Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi,Mehdi Bijari
علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما) مهدی بیجاری (استاد مشاور)
 
STUDENT
Iman Nosoohi
ایمان نصوحی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
Supply chain management has attracted managers and researchers attention during last two decades. Since uncoordinated decisions of economically independent units of supply chain can lead to deviation of system optimal performance, the supply chain coordination is emerged as one of the most important and appealing subjects. In the related literature contract design mechanisms are introduced as appropriate techniques for coordination. In this research coordination of supplier-manufacturer through option contract is studied. Unlike the previous researches, in this research it is shown that how a manufacturer who tries to attain to customer oriented production systems, has to design supply contract with his major component supplier. The studied problem is applicable for products in different industries, especially for innovative products. Also, since demand is naturally indeterminist and in order to consider more realistic situations in the problem, stochastic demand for manufacturer's leftover products at the end of selling season is considered in the analysis. In this research, necessary conditions for system coordination and optimal order and production decisions of supplier and manufacturer are obtained. Analytical results represent that using the option contract, not only system expected profit improves, but also the supplier motivates for overproduction and capacity reservation. It is established that both manufacturer and supplier can achieve to win-win situation. Also, it is possible to attain to ideal customer oriented production, in which the manufacturer will process the products according to customer opinion and without holding any inventory, in especial situation.
فلسفه زنجیره تأمین و مدیریت آن در دو دهه‌ی اخیر توجه محققان و مدیران صنایع را به شدت جلب نموده است.از آنجا که تصمیمات ناهماهنگ واحدهای اقتصادی مستقل و مجزا در زنجیره تأمین باعث انحراف از عملکرد بهینه‌ی کل سیستم می‌شود، مباحث هماهنگ‌سازی زنجیره تأمین در زمره‌ی با اهمیت‌ترین و جذاب‌ترین موضوعات در رابطه با این فلسفه مورد توجه هستند. در ادبیات موضوع، مکانیسم‌های طراحی قرارداد بعنوان تکنیک‌های مناسبی برای هماهنگ‌سازی معرفی شده‌اند. در تحقیق پیش رو هماهنگ‌سازی تولید‌کننده و تأمین‌کننده با استفاده از قرارداد اختیار خرید، مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق بر خلاف سایر تحقیقات، نشان داده شده چگونه تولیدکننده‌ای که در جهت نیل به سیستم‌های تولیدی مشتری‌گرا گام برمی‌دارد، بایستی با تأمین‌کننده‌ی قطعه‌ی اصلی خود، قرارداد تأمین منعقد کند. مسأله مورد بررسی در رابطه با محصولات صنایع مختلف به خصوص، محصولات ابداعی و محصولات سیستم‌های تولیدی مونتاژ سفارشی می‌تواند کاربرد داشته باشد. همچنین، در این تحقیق از آنجا که تقاضا ماهیتاً غیر قطعی است (به خصوص برای محصولات ابداعی)، و در راستای لحاظ کردن شرایط واقعی‌تر در مسئله، فروش تصادفی محصولات مازاد تولیدکننده در انتهای دوره‌ی فروش محصولات، نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق، شروط لازم برای هماهنگ‌سازی سیستم و تصمیمات بهینه‌ی سفارش‌دهی و تولید از جانب تولیدکننده و تأمین‌کننده در چارچوب قرارداد بدست آمده‌اند. نتایج تحلیلی نشان می‌دهند با بکارگیری قرارداد تأمین مذکور علاوه بر اینکهتأمین‌کننده تشویق به تولید بیشتر از سفارش تولیدکننده می‌شود هر دوی تولیدکننده و تأمین‌کننده می‌توانند به شرایط برد-برددست یابند.همچنین امکان دستیابی به شرایط ایده‌آل سیستم‌های تولید مشتری‌گرا که در آن تولیدکننده بدون نگهداری هیچ موجودی، تنها مانند یک واسطه بین مشتری نهائی و تأمین‌کننده، محصولات را طبق نظر مشتری پردازش می‌کند، در شرایط خاصی امکان‌پذیر می‌گردد.بعلاوه بررسی‌های عددی نشان می‌دهد، خطای ناشی از عدمتوجه به بحث تصادفی بودن تقاضا برای محصولات مازاد تولیدکننده، می‌تواند قابل چشم‌پوشی نباشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی