Skip to main content
SUPERVISOR
Hamid Mirmohamadi
سیدحمید میرمحمدی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Masoud Abbaszadeh
مسعود عباس زاده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
Pricing and advertising play a key role in maximizing company's profit. Today, many commodities are considered as perishable goods that demand for these goods decreases with time and approaching their expiration date, and the customer's desire to buy new goods is increasing. By implementing a dynamic pricing strategy, the customer's desire for purchasing old goods increases and reduces losses and increases profits. With the advent of social media and virtual networks, corporate advertising has become much wider, and with regard to the flexibility of these tools, advertising strategies can be dynamically determined, which will increase profits as opposed to static advertising. Also, determining the optimal dynamic advertising policy along with pricing policies increases the company's profits in comparison with the situation in which these policies are independently implemented. In this research, it is intended to determinate the ordering policy, dynamic pricing strategy and advertising strategy for a single type of perishable product, which its demand is dependent on price, quality and product reputation. The demand function is considered as an additive function of sales price and quality of the product as well as the impact of advertising. The quality of the product is considered as a decreasing function, which indicates the remaining time to the expiration date of the product. Advertising is based on the Nerlo-Arrow model. In this model, by investing in advertising, the goodwill of the product increases, and increasing the goodwill of the product will increase demand. The necessary and sufficient conditions for simultaneous optimal advertising policies and dynamic pricing are determined based on the Pontryagin's maximum principle, and the optimal amounts of advertising and price are presented in terms of time functions. And also, with optimal prices and advertising, we determine the optimal amount of the replenishment cycle. At the end, by solving a numerical example, the method of finding an optimal strategy is shown.
تعیین سیاست کنترل موجودی مناسب، تعیین قیمت فروش بهینه و سیاست تبلیغاتی مناسب برای کالاهای مختلف، همواره یکی از موضوعات اصلی تحقیقات علمی و صنعتی به‌ شمار آمده است. به‌علاوه زمانی که کالای موردنظر زوال‌پذیر باشد، به دلیل خصوصیات ویژه‌ای که این کالاها دارند، تعیین این موارد از اهمیت بالاتری برخوردار است. با توجه به اینکه محصولات فسادپذیر در طول زمان کیفیت خود را از دست می‌دهند، با پیاده‌سازی سیاست قیمت‌گذاری ایستا، معمولاً مشتریان به سمت محصولات تازه‌تر روی آورده و مقداری از موجودی در انتهای دوره‌ی فروش، دور ریخته می‌شود. به همین دلیل، اجرای سیاست قیمت‌گذاری پویا در چنین شرایطی می تواند باعث افزایش درآمد و کاهش اتلاف شود. بر این اساس، در این پایان‌نامه، هدف به دست آوردن استراتژی قیمت‌گذاری و تبلیغات است، طوری که درآمد خرده‌فروش ماکسیمم شود. در این پژوهش، محصولات دارای هزینه‌ی نگهداری و سفارش دهی ثابتی می‌باشند. تقاضای مشتری در این پژوهش، وابسته به قیمت فروش، تبلیغات و میزان تازگی کالا در نظر گرفته شده است و از مدل تبلیغات نرلو آرو برای مدل سازی تبلیغات استفاده شده است. ابتدا استراتژی بهینه‌ی تبلیغات و قیمت‌گذاری را برای مقدار مشخصی موجودی اولیه تعیین می‌کنیم و سپس سیاست بهینه‌ی سفارش دهی، قیمت‌گذاری و تبلیغات را تعیین می‌کنیم. و در انتها، تعدادی مثال عددی برای نشان دادن فرآیند حل مسئله و کارایی روش پیشنهادشده، ارائه شده است. همچنین آنالیز حساسیت بر روی پارامترهای کلیدی و مهم انجام‌شده و برخی چشم‌اندازهای مدیریتی جالب استخراج شده است. تجزیه‌وتحلیل استراتژی قیمت‌گذاری پویا، تعیین سیاست تبلیغات بهینه و همچنین تعیین اندازه سفارش به‌صورت هم‌زمان، می تواند به‌عنوان یک ابزار مهم برای مدیران، در جهت تصمیم‌گیری برای تعیین سیاست تبلیغاتی مناسب، قیمت کالاها و زمان بازپرسازی آنها، تلقی شود. همچنین، نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل حساسیت پارامترها می تواند یک دید کلی برای مدیران ایجاد کند که بتوانند با کنترل پارامترهایی که تأثیر چشم‌گیری بر روی سود کلی دارد، باعث افزایش درآمد و کاهش اتلاف شوند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی