Skip to main content
SUPERVISOR
Naser MollaverdiIsfahani,Ghasem Moslehi
ناصر ملاوردی اصفهانی (استاد مشاور) قاسم مصلحی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehdi Fazeli
مهدی فاضلی کبریا

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Customer order acceptance and scheduling
Restriction of manufacturing resources, as the challenges facing manufacturers, allows them to survive in the current competitive environment, available resources devoted to the best possible to maximize additional value. In literature review related to Operation Sequencing Theory problem, problem as to simultaneous decision making about orders acceptance or reject and scheduling them, it’s referred to as an order acceptance and scheduling problem. In this thesis, acceptance and orders scheduling problem has considered with existing a set of customers which have number of order and it’s assumed that acceptance a customer means accepting all its orders and reject one means rejecting all its orders while each customer order has a specific due date. Also, benefit of acceptance and performing order of each customer considered as total revenues of orders minus their lateness. The aim of this problem to find a set of customers accepted that leads to maximize profit. First efficient solutions in order to decrease computation amount of objective function, using problem properties. Then an algorithm has been proposed by presenting two theorems, to decide accepts or rejects some of customers and decrease problem dimensions. This algorithm, in many cases, decreases considerably problem dimensions. A heuristic and mathematic model in order to obtain desirable solution in the short time and an upper bound which exhibits better performance by rising problem dimensions, other achievements of this thesis is considered. In all these cases, the branch and bound method with the three dominant rules are used for decreasing search space. Number of 1350 problems up to 50 customers randomly generated and computational results show that 95 percent of these problems have solved in reasonable time and found optimal solution
محدودیت منابع به عنوان چالشی در پیش روی تولیدکنندگان، آنها را وادار می‌سازد تا به منظور بقا در فضای رقابتی کنونی، منابع موجود را در بهترین حالت ممکن صرف نمایند تا حداکثر ارزش افزوده را ایجاد نمایند. لذا در واحدهای تولیدی که بر مبنای استراتژی ساخت بنابر سفارش عمل می‌نمایند، در هنگام مواجهه با یک سفارش جدید، نیاز است تا پس از بررسی ظرفیت واحد تولیدی و میزان حجم کاری در جریان، امکان سود آوری سفارش مذکور بررسی و در مورد پذیرش و یا رد آن تصمیم‌گیری شود. علاوه بر این با توجه به موعد تحویل مقرر که در هنگام مذاکره با مشتری بر سر آن توافق گشته است، برنامة زمان‌بندی سفارش‌های پذیرفته شده باید تعیین گردد. در ادبیات مربوط به مسائل تئوری توالی عملیات از مسائل مرتبط با تصمیم‌گیری همزمان در مورد پذیرش و یا رد سفارش‌ها و زمان‌بندی آنها با عنوان مسئلة پذیرش و زمان‌بندی سفارشات یاد می‌شود. در این پایان‌نامه مسئلة پذیرش و زمان‌نبدی سفارش‌ها با وجود مجموعه‌ای از مشتری‌ها که هر کدام تعدادی سفارش را با خود به همراه خواهند داشت در نظرگرفته شده و فرض شده است که پذیرش یک مشتری به معنی پذیرش همة سفارش‌های او و رد مشتری به معنی رد همة سفارش‌های اوست. هر سفارش مشتری دارای یک موعد تحویل خاص به خود است. سود حاصل از پذیرش و انجام سفارش‌های هر مشتری نیز به صورت مجموع درآمد سفارش‌ها منهای مغایرت وزنی بین زمان تکمیل و موعد تحویل سفارش‌های او در نظر گرفته شده است. هدف از حل مسئلة یافتن مجموعه‌ای از مشتری‌های پذیرفته شده است که منجر به بیشینه شدن سود می‌گردد. در ابتدا با استفاده از خصوصیات مسئله، راهکاری کارآ جهت کاهش میزان محاسبات تابع هدف به دست آمده است. سپس با استفاده از دو قضیه، الگوریتمی جهت تصمیم‌گیری در خصوص پذیرش و یا رد برخی از مشتری ها و کاهش ابعاد مسئله توسعه داده شده است. این الگوریتم در بسیاری از مواقع ابعاد مسئله را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهد. یک روش ابتکاری و یک مدل ریاضی به منظور دست‌یابی به جواب مطلوب در زمانی اندک و یک حد بالا که با بالا رفتن ابعاد مسئله عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد، از دیگر دست‌آوردهای این پایان‌نامه به حساب می‌آیند. تمام این موارد در قالب روش شاخه و کران به همراه سه اصل غلبه جهت کاهش فضای جست‌وجو به کار برده شده‌اند. تعداد 1350 مسئله تا ابعاد 50 مشتری، به صورت تصادفی تولید شده‌اند و نتایج محاسباتی نشان می‌دهد که 95% از این مسائل در مدت زمان معقول حل شده و جواب بهینة آنها پیدا شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی