Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmad Khatoonabadi,Javad Mir mohammad sadeghi,Ghodratollah Saeidi
احمد خاتون ابادی (استاد راهنما) جواد میرمحمدصادقی (استاد راهنما) قدرت اله سعیدی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mohammad Taghavi
محمد تقوی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1383

TITLE

Determining Factors Affecting Effectiveness of Agricultural Education Courses in the Agricultural Cooperatives in Isfahan Province, Iran
: The purpose of this research is to determine the factors affecting effectiveness of agricultural education courses in the agricultural cooperatives in Isfahan province, Iran . This research is an applied one and the analysis was carried out using correlation methods. The study area of this research was divided into two groups of teachers and students of the courses presented by Isfahan cooperative department. The courses were presented in three major fields of agronomy, animal husbandry, and horticulture. Sample size contained 150 students that were selected from 975 total students and by using Kukran formula. The 150 students were distributed among the students of agronomy, animal husbandry, and horticulture on the basis of their relative size in the study area. Teachers’ sample contained 35 ones and they were those who could be reached by the researcher, access to all of the teachers was not available and practically selecting random sample was not possible. The results showed that the degree of effectiveness for different courses differs from both teachers’ and the students’ points of view. Also, from the students’ point of view, the effectiveness of agronomy courses differed among the townships but from the teachers’ point of view the effectiveness of the animal husbandry and horticultural courses differed among the townships. In all, effectiveness of the courses was higher in teachers’ point of view than that of the students.
هدف این تحقیق تعیین عوامل مؤثر براثربخشی دوره های آموزش کشاورزی برگزار شده در شرکتهای تعاونی کشاورزی استان اصفهان می باشد. تحقیق حاضر از جمله تحقیقات کاربردی است و تحلیل آن از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق به دو گروه آموزشگران و فراگیران شرکت کننده در دوره های آموزشی برگزار شده از سوی اداره کل تعاون استان اصفهان درسه گرایش تعاونی های فعال دامداری، زراعت و باغبانی، تقسیم شده اند. جهت تعیین حجم نمونه ها از جامعه فراگیران از فرمول کوکران استفاده شد که از میان 975 نفر جامعه آماری فراگیران تعداد 150 نفر انتخاب شدند. این فراگیران نمونه بین فراگیران دامداری، زراعت و باغبانی به نسبت تعداد آنها در جامعه آماری توزیع گردید. برای تعیین حجم نمونه از جامعه آموزشگران، به این دلیل که دسترسی به تمامی آموزشگرانی که با اداره کل تعاون استان همکاری داشتند ممکن نبود، سعی شد که با کلیه آموزشگرانی که دسترسی به آنها میسر بود تماس گرفته شده و اطلاعات جمع آوری گردد که عملا تعداد آموزشگران 35 نفر را شامل گردید. نتایج نشان داد که میزان اثربخشی دوره های مختلف آموزشی از دیدگاه فراگیران و همچنین از دیدگاه آموزشگران با یکدیگر متفاوت است. همچنین ازنظر آموزشگران اثربخشی دوره آموزشی زراعت در شهرستانهای مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد اما از نظر آموزشگران اثربخشی دوره های دامداری و باغبانی در شهرستانهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. در مجموع آموزشها ازنظرفراگیران نسبت به آموزشگران، اثربخش تربوده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی