Skip to main content
SUPERVISOR
سيد هادي حسيني (استاد راهنما) احمدرضا صيادي (استاد مشاور)
 
STUDENT
Ali Fathi
علي فتحي قلعه ميري

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1397

TITLE

Classification of the Ramp Quality and Evaluating the Tire-Ramp Interaction in Gol-e-Gohar Mine No.1
The roads are the main infrastructures of the mine production and are known as the physical assets of mines. Paying attention to their construction and maintenance leads to increment of the mine production and causes a major reduction in costs, including the machinery and road maintenance costs. Tire cost is one of the top rated costs associated with machinery that is directly affected by the mine roads. Nowadays, due to the political conditions and the restrictions of importing of this products, the optimization the consumption rate of these capital-intensive parts are essential for all Iranian mines. On the other hand, increasing the useful life of the tires is known as a great commitment in road maintenance process. In this s research the roads of Gol-e-Gohar iron ore mine, is evaluated by focus on tire failures and wear. After identifying the main roads in terms of traffic volume, the intensity and distribution of functional defects, roughness, granulation of wearing course materials and geometric characteristics of each section of the road were evaluated. According to field studies, it was found that just 8.6% of roads are undamaged. Also, none of the studied roads have standard width, while 37% were identified as narrow and dangerous width. Based on laboratory studies and the results of wearing course material's granulation, it was found that a high percentage of road sections do not follow the proposed standard granulation. Analysis of shape indices of road wearing course materials showed that most of the particles are high elongated and sharp, which causes the destruction and high wear of the truck tire
جاده¬ها زيرساخت اصلي توليد در معادن و جز دارايي¬هاي فيزيکي آن محسوب مي¬شوند. توجه به ساخت و نگهداري آن¬ها سبب توليد روزافزون معدن شده و منجر به کاهش عمده هزينه¬ها، از جمله هزينه¬هاي مربوط به ماشين آلات و تعميرونگهداري جاده مي¬شود. ازجمله هزينه¬هاي سنگين مربوط به ماشين آلات که به صورت مستقيم تحت تأثير جاده است، هزينه لاستيک-هاي کاميون¬هاست. امروزه به دليل شرايط سياسي کشور و محدوديت واردات اين محصول، نياز معادن کشور به بهينه سازي در مصرف اين اقلام پرهزينه بيش از پيش است. از طرفي افزايش عمر مفيد لاستيک به عنوان تعهدي در بطن تعميرونگهداري جاده است. در اين تحقيق، جاده¬هاي معدن سنگ آهن گلگهر يک، از لحاظ آسيب رساني به لاستيک مورد ارزيابي قرار گرفته¬اند. پس از شناسايي جاده¬هاي اصلي از لحاظ تردد و حجم ترافيک، ميزان و شدت خرابي عملکردي، زبري، دانه بندي مواد پوششي و مشخصه¬هاي هندسي هر بخش از جاده ارزيابي و طبقه¬بندي شد. طبق مطالعات ميداني، مشخص شد تنها 6/8 درصد ازجاده¬هاي معدن يک بدون خرابي است. همچنين هيچ يک از مقاطع پيمايش شده در جاده¬ها داراي عرض استاندارد نيستند به طوري که نزديک به 37 درصد از آن داراي عرض کم و خطر¬آفرين است. بر اساس مطالعات آزمايشگاهي و نتايج دانه¬بندي مواد پوششي سطح، مشخص شد که درصد بالايي از مقاطع جاده از دانه بندي¬هاي استاندارد پيشنهاد شده تبعيت نمي¬کنند. تحليل شاخص¬¬هاي شکل در دانه¬بندي مواد پوششي جاده نشان مي¬دهد که در اکثر ذرات، کشيدگي و تيزي بالايي وجود دارد، که اين امر سبب تخريب و بريدگي لاستيک کاميون¬هاي معدن مي¬شود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی