Skip to main content
SUPERVISOR
Hassan Khademi zadeh,Hassan Moosavi
حسن خادمی زاده (استاد راهنما) حسن موسوی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Hamid Hashemi
حمید هاشمی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Determine the Appropriate Range of Loading for Process of Tube Hydroforming
The principle of tube hydroforming such is; The tube is first filled with a liquid emulsion of a water-soluble material, after which the tool is closed. The tube is then forced to adopt the inner contour of the tool by application of an internal pressure and two axial forces. Tube hydroforming has recently drawn the attention of the automotive industries due to its several advantages over conventional forming methods. For a given blank tube and part design ,the success of tube hydroforming process is highly dependent on the loading paths (axial feeding versus internal pressure).If pressure and axial force apply inappropriate, there is the risk of buckling, wrinkling and bust. Considering this, in third chapter of this study is conducted on the analytical solution of tube Hydroforming process. Each count of pressure, axial force and axial stroke in plastic area, depends on two independent parameters ? 1 (increase of tube radius) and ? (stress ratio). Therefore, in fourth chapter is found the appropriate range ? versus increasing tube radius(? 1 ), then for the symmetrical tube with determined geometric and mechanical specifications, loading path (internal pressure – axial stroke) is obtained. Finally, Considering this loading path, in fifth chapter with numerical solution by software ABAQUS, the thickness variation in the middle of the tube was compared with analytical solution. Key Words tube hydroforming ,loading ,pressure ,stroke
فرایند هیدروفرمینگ نوعی از روش های شکل دهی است که در آن از سیال با فشار بالا ، برای شکل دهی ورق و لوله استفاده می شود.اگر در این فرایند از ورق استفاده شود آن را هیدروفرمینگ ورق و اگر از لوله استفاده شود هیدروفرمینگ لوله می نامند.هیدروفرمینگ لوله یکی از کاربردهای هیدروفرمینگ می باشد و یک روش ایده آل برای ساخت قطعات پیچیده،به صورت دقیق و یکپارچه است به طوری که قطعه ای دارای سبکی نسبی و ضخامت دیواره یکسان و از استحکام بالاتری نسبت به سایر روش ها،تولید شود.در هیدروفرمینگ لوله با ایجاد فشار بالای سیال در داخل لوله و اعمال جابجایی محوری به دو سر لوله ، لوله شکل قالب را به خود می گیرد.با پیشرفت هایی که در زمینه ابزارهای ماشین، سیستم های هیدرولیکی فشار بالا، درزبندی، مواد قطعه کار، روغن کاری و فرایندهای کنترل کامپیوتری شده؛هیدروفرمینگ به عنوان یک تکنیک در شکل دهی صفحات فلز شناخته شده است. در فصول اول ودوم این پایان نامه به تاریخچه و شرح این فرایند فرایند پرداخته شده است. پارامترهای زیادی در این فرایند تاثیرگذار هستند که برای یک ماده و هندسه خاص، مسیر بارگذاری (فشار داخلی - جابجایی محوری) مهمترین پارامتر در طراحی قطعه هیدروفرم است.اهمیت این مسئله به گونه ای است که اگر به جسم فشار و نیروی محوری بر حسب جابجایی محوری به طور نامناسب اعمال شوند،امکان ترکیدگی ،چروکیدگی و کمانش در لوله به وجود می آید؛ با توجه به این ، در فصل سوم حل تحلیلی بر روی فرایند هیدروفرمینگ لوله انجام شده است و مشاهده شده هر یک از مقادیر فشار، نیروی محوری و جابجایی محوری در ناحیه پلاستیک به دو پارامتر مستقل ?1 (افزایش شعاع لوله) و ? (نسبت تنش) بستگی دارد؛ لذا در فصل چهارم با پیدا کردن محدوده مناسب ? بر حسب افزایش شعاع لوله (?1 )، برای لوله ای متقارن با مشخصات هندسی و مکانیکی معین، مسیر بارگذاری (فشار داخلی - جابجایی محوری ) به دست آمده است.در نهایت در فصل پنجم با حل عددی توسط نرم افزار ABAQUS نظر به مسیر بارگذاری به دست آمده ، مقدار تغییرات ضخامت در وسط لوله با حل تحلیلی مقایسه شده است. کلمات کلیدی: هیدروفرمینگ لوله، فشارداخلی، جابجایی محوری، نسبت تنش

ارتقاء امنیت وب با وف بومی