Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammadreza Zamani,Akbar Tavakoli
محمدرضا زمانی (استاد راهنما) اکبر توکلی قینانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Taghi Rezvanghafarokhi
تقی رضوان قهفرخی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Comparing Neural Networks and Strategy Tables in Decision Making of Minority- Game Agents
In this thesis, we develop a version of minority game. Minority game as an agent based model has been introduced for analyzing some complicated systems. The model is able to recognize the agents in different environments such as financial markets, road traffic, and transferring the packets through the Internet and variety other of cases. It is a competitive mechanism for determining how to take advantage of limited resources. In the standard form the agents in minority game make decisions using strategy tables. These tables are developed based on the history of the market. In the standard form of minority game, the learning of agents takes place through the process of virtual rating. We equipped the agent of to two layer perceptron neural networks instead of strategy tables. Back propagation algorithm is used as the method of learning of the neural network. Eventually an analogy survey of the agents' performance is carried out between the previous and the new. Results demonstrate that applying two layer perceptron neural networks yields better decisions according to reduced agent attendance and that it enhances performance averages.
در این پایان نامه، ما یک نسخه از بازی اقلیت را توسعه دادیم. بازی اقلیت به عنوان یک مدل مبتنی بر عامل برای تحلیل برخی از سیستم‌های پیچیده معرفی شده است. این مدل می‌تواند با شناخت عامل‌ها در محیط های مختلفی از جمله بازارهای مالی، ترافیک جاده‌ای، حمل ونقل بسته‌های الکترونیکی در اینترنت و موارد گوناگون دیگری بکار رود. این بازی یک مکانیزم رقابت برای استفاده از منابع محدود است. در شکل استاندارد آن، عامل ها با جداول استراتژی تصمیم گیری می کنند. این جداول بر اساس سوابق گذشته ساخته می شوند. در بازی اقلیت استاندارد یادگیری عامل ها از طریق امتیازدهی مجازی به این جداول صورت می گیرد؛ ما عامل های بازی اقلیت را به جای جداول استراتژی به شبکه های عصبی پرسپترون دولایه تجهیز می کنیم و الگوریتم خطای پس انتشار برای یادگیری شبکه های عصبی مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت مقایسه ای بین عملکرد عامل ها در تصمیم گیری با این دو ابزار صورت می گیرد. نتایج نشان می دهدکه عامل ها با شبکه های عصبی پرسپترون دو لایه، تصمیم گیری بهتری داشته به طوری که نوسانات حضور عامل ها کاهش یافته و متوسط عملکرد آنها بهتر می گردند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی