Skip to main content
SUPERVISOR
MohammadReza Forouzan,Jawad Zarkoob
محمدرضا فروزان (استاد راهنما) جواد زرکوب (استاد مشاور)
 
STUDENT
Yasser Mirbagheri
سیدیاسر میرباقری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Design optimization of Suspention mechanism parts for a multi usag municipal light truck
The aim of the project is optimum design of suspension parts for multi usage municipal light truck. Therefore the equations of motion for vehicle are optioned with using of suspension system modeling in quarter vehicle, half vehicle and full vehicle. If the modeling of suspension system with higher degree of freedoms is used, more accurate to real vehicle will be achieved and the number of performance indices and design parameters are increased. In the continue, new method for optimization with multi objective function is used for suspension system. Because of advantage of genetic algorithm in the optimization problem, it is used in this problem. Result of this problem is clearly showed the benefit of optimization quarter vehicle modeling, half vehicle modeling and full vehicle modeling. Description of target functions in previous model has more performance indices if the model has more degree of freedoms. There performance indices are selected to achieve comfort and considering a limitation of space and place of parameter of suspension system. The constrains are handled in this optimization is limitation the suspension system parameters. Then for any considering modeling, equations of motion, mass matrix, stiffness matrix and damp matrix are optioned. Vehicle is subjective to random excitation. After this, analysis for mean square of all target functions response have been carried out by considering the power spectral density (PSD) of the road excitation. In addition to the study of the response, the optimization of vehicle parameters is performed on the basis of Multi Objective Programming (MOP) based genetic algorithm. Vehicle parameters are stiffness of springs and coefficient of dampers. Comparison performance indices before optimization with performance indices after optimization obviously showed that performance indices are better.
در این پروژه هدف بهینه سازی عملکرد سیستم تعلیق نوعی خودروی خدمات شهری می باشد. بدین منظور با استفاده از مدل سازی ارتعاشاتی سیستم تعلیق در حالات یک چهارم خودرو، نصف خودروی طولی و مدل کامل خودرو به استخراج معادلات حرکت پرداخته شده است. با استفاده از مدل های مختلف بهینه سازی به علت افزایش تعداد درجات آزادی سیستم تعلیق مدل شده، کارایی آن افزایش می یابد زیرا به مدل خودروی واقعی نزدیک تر شده و پارامترهای بیشتری دارای نقش تاثیرگذار در بهینه سازی خواهند شد.در ادامه سعی شده است تا با استفاده از روش های بهینه سازی کاملاً جدید به بهینه سازی سیستم تعلیق با چند تابع هدف پرداخته شود. به علت مزایای الگوریتم ژنتیک در مسایل بهینه سازی اهتمام به استفاده ازآن شده است. همانطور که در نتایج به دست آمده مشاهده خواهد شد کارایی این روش در بهینه سازی سیستم تعلیق خودرو در هر سه مدل یک چهارم، نصف خودروی طولی و مدل کامل خودرو بسیار بالا است. تعریف توابع هدف در مدل های ارایه شده به گونه ای بوده است که با بالا رفتن درجات آزادی، تعداد شاخص های عملکرد سیستم تعلیق نیز افزایش یافته است. این شاخص های عملکرد همواره به گونه ای انتخاب شده اند که هم راحتی سرنشین تامین شود و هم محدودیت های فضایی و مکانی اجزاء سیستم تعلیق را پوشش دهد. توجه به مسایل پایداری سیستم تعلیق نیز از جمله موارد رعایت شده در انتخاب شاخص های سیستم تعلیق می باشد. قیود به کار رفته در بهینه سازی مذکور شامل بازه های است که مقادیر پارامترهای سیستم تعلیق باید از آن بازه ها انتخاب شوند. در نهایت برای هر کدام از مدل ها معادلات حرکتی سیستم تعلیق نوشته شده و ماتریس های جرم، سختی و میرایی به دست آورده شده است. با اعمال تحریک تصادفی که نشات گرفته از مدل جاده های واقعی می باشد، به حل همزمان معادلات برای استخراج تابع انتقال پرداخته شده است. برای ایجاد تابع هدف مناسب در یک رنج فرکانسی مشخص از ریشه ی میانگین مربع تابع انتقال استفاده شده است و این مقدار به عنوان مقداری که باید مینیمم شود در نظر گرفته شده است. در پایان با استفاده از روش بهینه سازی چند تابع هدف، الگوریتمی برای استفاده در الگوریتم ژنتیک آورده شده است. پارامترهای طراحی همان اجزاء سیستم تعلیق یعنی سختی فنر و ضریب میرایی در نظر گرفته شده است. در نهایت با مقایسه ی مقدار شاخص های عملکرد به ازای حل بهینه و جواب های حاصل از خودروی حاضر برای شاخص های مورد نظر این تفاوت به روشنی قابل مشاهده خواهد بود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی