Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Sadeghi,Aminolah Masoumi,Abbas Hemmat
مرتضی صادقی (استاد راهنما) امین اله معصومی (استاد راهنما) عباس همت (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mahdi Abbasi
مهدی عباسی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1383

TITLE

Designing and Development of Pickup and Transferring Mechanism of Dry Pinto Bean Bush Harvester
hand harvesting of beans, the crop is first cut and then for drying it is left on the field for a few days. Next to thresh it and separate the kernels from stalks it will be transferred to the stack. In order to develop mechanization and reduce harvesting costs a bean harvesting machine is necessary. In this research a bean gathering head was designed and fabricated. Because of high flexibility and low cost, active stalk remover with chain conveyor was used to lift bushes from the ground. Elastic fingers used on holding shaft penetrate into the lying crop and carry it. A cam path was used to create a suitable position for fingers and provide gentle exit from weaved bushes. This path causes fingers to touch sprocket and exit from bushes with minimum elongation. The machine was connected to tractor by means of a single hitch point system. A hydraulic motor was used to drive the machine. The required power was calculated 1.5 hp at 47.8 rpm of the sprocket. A pneumatic collector was designed to gather pods, kernels and leaves left on the ground as a result or shatter caused by impact forces on the beans bushes during mechanical harvest. To separate additional materials such as gravels and dust a cyclone was designed which its basic cylinder and cone height dimensions was calculated based on aerodynamic properties of the crop and JCS cyclones standard. The required fan power was calculated to be 2.45 hp with an efficiency of % 70. In this research the tests were conducted to determine terminal velocity, drag coefficient and static frictional coefficient for Fars pinto bean. Aerodynamic tests took in flotation method at three size group and nine replications. Frictional properties tests were conducted on inclined surface covered with glass, plexiglas, wood and galvanized plate surfaces. All the tests were at three moisture content (MC) levels of 8, 12 and % 16 on a wet basis. The mean value of terminal velocity was 13.79 m/s and the drag coefficient was 0.739. According to statistical analysis results, MC had a significant effect on the measured aerodynamic properties at % 5 significant level. The results showed that the terminal velocity value first increased and then decreased as the MC increased and the drag coefficient first decreased and then increased as MC increased. Among all the frictional surfaces the galvanized plate had the maximum static frictional coefficient (0.44). The results of statistical analysis for frictional coefficient indicated that MC and surface type had a significant effect at % 1 significant level. The results showed that the static frictional coefficient increased as MC increased.
در برداشت دستی لوبیا ابتدا بوته‌ها بریده شده و برای خشک شدن چند روز در سطح مزرعه رها شده و سپس برای انجام عملیات خرمن‌کوبی و جدایش دانه از کاه و کلش به خرمن انتقال داده می شوند. به منظور کاهش هزینه کارگری و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وجود یک ماشین برداشت لوبیا ضروری به نظر می‌رسد. در طرح حاضر یک دماغه برداشت لوبیا طراحی و ساخته شد. به علت انعطاف پذیری زیاد و قیمت ارزان، دماغه بلند کن فعال و از نوع زنجیر نقاله‌ای برای بلند کردن محصول از سطح مزرعه در نظر گرفته شد. در دماغه دستگاه، انگشتی های فنری نصب شده بر روی محور های نگه دارنده، داخل محصول خوابیده فرو رفته و آنرا بر روی خود حمل می کنند. برای ایجاد حالت مطلوب انگشتی ها در انتهای نقاله و خروج آرام آنها از توده بوته در هم تنیده شده نیز از مسیر بادامکی استفاده گردید. این مسیر باعث می شود که انگشتی ها در انتهای مسیر، مماس بر چرخ زنجیر انتهایی حرکت کرده و با کمترین تنش از محصول بیرون کشیده شده و محصول را به سینی انتهایی تحویل دهند. اتصال دستگاه به تراکتور بوسیله مالبند تک نقطه صورت گرفت. منبع توان از نوع هیدرولیکی در نظر گرفته شد. توان مورد نیاز برابر با 5/1 اسب بخار در سرعت دورانی 8/47 دور بر دقیقه چرخ زنجیر محاسبه گردید. از آنجا که در جریان برداشت مکانیکی بوته خشک لوبیا در اثر تنش‌های اعمال شده، مقداری از غلاف، دانه و برگ لوبیا ریزش می‌کند، برای جمع‌آوری آنها در حین برداشت نیز یک دستگاه پنوماتیکی طراحی گردید. در این دستگاه عمل بلند کردن مواد توسط یک هود انجام می شود. به منظور جداسازی مواد زائد از قبیل سنگ‌ریزه و گرد و غبار در حین برداشت نیز از سیکلون استفاده شد که ابعاد استوانه اصلی و ارتفاع مخروط آن بر اساس خواص آئرودینامیکی محصول و استاندارد سیکلون های JCS محاسبه گردید. توان مکنده مورد نیاز برابر با 45/2 اسب بخار با راندمان 70 درصد بدست آمد. در این تحقیق آزمایش های لازم برای تعیین سرعت حد، ضریب پسا و ضریب اصطکاک استاتیکی برای لوبیای چیتی بومی استان فارس انجام گردید. آزمایش های تعیین خواص آئرودینامیکی به روش شناور سازی در 3 گروه اندازه و 9 تکرار انجام شد. آزمایش‌های خواص اصطکاکی نیز به روش سطح شیبدار روی سطوح شیشه، پلکسی گلاس، چوب و گالوانیزه و در 3 تکرار صورت پذیرفت. تمامی آزمایش‌ها در 3 سطح محتوای رطوبتی 8، 12 و 16 درصد بر مبنای تر انجام گردید. میانگین مقادیر سرعت حد برابر با 8/13 و ضریب پسا برابر با 74/0بدست آمد. بر اساس نتایج تجزیه آماری، محتوای رطوبتی اثر معنی داری بر خواص آئرودینامیکی اندازه گیری شده در سطح آماری 5 درصد داشت. نتایج نشان داد که با افزایش محتوای رطوبتی مقادیر سرعت حد ابتدا افزایش و سپس کاهش یافت. ضریب پسا نیز با افزایش رطوبت ابتدا کاهش و سپس افزایش پیدا کرد. در بین سطوح اصطکاکی، ورق گالوانیزه بیشترین ضریب اصطکاک استاتیکی (44/0) را به خود اختصاص داد. نتایج تجزیه آماری مربوط به اندازه‌گیری خواص اصطکاکی نشان داد که اثر محتوای رطوبتی و نوع سطح آزمایش بر ضریب اصطکاک استاتیکی در سطح آماری 1 درصد معنی دار بود. نتایج حاکی از آن بود که با افزایش محتوای رطوبتی مقادیر ضریب اصطکاک برای تمامی سطوح افزایش پیدا کرد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی