Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Fatemeh Naghavi
فاطمه نقوی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Cordon-based congestion pricing of Isfahan CBD using the macroscopic fundamental diagram(MFD)
Travel demand management is now recognized as the most effective solution to reducing the negative effects of traffic congestion. One of the policies that has a successful executive record in some cities of the world is the area pricing policy, which is one of the promising policies in controlling traffic congestion. The aim of the present study is pricing under the control of basic macroscopic diagrams in traffic simulation environments (Aimsun), which has recently been recognized as a suitable and effective design in traffic control. In this project, a complete review of major density pricing models has been performed and studies from traditional approaches such as marginal pricing and bottleneck model to the latest approaches based on macroscopic traffic models have been performed. During the study, the main advantages and disadvantages of each method are discussed and at the end, the concept of macroscopic fundamental diagram (MFD) is introduced as a feature of urban networks, including macroscopic parameters and descriptors of network status. In the present study, the basic macroscopic diagram for the central area of ??Isfahan has been drawn as a tool for traffic control and management in Isfahan. The process of drawing basic macroscopic diagrams is performed with Aimsun simulator software for the central part of the city at peak hours, and macroscopic network-specific parameters such as critical density and network capacity are determined, and then the intrinsic properties of the basic diagrams are examined. Finally, using basic macroscopic diagrams and reviewing sources, a design for MFD-controlled pricing with the two objectives of reducing congestion and reducing pollution in the network is proposed. In the present study, the pricing plan for 6 am to 8 pm has been proposed. First, simulation, extraction of macroscopic information and network status are performed and then according to the macroscopic information received from the network, the appropriate effects for the network are calculated. The determined effects change by changing the average network density between 6 am and 8 pm. Finally, for the implementation of tolls on the network of the central area, two plans have been proposed and based on that, the toll price has been calculated. The first plan is in the form of tolls for each entry into the central area of ??the city and the second plan is in the form of payment of tolls based on the distance traveled in the central area. Keywords: Macroscopic Fundamental Diagram (MFD), Traffic Control, Pricing, Critical density, Aimsun
مدیریت تقاضای سفر امروزه به‌عنوان مؤثرترین راه‌حل کاهش اثرات منفی تراکم ترافیک شناخته‌شده‌است. یکی از سیاست‌های مدیریت تقاضا سفر با سوابق اجرایی موفق در برخی شهرهای دنیا، سیاست قیمت‌گذاری محدوده مرکزی شهر است که از سیاست‌های امیدوار کننده در کنترل تراکم ترافیک است. ازآنجایی که مسئله تراکم ترافیک مشکل بسیاری از شهرهای بزرگ در ایران است، مطالعه و پژوهش بر روی سیاست های قیمت‌گذاری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، قیمت‌گذاری با استفاده از نمودار‌های اساسی ماکروسکوپیک در محیط شبیه‌سازی ترافیکی Aimsun است که اخیراً این رویکرد به عنوان خاصیتی از شبکه برای کنترل تراکم و درک فیزیکی شبکه به صورت پویا به عنوان روش نوین بسیار کارآمد شناخته‌شده‌است. در این پژوهش یک بررسی کامل از مدل‌های عمده قیمت‌گذاری تراکم انجام‌شده و مروری بر مطالعات رویکردهای سنتی قیمت‌گذاری حاشیه‌ای و مدل تنگنا تا جدیدترین رویکردهای مبتنی بر مدل‌های ترافیکی ماکروسکوپیک ‌شده‌است. در این بررسی، در مورد مزایا و اشکالات اصلی هر روش بحث شده و در پایان مفهوم نمودار بنیادی ماکروسکوپیک (MFD) به‌عنوان ویژگی از شبکه‌های شهری، شامل پارامترهای ماکروسکوپیک و توصیف کننده وضعیت شبکه معرفی شده‌است. در پژوهش حاضر نمودار اساسی ماکروسکوپیک برای محدوده مرکزی شهر اصفهان به‌عنوان ابزاری برای کنترل و مدیریت ترافیکی این محدوده ترسیم شده‌است. بعد از فرآیند ترسیم این نمودارها پارامترهای ماکروسکوپیک مختص شبکه مانند چگالی بحرانی و ظرفیت شبکه تعیین‌شده و سپس به بررسی ویژگی‌های ذاتی نمودار‌های اساسی پرداخته شده‌است. در نهایت طرحی برای قیمت‌گذاری تحت کنترل نمودارهای اساسی ماکروسکوپیک با دو هدف کاهش تراکم و کاهش آلاینده‌ها در شبکه برای ساعات 6 تا 20 پیشنهاد شده‌ که این عوارض برای بازه ها‌ی زمانی یک ساعته محاسبه شده‌است. برای اجرای پرداخت عوارض بر روی شبکه محدوده مرکزی شهر اصفهان دو طرح پیشنهاد شده که محاسبات تعیین قیمت عوارض براساسی این دو طرح انجام شده‌است، یک طرح به‌صورت عوارض برای هر ورود به محدوده مرکزی شهر و طرح دیگر به‌صورت پرداخت عوارض بر اساس مسافت سفر پیمایش شده در این محدوده است. کلمات کلیدی : نمودارهای اساسی ماکروسکوپیک(MFD)، کنترل ترافیک، قمیت‌گذاری، چگالی بحرانی، Aimsun

ارتقاء امنیت وب با وف بومی