Skip to main content
SUPERVISOR
HamidReza Karimzadeh
حمیدرضا کریم زاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Javad Moini moinabad
جواد معینی معین آباد

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Desert pavement distribution pattern as affected by stream flow through pediment; Central Iran
Desert pavement is one of the most widespread phenomena in desert areas resulting from accumulation of fine wind sediment beneath the stone surface on alluvial area. The stream network in the pediment has created a complex association of alluvial surface. The distributions of these alluvial surfaces in the current study area presented a picture of islands with different size and soil evolution degrees. Four sampling sites were detected along the route of one of the main streams on the pediment, and 13, 19, 18 and 15 islands were selected in sites namely as 1, 2, 3 and 4, respectively. ,Two coarse and fine sections were identified in each alluvial island. Then were measured AV B layer thickness, surface rock fragment granulation, the width of these coarse fine sections and the total width of each island. The fine layer thickness considered as soil and pavement evolution degrees. The pavement evolution degree and size of alluvial islands increase from site 1 to site 3. Alluvial islands investigation from site 1 to site 3 indicates that with the alluvial islands evolution: 1) The size of units with coarse surfaces rock fragment in the alluvial islands decreases and the size of units with fine surface rock fragment increases, 2) the size of alluvial islands increases, and 3) The fine layer thickness beneath the surface rock fragment increases. The high frequency of the mountain streams at the beginning of the pediment (site 1) lead to reduced size and evolution degree of the alluvial island there. The surface dynamic by the mountain stream reduce due to decreased frequency of mountain stream with distance from the mountain. By reducing the alluvial islands dynamic, the alluvial islands with small size join together, resulting in bigger alluvial islands with more pavement evolution degree (Sites 2 and 3). With further distance from the mountain (Site 4), there was not a significant change in size of alluvial island and pavement evolution degrees relative to site 3, although there were some alluvial islands with the highest pavement evolution degree (Fine layer thickness) in site 3. Lack of the pavement with high fine layer thickne in site 4 is observed due to high pediment streams disturbance and low stability of alluvial islands in downer parts of pediment. This study elucidated that the alluvial surface with high soil and desert pavement evolution degrees evolve where the surface dynamic and soil erosion is not significant. Furthermore, the result obtained from this study showed that surface rock fragment granulation in desert pavement i in powerful connection with granulation of parent alluvium properties. Therefore, current research supports the latest theory of desert pavement evolution (Accretionary Mantle Model). Keywords : Desert pavement distribution, Reg soil, Stream flow distribution, Island
سنگفرش بیابانی از گسترده ترین پدیده ها در مناطق بیابانی است که بر اثر انباشت رسوبات بادی در زیر پوشش سنگی رسوبات آبرفتی تکامل می‌یابد. شبکه جریان‌های آبی در منطقه دشتی در منطقه مطالعاتی یک سامان هیدرولوژیک پیچیده را ایجاد کرده است که دربرگیرنده تعداد زیادی سطوح جزیره مانند در کنار یکدیگر است. این جزیره ها به‌صورت پشته های با ارتفاع خیلی کم هستند. چهار ایستگاه نمونه‌برداری در طول مسیر یکی از اصلی ترین آبراهه های موجود در دشت انتخاب شد و 13، 19، 18 و 15 جزیره به ترتیب در هر یک از ایستگاه های 1، 2، 3 و 4 برگزیده شدند. در هریک از این جزیره های آبرفتی، دو بخش درشت‌دانه و ریزدانه شناسایی شدند و ضخامت لایه های A v و AB خاک، دانه‌بندی پوشش سنگی و عرض بخش‌های ریزدانه، درشت‌دانه و عرض کل جزیره ها اندازه گیری شد. درجه تکامل خاک (ضخامت نرم لایه) و عرض جزیره های آبرفتی از ایستگاه 1 تا 3 افزایش می‌یابد. جزیره های آبرفتی با درجه تکامل بالا در ایستگاه 3 حضور بالایی دارند. بررسی جزیره های آبرفتی از ایستگاه 1 تا 3 نشان می‌دهد که با تکامل جزیره های آبرفتی از ایستگاه 1 تا 3: 1) عرض بخش‌های درشت‌دانه کاسته و بر عرض بخش‌های ریزدانه افزوده می‌شود. 2) عرض کل جزیره ها نیز افزایش می‌یابد 3) ضخامت نرم لایه زیر سنگفرش‌ها افزایش می‌یابد. فراوانی بالای جریان‌های کوهستانی در ایستگاه 1 سبب افزایش پویایی سطح و کاهش اندازه و درجه تکامل جزیره های آبرفتی شده است. با دور شدن از نقطه ورودی جریان، پویایی سطح در اثر کاهش فراوانی جریان‌های کوهستانی کاهش یافته و سبب تکامل جزیره های آبرفتی شده است. با افزایش بیشتر فاصله از کوهستان (ایستگاه 4)، اندازه جزیره ها و درجه تکامل خاک (ضخامت نرم لایه زیر سنگفرش) چندان تغییری نداشته است، ولی به دلیل افزایش پویایی ناشی از جریان‌های دشتی، جزیره ها آبرفتی با تکامل بسیار بالای خاک در این بخش مشاهده نشد و بیشتر جزیره ها دارای درجه تکامل متوسط بودند. بررسی رابطه جزیره های آبرفتی با الگوی پراکنش زمانی جریان نشان می‌دهد که سنگفرش‌ها با درجه تکامل بالا در جایی رخ می‌دهند که میزان پویایی سطح ناشی از جریان کم باشد به‌گونه‌ای که سبب کمترین میزان فرسایش باشد. بررسی دانه بندی در جزیره های آبرفتی نشان می‌دهد که علت اصلی تفاوت در دانه بندی سنگفرش‌ها ناشی از رخدادهای سیلابی با اندازه های مختلف است که مواد مادری آبرفتی با دانه‌بندی مختلف را به‌جا گذاشته است، نه میزان فرسایش. بنا بر نتایج این پژوهش، آخرین دیدگاه تکامل سنگفرش بیابانی (دیدگاه پوسته بالارو) دیدگاه مناسبی برای روند تکامل خاک و سنگفرش است زیرا که انباشت مواد ریزدانه سبب تکامل بیشتر خاک، سنگفرش و جزیره های آبرفتی می‌شود. کلیدواژه ها : پراکنش سنگفرش بیابانی، خاک رگی، پراکنش جریان آبراهه ای، جزیره

ارتقاء امنیت وب با وف بومی