Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Iravani,Hossin Moradi,Sima Fakheran
مجید ایروانی (استاد مشاور) حسین مرادی (استاد راهنما) سیما فاخران اصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
TOKTAM MAKKY
تکتم مکی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388

TITLE

Ecological Impact Assessment of Isfahan’s West Freeway on Ghamishloo Wildlife Refuge
The fragmentation of habitats and the creation of barriers caused by traortation infrastructures reduce landscape connectivity, which is suspected to be one of the most important factors causing population declines. Road networks affect wildlife habitats in two different ways. First, road construction leads to a direct habitat loss. Second, maintenance and use of road cause various effects altering habitat quality, such as increasing access to hunters, poachers and tourists. Development of roads through protected areas and ecological sensitive regions can have catastrophic effects on wildlife and leaves destructive impacts such as habitat fragmentation and isolation. Notwithstanding these negative ecological impacts, road networks continue to increase worldwide due to increasing socio-economic needs for high mobility. In Iran, road construction in sensitive habitats, protected areas and national parks is expanding during the past decades. This study focuses on the ecological impacts of Isfahan’s west freeway, which passes through Ghamishloo wildlife refuge, I.U.C.N category IV, in Isfahan Province. The two key affected species of the study area goitered gazelle (Gazella subgutturosa subgutterosa) and wild sheep (Ovis orientalis isfahanica) were considered for impact analysis. We used HEP (Habitat Evaluation Procedure) as a habitat-based impact assessment methodology which considers habitat quality and quantity. Habitat quality was measured as habitat suitability index for each species. By exhaustive literature review and field observations, six effective variables on habitat suitability including vegetation cover, slope, elevation, distance to water and distance to road were identified and the suitability maps was generated for each variable by assigning a suitability index (scale 0-1) to conditions for each variable. By including the equation for calculating the habitat suitability index (HSI), the final habitat suitability map for the study species were generated. Habitat unit (HU) was derived from multiplying the HSI for each of evaluation species by the habitat area (HU = HSI × size of habitat) in two time (before and after road construction). The results showed that due to the presence of the freeway, 7710 (HUs) for Gazella subgutturosa subgutterosa and 6288 (HUs) for Ovis orientalis isfahanica have lost. In addition, for quantifying landscape pattern change due to road construction, various landscape metrics such as PLAND (Percentage of Landscape), NP (Number of Patches), ED(Edge Density), MPS (Mean Patch Size), LPI (Largest Patch Index), MNN (Mean Nearest Neighbor), and CONTAG (Contagion) were calculated for the species distribution polygons for two time before and after road construction. Analysis of landscape metrics revealed increasing distance between available habitat patches, the additive barrier of roads, limit dispersal possibilities of species and decrease landscape connectivity in the study area, in particular due to absence of wildlife crossing structures such as underpasses and over passes. Our result provided quantitative data on habitat loss and landscape fragmentation in Ghamishloo wildlife refuge and indicated negative impacts of the freeway on wild sheep and Goitered gazelle populations by restricting movement between habitat patches in Ghamishloo wildlife refuge, and presents a concern for the conservation of these vulnerable species. According to the results of this study, mitigation and compensation activities should be considered in Ghamishloo wildlife refuge. Keywords: Ecological Impact assessment, Traortation Infrastructure, Habitat fragmentation, Gazella subgutturosa, Ovis orientalis isfahanica, HEP, Habitat Suitability Index, LandscapeMetrics
جاده‌ها ‌به عنوان زیرساخت‌های جوامع بشری ‌به طور وسیعی در همه مناطق گسترده شده‌اند. وظیفه نخستین راه‌ها، آسان‌سازی حمل‌و‌نقل در مناطق مختلف است. اما همین ابزار ایجاد ارتباط هم‌اکنون به چهره‌ای مخرب برای محیط‌زیست تبدیل شده است .بالاخص ساخت جاده‌ها در زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های حساس، مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های ملی، فاجعه‌ای است که متأسفانه‌ در کشور ما رو به گسترش است در راستای حفاظت از تنوع زیستی و کاهش اثرات تخریبی پروژه‌های انسان‌ساخت و دستیابی به توسعه پایدار، لازم است که اثرات ناشی از پروژه‌ها بر اکوسیستم‌های طبیعی، به طور کمّی ارزیابی شود. از طرفی در روش‌های معمول ارزیابی اثرات محیط‌زیستی پروژه‌ها در ایران تا حد زیادی اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی، اثرات منفی اکولوژیک را تعدیل می‌کند ، در صورتی که در مورد جاده‌هایی که از درون مناطق تحت حفاظت می‌گذرند، بحث اثرات اکولوژیکی جاده‌ها دارای اهمیت بسیار بیشتری است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مطالعه، به منظور تمرکز بیشتر بر اثرات اکولوژیکی در فرآیند ارزیابی اثرات محیط‌زیستی (EIA)، ارزیابی اثرات اکولوژیکی EcIA کنارگذر غرب اصفهان بر پناهگاه حیات وحش قمیشلو با استفاده از روش (HEP) ورویکرد اکولوژی سیمای سرزمین مورد استفاده قرار گرفت. دراین راستا دو گونه جانوری کلیدی منطقه (آهوی ایرانی و قوچ‌ومیش اصفهانی) انتخاب شد. در روش HEP شش متغیر مؤثر بر مطلوبیت زیستگاهی برای این دو گونه، شامل پوشش گیاهی، شیب، ارتفاع، فاصله تا آب و فاصله تا جاده در نظر گرفته شد و بر اساس مرور منابع و مشاهدات میدانی، شاخص مطلوبیت مربوط به هر متغیر (SI) بدست آمد. در ادامه نقشه مطلوبیت هر متغیر ایجاد شد. به منظور تهیه نقشه مطلوبیت نهایی زیستگاه برای دو گونه مذکور، در دو حالت قبل و بعد از احداث جاده، فرمول تعیین شاخص مطلوبیت نهایی(HSI) برای تلفیق نقشه‌ها مدنظر قرار گرفت. در نهایت واحدهای زیستگاهی مربوط به هر کدام از گونه‌های مورد نظر در دو حالت قبل و بعد از جاده، بدست آمد. نتایج حاصل نشان داد که در اثر حضور آزادراه، به میزان 7710 واحد زیستگاهی برای گونه آهو و به میزان 6288 واحد زیستگاهی برای گونه قوچ‌ومیش از دست‌ رفته است. همچنین به منظور بررسی اثر جاده بر منطقه در مقیاس سیمای سرزمین، برخی از متریک‌های سیمای سرزمین به منظور ارزیابی اثرات آزادراه غرب اصفهان در نظر گرفته شد. هر کدام از تیپ‌های پوشش گیاهی‌ به عنوان یک لکه در نظر گرفته شد و متریک‌های PLAND، CA، NP، ED، MPS و LPI، در شرایط بدون آزادراه و در شرایط عبور آزادراه محاسبه شدند. برای پلی‌گون‌های پراکنش گونه‌ها نیز، در دو وضعیت قبل و بعد از جاده، متریک‌های Ndist، NP و CONTAG، استخراج شدند. عبور آزادراه از داخل زیستگاه آهو و قوچ‌ومیش باعث تکه‌تکه شدن کریدورهای عبور آهو و قوچ‌ومیش ‌شده است و به دنبال آن قطع کریدورهای حرکتی و مسیر مهاجرتی این حیوانات در این منطقه صورت گرفته است. اندازه گیری اثرات جاده‌ها و فقدان زیستگاه به کمک متریک‌های سیمای سرزمین در کنار روش HEP، کمک می‌کند که ارزیابی اثرات اکولوژیکی جاده‌ها را بتوان به صورت کاملی انجام داد. کلمات کلیدی: اثرات اکولوژیکی، جاده، تکه‌تکه شدن زیستگاه، آهوی ایرانی، قوچ‌ومیش اصفهانی، HEP، شاخص مطلوبیت زیستگاه، متریک‌های سیمای سرزمین.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی