Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Sayed Nader Shetab bushehri
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور) سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahshid Memari
مهشید معماری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Developing transportation disaggregate models for city of Isfahan
Dependency of life quality improvement to the traortation, has been driver of huge investments in traortation part in many countries in last fifty years. In this respect, traortation comprehensive planning studies has prepared suitable context in reaching the ideal system. Knowledge of demand scale and effective elements in aggregate and disaggregate levels is among significant parts of these studies. Without access to this kind of information, these studies will face difficulties in selection of project type and its site. But one of the criticisms is that aggregate data limit our understanding of individual travel behavior caused by the changes of traortation services. As a result, disaggregate travel demand models based on the data collected at the household level and/or at the individual level were developed. In this thesis is attempted to evaluate traortation behavior of Isfahan metropolis settlers as much as possible. For this purpose, disaggregate models are used and our focus is on discrete choice models. And whereas data bank of traortation comprehensive studies for Isfahan metropolis limit, contained many socio-economic data in relation to more than 110,000 individuals from this limit settlers, models were made and then were estimated in individual/household behavior level. Whereas the number of trips that one person generates in one day, the destination that during trip enters to it and the trip mode that selects in trip process, all are person’s choices. Then it was tried to use statistical choice models in making disaggregate models. These models make possible the probability selection of traortation alternatives by their random utility function. Hence, ordered logit, multinomial logit and nested logit models were used to make trip generation, trip destination, and mode choice models respectively. Finally, some of parameters that determine direction and amount of socio-economic variables' effect in traortation behavior of Isfahan metropolis settlers are estimated. It should be Noticed that direction and influence of parameters can be adequate in these limit traortation policies. Key words Disaggregate models, trip generation, trip destination choice, trip mode choice
وابستگی بهبود شرایط زندگی به حمل و نقل، زمینه ساز سرمایه گذاری های کلان در بخش حمل و نقل در بسیاری از نقاط جهان درپنجاه سال گذشته بوده است. در این رابطه، مطالعات برنامه ریزی جامع حمل ونقل بستر مناسبی را در دستیابی به سیستم دلخواه فراهم ساخته است. کسب آگاهی از میزان تقاضا و عوامل مؤثر بر تقاضا در سطوح همفزود و ناهمفزود از محورهای عمده این مطالعات به شمار می رود. بدون دسترسی به این اطلاعات، برنامه ریزی های یاد شده به احتمال زیاد موجب زیربرآورد یا روبرآورد سطح سرمایه گذاری مورد نیاز در سیستم حمل و نقل شده، و انتخاب نوع پروژه و مکان آن را با دشواری روبه رو می کند. به عبارت دیگر بدون آگاهی از تقاضای حمل و نقل و عوامل مؤثر برآن، پاسخگویی به پرسش های کلیدی در زمینه های انتخاب تکنولوژِی حمل و نقل، طراحی شبکه اتوبوسرانی وسطح خدمات آن و آزمایش سیستم های مختلف مدیریت ترافیک در سطح شهر، اگر ناممکن نباشد با دشواری روبه روست. در این پایان نامه سعی بر آن است تا رفتار حمل و نقلی ساکنین کلان شهر اصفهان تا حد امکان مورد ارزیابی دقیق قرارگیرد. برای انجام این خواسته از مدل های ناهمفزود استفاده می شود. از آنجا که بانک اطلاعاتی مطالعات جامع حمل و نقل محدوده کلان شهر اصفهان، اطلاعات اقتصادی – اجتماعی- حمل و نقلی فراوانی را در ارتباط با بیش از 110000 نفر از ساکنین این محدوده ارائه می دهد، مدل های ارائه شده در سطح رفتار فردی (خانوار) ساخت و پرداخت می گردد. نظر به اینکه تعداد سفری که فرد در یک روز تولید می کند، مقصدی که در طی سفر خود به آن پا می گذارد، و گونه سفری که در فرآیند سفرش برمی گزیند، همگی محصول انتخاب های اوست و از آنجا که هدف این پژوهش تحلیل رفتار فردی است و رفتار فرد نیز از ویژگی تصادفی برخوردار است، لیکن مدل های انتخاب به علت داشتن زیرساخت تئوریک و ویژگی تصادفی شان، در این سطح از مدل سازی مناسب ترند لذا کوشش شد از مدل های آماری انتخاب در ساخت مدل های ناهمفزود استفاده شود. در این مدل ها احتمال انتخاب گزینه های حمل و نقلی بر اساس میزان مطلوبیت تصادفی ارائه شده توسط انتخابگر به آن گزینه میسر می گردد. به همین دلیل در ساخت مدل های تولید سفر از لوجیت رتبه ای، در ساخت مدل های توزیع سفر از لوجیت چند جمله ای، و در ساخت مدل های انتخاب وسیله نقلیه از لوجیت آشیانه ای استفاده می شود. نتایج پرداخت مدل های یاد شده، برآورد پارامترهای مجهولی است که جهت و میزان تأثیر متغیرهای اقتصادی- اجتماعی-ترافیکی را در رفتار حمل و نقلی ساکنین محدوده کلان شهر اصفهان مشخص می کند. توجه به جهت و میزان تاثیر پارامترهای یاد شده می تواند در سیاست گذاری های حمل و نقلی محدوده یاد شده موثر واقع گردد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی