Skip to main content
SUPERVISOR
سیدسعید میریان (استاد مشاور) یداله ذاکری حسین ابادی (استاد مشاور) محمدرضا فروزان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammadsaeb Rabiei
محمدصائب ربیعی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Design of control area network for hydraulic drive of the special vehicle(municipal vehicle)
Hydrostatic drive systems are the most usable systems that are applicable in municipal vehicle. But when this system used, it is so difficult to control the vehicle and also the operator must know the way of controlling the machine, the application of motor can be said as a reason of that. Because it produces the power of hydraulics components, and the power of vehicle, too. And also machine itself can not go on the best condition of motor and hydraulics components. In this thesis the procedure that those enormous companies are dealing with and the design of smart drive systems for this kind of vehicles will be seen. The aim of this thesis is to design the best condition of drive system that of internal combustion motor, variable displacement pump and also the hydro motor. First of all the mathematical model of the internal combustion motor, variable displacement pump, must be go in the best condition of themselves, for this aim the hydro motor and also the relationship between them are obtained and by knowing that they are completed, solving and receiving result started. This system solved for normalizing condition and it can be used for all the systems like that. Also the control of the pump needs some graphs that send messages to actuator to work in the best position that are in the result of this thesis. This work is done for constant power and DA-controller and also if there is any other control function the simulation that prepared in MATLAB can be solved and the result would be obtained from. Another point that can be said is that it would satisfy the needs of operator decision like increasing the speed of vehicle with pushing pedal and changing the mode of traveling and also smoothly changing in the condition of motor. At last different control ideas like constant power and DA-controller that produced by enormous company are simulated and for new concept that means minimizing the fuel consumption the simulation is done and the result are compared with each other. These controlling functions send messages to actuator to control the swash plate of pump and also for new approach controlling the swash plate of pump and motor too.
سیستم درایو حرکت هیدرواستاتیک از پرکاربردترین نوع سیستمهای مورد استفاده در خودروهای خدمات شهری می‌باشد. اما هنگام استفاده از این نوع سیستم با توجه به عملکرد دوگانه موتور خودرو که هم توان ادوات هیدرولیک مانند جاروبکها، سیلندرهای خطی، فن مکش یا حلزون پرتاب برف و... و هم توان مورد نیاز حرکتی خودرو را تامین می‌نماید، هدایت خودرو بسیار دشوار و نیازمند آموزش برای کاربر است. در عین حال کاربر همواره قادر نیست شرایط بهینه عملکرد را چه برای موتور خودرو و چه برای سیستم‌های هیدرولیک فراهم آورد. در این پروژه به روند رو به رشد طراحی سیستمهای هوشمند درایو هیدرواستاتیک برای اینگونه خودرو ها پرداخته شده است. هدف این پروژه مدلسازی سیستم حرکتی خودروی خدمات شهری شامل موتور احتراق داخلی، پمپ جابجائی متغیر و هیدروموتور است.بدین منظور ابتدا معادلات حاکم بر موتور احتراق داخلی و پمپ جابجائی متغیر و موتور هیدرولیکی و همچنین معادلات ارتباطی آنها استخراج شده و با تحقیق در مورد کامل بودن آنها اقدام به شبیه سازی و استخراج گرافها شده است. لازم به توضیح است که تحلیل ها به صورت نرمال انجام شده و بدین ترتیب به سیستم کلیت داده شده است. همچنین برای کنترل پمپ تا اینکه در نقطه ی بهینه کار کند نیاز به گرافهای مشابهی است که آنها نیز استخراج شده اند. این کار برای حالات توان ثابت و کنترلرهای موجود انجام شده است و در صورت وجود توابع کنترلی دیگر میتوان در برنامه ی نرم افزاری بدست آمده آنها را اعمال کرد. از دیگر نکات مورد توجه می‌توان به دخیل نمودن خواسته های اپراتور مانند تمایل به افزایش سرعت با فشردن پدال گاز، همچنین عوض کردن مود حرکتی و پیوسته بودن تغییرات جابجایی حجمی در پمپ اشاره نمود. در نهایت ایده های متفاوت کنترل حرکت مانند کنترل حرکت در توان ثابت، کنترل حرکت با ایده ها ی حداقل کردن آلودگی یا حداقل کردن مصرف سوخت و همچنین ایده های مختلف کنترلی که شرکتهای تولید کننده اقدام به تولید آنها کرده اند شبیه سازی شده و عملکرد آنها با یکدیگر مقایسه شده اند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی