Skip to main content
SUPERVISOR
Ebrahim Ghasemivarnosfaderani
ابراهيم قاسمي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hassan Gholizadeh
حسن قليزاده ايلخچي سفلي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
queezing is one of the most important hazards in the tunneling projects that can lead to tunnel instability, increasing costs and stopping of the tunneling operation. This phenomenon often occurs in weak rock mass and high depth. Accurate prediction of squeezing has play an important role on selection of tunneling method and design of support system in design stages of tunneling. During past years, many methods have been developed to predict the squeezing phenomenon, most of which can be divided into experimental and semi-experimental methods. In recent years application of data mining methods for prediction of squeezing phenomenon has been increased remarkably. Survey have shown that the use of data mining techniques results in development of high-performance models. Therefore, in this study, using data mining based classification methods, models have been presented for squeezing prediction. The main focus of this thesis is on C5.0 decision tree and k-nearest neighbor (kNN). After developing the models, using mentioned methods, their performance were compared with other data mining methods that previously have been employed by other researchers, such as logistic regression and support vector machine. The results show that the developed models using C5.0 and k-nearest neighbor methods have higher performances in comparison to the common experimental equations and other data mining methods. Therefore the output of these methods can be applied for squeezing prediction in tunneling projects with an acceptable accuracy
مچاله شوندگي يکي از مهمترين مخاطرات اصلي در پروژه هاي تونلسازي مي باشد که مي تواند منجر به ناپايداري تونل، افزايش هزينه ها و توقف در عمليات تونلسازي شود. اين پديده اغلب در تونلهاي واقع در توده سنگهاي ضعيف و در عمق زياد رخ مي دهد. پيش بيني دقيق مچاله شوندگي در مراحل طراحي تونل نقش مهمي در انتخاب روش تونلسازي و طراحي سيستم نگهداري دارد. طي ساليان گذشته روش هاي زيادي براي پيش بيني پديده مچاله شوندگي توسعه داده شده است که اغلب آنها را مي توان به روش هاي تجربي و نيمه تجربي تقسيم بندي کرد. در سال هاي اخير استفاده از روش هاي داده کاوي براي پيش بيني پديده ي مچاله شوندگي پيشرفت قابل توجه ي داشته است. بررسي ها نشان داده است که استفاده از تکنيک هاي داده کاوي منجر به توسعه مدل هاي با کارآيي بالا مي شود. از اينرو، در اين مطالعه با استفاده از روش هاي طبقه بندي در علم داده کاوي، مدل هايي براي پيش بيني پديده مچاله شوندگي ارائه شده است. تمرکز اصلي اين پايان نامه بر روي دو روش درخت تصميم C5.0 و k نزديکترين همسايه مي باشد. پس از توسعه مدل ها به کمک روش هاي ذکر شده، کارآيي آنها با ساير روش هاي داده کاوي که پيش از اين توسط ديگر محققين به کار گرفته شده اند مانند رگرسيون منطقي و ماشين بردار پشتيبان مقايسه شد. نتايج نشان داده مدل هاي توسعه داده شده به کمک روش هاي C5.0 و k نزديکترين همسايه در مقايسه با روش هاي تجربي متداول و همچنين ساير روش هاي داده کاوي کارآيي بهتري دارند. از اينرو مي توان خروجي اين مدل ها را با دقت قابل قبول براي پيش بيني پديده مچاله شوندگي در پروژه هاي تونلسازي به کار برد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی