Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi,Sayed Nader Shetab bushehri
علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما) سیدنادر شتاب بوشهری (استاد مشاور)
 
STUDENT
Amir Khakbaz
امیر خاکباز

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1390

TITLE

Designing bus-based park and ride system
Traort plays an important role in each economy. Urban transit, as an important part of the transit system, provides services for the movement of goods and passengers between various origins and destinations in the urban area. Public traort is an integral component of urban transit system and its importance for people who do not have personal vehicles is more than others. Since a high percentage of population living in urban areas, appropriately designed public traortation network can lead to more satisfaction, reduce costs and increase the quality of life in cities. Decision-making in the field of urban transit network design includes three levels of strategic, tactical and operational. In most medium and large cities, it is tried to make optimal use of park and ride facilities along with public transit. In this study, it is aimed to develop a two phased approach for designing bus based park and ride system. In the first phase, park and ride facilities are located in the periphery of Central Business District (CBD) area. Then, urban bus routes are designed from park and ride facilities, as origin, to the CBD area, as destination. Urban bus routing model is developed based on key factors such as "the maximum use of existing routes" and "threshold deviation from the straight line". Also, three scenarios are presented that allow designers to consider their priorities in designing bus based park and ride system. By using the two phased approach, it is possible to locate park and ride facilities and route urban busses. In addition, balanced location of park and ride facilities, analysis of park and ride capacities and analysis of fixed investment to achieve the desired level of demand coverage are some of another benefits of the developed approach. Test problems show that the hybrid metaheuristic algorithm can solve large problems in less time than exact methods and get high quality answers. Finally, the developed approach was used to design bus based park and ride system in Isfahan.
حمل ونقل همگانی جزء جدایی ناپذیر از سیستم حمل ونقل شهری است و اهمیت آن برای افرادی که وسیله نقلیه شخصی در اختیار ندارند بیش از سایرین است. از آنجایی که درصد بالایی از جمعیت جوامع مختلف در نواحی شهری ساکن می باشند، طراحی مناسب شبکه حمل ونقل همگانی می تواند موجب رضایتمندی بیشتر، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت زندگی در شهرها گردد. تصمیم گیری در زمینه طراحی شبکه حمل ونقل شهری شامل سه سطح استرتژیک ، تاکتیکی و عملیاتی می باشد. در اغلب شهرهای متوسط و بزرگ سعی می شود تا در کنار سیستم حمل ونقل همگانی استفاده مطلوبی از تسهیلات پارک - سوار بعمل آید. در این تحقیق، توسعه راهکار دومرحله ای طراحی سیستم پارک - سوار مبتنی بر اتوبوس مورد توجه بوده است. در مرحله اول از این راهکار، مکان مناسب استقرار تسهیلات پارک - سوار در پیرامون مرکز تجاری شهر مشخص می شود. با در نظر گرفتن موقعیت هر یک از این تسهیلات، مسیر اتوبوس های درون شهری از مبدا پارک - سوار به مقصد مرکز تجاری در مرحله دوم تعیین می گردد. مدل مسیریابی اتوبوس ها بر پایه فاکتورهای کلیدی مانند "حداکثر استفاده از مسیرهای موجود" و "آستانه انحراف از خط مستقیم" توسعه می یابد که در ادبیات موضوع کمتر بدان پرداخته شده است. همچنین، سناریوهای سه گانه معرفی شده این امکان را به طراح می دهند تا با در نظر گرفتن اولویت خود، اقدام به طراحی سیستم پارک - سوار نماید. پس از توسعه مدل، یک الگوریتم فراابتکاری ترکیبی جهت حل مدل در ابعاد واقعی ارائه گردید. نتایج بدست آمده نشانگر آن است که حل مدل دو مرحله ای علاوه بر تعیین مکان پارک - سوارها و مسیریابی اتوبوس ها، می تواند در توزیع جغرافیایی متوازن این تسهیلات بر روی شبکه حمل ونقل، تحلیل ظرفیت پارک - سوارها و آنالیز سرمایه گذاری ثابت برای دست یافتن به سطح مورد نظر از جذب زمان - سفر شبکه، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، مسائل نمونه حل شده بخوبی بیانگر آن هستند که الگوریتم فراابتکاری ترکیبی قادر است مسائل با ابعاد بالا را در زمانی بسیار اندک در مقایسه با روش بهینه حل نموده و به جواب های باکیفیتی دست یابد. از سویی دیگر، مقایسه نتایج GACO با GA و ACO بر کارایی روش حل توسعه یافته دلالت دارد. در نهایت، راهکار دومرحله ای توسعه یافته جهت طراحی سیستم پارک - سوار در شهر اصفهان مورد استفاده قرار گرفت که نتایج عددی بیانگر قابلیت کاربرد مدل توسعه یافته در شرایط واقعی می باشند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی