Skip to main content
SUPERVISOR
محمدرضا فروزان (استاد راهنما) پیمان مصدق (استاد مشاور) محمدرضا نیرومند (استاد مشاور)
 
STUDENT
Seyed Ahmad Elahi
سیداحمد الهی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Deferment of Chatter Vibration Occurrence in Cold Strip Rolling Using Damper in Stand Structure
Cold rolling is the most prominent procedure in manufacturing metallic plates and sheets. Reduction in productivity due to chatter vibration has significant effects on the price of the rolled strips. Chatter phenomenon in the rolling mills is an undesired mechanical vibration which reduces the productivity and quality of the products. It is the most important limitation in high speed rolling of thin strips in modern industrial cold rolling mills. Chatter in rolling is a particular case of self-excited vibrations which is considered to be the result of interaction between rolling mill structure and rolling process. Three basic types of chatter can be In the present research damping behavior of a kind of wavy layered composite is studied and effect of connecting the wavy layered composite plates to the stand structure on deferment of chatter vibrations occurrence in cold strip rolling is investigated. For this perpose at the first step, the behavior of wavy layered composite plates subjected to harmonic displacement is simulated using finite element method in ABAQUS software and their damping coefficient is measured. The most important part in simulating composite plates is modeling the behavior of the polymer which is used in these plates. Therefore, results of the used model for predicting the behavior of polymer material is validated by the experimental results form other researches. Also, to validate the simulations of composite plates two wavy layered composite specimens are prepared and tested experimentally. Comparison of experimental and simulation results shows that the general behavior of simulations have good agreement with experimental results. The rolling vibration model in the single stand is achieved by combining the rolling process model with the mill structural model. Rolling process and structure are simulated in MATLAB software using SIMULINK toolbox and the effect of connecting wavy layered composite plates to the stand structure in reduction of vibrations is studied. The properties of a two-stand tandem mill unit of Mobarakeh Steel Company (MSC) and charactrestics of a stripped coil in this unit are used in the simulations. The results show that using the designed wavy layered composite plates as vibration dampers by connecting them to the stand structures of two-stand tandem mill unit of MSC reduces the chatter vibrations. In this case, it is shown that the critical speed – which is the maximum inlet speed of strip to the first stand before the vibrations start to diverge – can be increased considerably. Keywords: Chatter, Cold rolling, Wavy composite, Damper, Polymer
سرعت نوردِ بالا و فروکاستِ زیاد از شرایط مطلوب برای افزایش تولید در فرایند نورد سرد ورق می‌باشند. ولی اغلب، این شرایط سبب به‌وجود آمدن پدیده چتر می‌شود که باعث کاهش کیفیت محصول و صدمه زدن به دستگاه‌ها می‌گردد. با توجه به ارزش بالای دستگاه‌های نورد مدرن، پایین نگه‌داشتن میزان تولید به‌دلیل وقوع چتر می‌تواند بر روی قیمت محصولات نورد اثر داشته باشد. این تحقیق به تلاش برای تعویق بروز ارتعاشات چتر در دستگاه نورد سرد به‌وسیله اتصال صفحات کامپوزیتی لایه‌ای موجی‌شکل به قفسه‌های دستگاه می‌پردازد. برای این منظور، در ابتدا رفتار صفحات کامپوزیتی ذکر شده تحت جابه‌جایی هارمونیک به‌صورت اجزاء محدود در نرم‌افزار آباکوس شبیه‌سازی شده و میزان میرایی آن‌ها محاسبه شده است. مهم‌ترین بخش شبیه‌سازی صفحات کامپوزیتی، مدل‌سازی پلیمر مورد استفاده در این صفحات است. به همین دلیل، نتایج حاصل از مدل استفاده شده برای پیش‌بینی رفتار پلیمر با نتایج تجربی گرفته شده توسط محققان دیگر صحت‌سنجی شده است. همچنین برای صحت‌سنجی روش شبیه‌سازی، دو نمونه صفحه کامپوزیتی لایه‌ای موجی‌شکل ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. مقایسه نتایج تجربی و نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که رفتار کلی شبیه‌سازی‌ها با نتایج تجربی تطابق دارد. سپس، به شبیه‌سازی فرایند و سازه نورد با اتصال صفحات کامپوزیتی به قفسه نورد پرداخته شده است. برای این کار از شبیه‌سازی انجام شده در نرم‌افزار متلب و سیمولینک توسط محققان دیگر استفاده شده است و با انجام تغییرات لازم در آن، اثر میراکننده کامپوزیتی متصل شده به قفسه در کاهش ارتعاشات مورد بررسی قرار گرفته است. این شبیه‌سازی‌ها مربوط به واحد نورد سرد دوقفسه‌ای شرکت فولاد مبارکه است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهند که اتصال صفحات کامپوزیتی موجی‌شکل طراحی شده در این تحقیق به قفسه دستگاه نورد دوقفسه‌ای شرکت فولاد مبارکه می‌تواند ارتعاشات چتر را کاهش و سرعت حدی که نشان دهنده حداکثر سرعت ورودی ورق قبل از واگرا شدن ارتعاشات است را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. کلمات کلیدی: چتر، نورد سرد، کامپوزیت لایه‌ای، میراکننده، پلیمر

ارتقاء امنیت وب با وف بومی