Skip to main content
SUPERVISOR
Naser MollaverdiIsfahani
ناصر ملاوردی اصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ehsan Shafiei
احسان شفیعی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
Given the increasing competition over the last few decades, the influential role of other organizations involved in the production and delivery of products to the final customer attracted the attention of managers and the concept of Supply Chain Management (SCM) was formed with the aim of integrating the different operational circles, in which supplier at the beginning and customers at the end are placed, respectively. Economic crises, natural disasters such as floods, earthquakes, storms, fires, economic sanctions, supply chain disruptions, production and distribution, short life cycle of products, etc. are potential threats that can always affect the supply chain. Therefore, resilient supply chain management has been appeared with the aim of reducing the risk of dealing with disruptions and planning to respond promptly and effectively to return to the previous mode or even better than it. Considerable investigations have been carried out on the benefits and effectiveness of supply chain resilience (SCRES) on the performance of organizations, but we have designed a model for the supply chain resilience management in the present study. To achieve the model, the Fuzzy Cognitive Map (FCM) was used. Initially, to validate the obtained model, Fuzzy Cognitive Map (FCM) and Structural Equation Modeling (SEM) were employed. In the first step, the maximum of research to identify the factors affecting the resilience supply chain design was studied and then all dimensions influencing the issue were extracted. The factors extracted were modified, amended and approved by the experts.
با توجه به افزایش رقابت در چند دهه اخیر، نقش تأثیرگذار سایر سازمان‌های مؤثر در تولید و تحویل محصول به مشتری نهایی توجه مدیران را به خود جلب کرد و مفهوم مدیریت زنجیره تأمین باهدف به هم پیوستن حلقه‌های عملیاتی مختلف که در ابتدای آن تأمین‌کننده و در انتهای آن مشتریان قرار دارند شکل گرفت. بحران‌های اقتصادی، حوادث طبیعی از قبیل سیل، زلزله، توفان، آتش‌سوزی، تحریم­های اقتصادی، اختلالات در سیستم تأمین، تولید و توزیع و چرخه عمر کوتاه محصولات و غیره تهدیدات بالقوه­ای هستند که همواره می­توانند زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار دهند. درنتیجه مدیریت زنجیره تأمین تاب­آور باهدف کاهش احتمال رویارویی با اختلالات و برنامه­ریزی برای پاسخ فوری و مؤثر جهت بازگشت به حالت پیشین و یا حتی مطلوب­تر از آن، پدید آمد. تحقیقات قابل‌توجهی در خصوص مزایا و تأثیرگذاری تاب­آوری زنجیره ­تأمین بر عملکرد سازمان‌ها انجام‌گرفته اما در پژوهش حاضر به طراحی مدلی جهت مدیریت تاب‌آوری زنجیره تأمین پرداخته‌ایم. برای دستیابی به مدل از روش نقشه شناخت فازی استفاده شد و برای اولین جهت اعتبار سنجی مدل بدست آمده از روش نقشه شناخت فازی، مدل­سازی معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت.

تحت نظارت وف ایرانی