Skip to main content
SUPERVISOR
سید هادی حسینی (استاد راهنما) احمدرضا صیادی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Ali Fathi
علی فتحی قلعه میری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1397

TITLE

Classification of the Ramp Quality and Evaluating the Tire-Ramp Interaction in Gol-e-Gohar Mine No.1
The roads are the main infrastructures of the mine production and are known as the physical assets of mines. Paying attention to their construction and maintenance leads to increment of the mine production and causes a major reduction in costs, including the machinery and road maintenance costs. Tire cost is one of the top rated costs associated with machinery that is directly affected by the mine roads. Nowadays, due to the political conditions and the restrictions of importing of this products, the optimization the consumption rate of these capital-intensive parts are essential for all Iranian mines. On the other hand, increasing the useful life of the tires is known as a great commitment in road maintenance process. In this s research the roads of Gol-e-Gohar iron ore mine, is evaluated by focus on tire failures and wear. After identifying the main roads in terms of traffic volume, the intensity and distribution of functional defects, roughness, granulation of wearing course materials and geometric characteristics of each section of the road were evaluated. According to field studies, it was found that just 8.6% of roads are undamaged. Also, none of the studied roads have standard width, while 37% were identified as narrow and dangerous width. Based on laboratory studies and the results of wearing course material's granulation, it was found that a high percentage of road sections do not follow the proposed standard granulation. Analysis of shape indices of road wearing course materials showed that most of the particles are high elongated and sharp, which causes the destruction and high wear of the truck tire
جاده¬ها زیرساخت اصلی تولید در معادن و جز دارایی¬های فیزیکی آن محسوب می¬شوند. توجه به ساخت و نگهداری آن¬ها سبب تولید روزافزون معدن شده و منجر به کاهش عمده هزینه¬ها، از جمله هزینه¬های مربوط به ماشین آلات و تعمیرونگهداری جاده می¬شود. ازجمله هزینه¬های سنگین مربوط به ماشین آلات که به صورت مستقیم تحت تأثیر جاده است، هزینه لاستیک-های کامیون¬هاست. امروزه به دلیل شرایط سیاسی کشور و محدودیت واردات این محصول، نیاز معادن کشور به بهینه سازی در مصرف این اقلام پرهزینه بیش از پیش است. از طرفی افزایش عمر مفید لاستیک به عنوان تعهدی در بطن تعمیرونگهداری جاده است. در این تحقیق، جاده¬های معدن سنگ آهن گلگهر یک، از لحاظ آسیب رسانی به لاستیک مورد ارزیابی قرار گرفته¬اند. پس از شناسایی جاده¬های اصلی از لحاظ تردد و حجم ترافیک، میزان و شدت خرابی عملکردی، زبری، دانه بندی مواد پوششی و مشخصه¬های هندسی هر بخش از جاده ارزیابی و طبقه¬بندی شد. طبق مطالعات میدانی، مشخص شد تنها 6/8 درصد ازجاده¬های معدن یک بدون خرابی است. همچنین هیچ یک از مقاطع پیمایش شده در جاده¬ها دارای عرض استاندارد نیستند به طوری که نزدیک به 37 درصد از آن دارای عرض کم و خطر¬آفرین است. بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و نتایج دانه¬بندی مواد پوششی سطح، مشخص شد که درصد بالایی از مقاطع جاده از دانه بندی¬های استاندارد پیشنهاد شده تبعیت نمی¬کنند. تحلیل شاخص¬¬های شکل در دانه¬بندی مواد پوششی جاده نشان می¬دهد که در اکثر ذرات، کشیدگی و تیزی بالایی وجود دارد، که این امر سبب تخریب و بریدگی لاستیک کامیون¬های معدن می¬شود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی