Skip to main content
SUPERVISOR
Mahmood Monir-vaghefi,Ahmad Saatchi
سیدمحمود منیرواقفی (استاد راهنما) احمد ساعت چی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Davoud Harandizadeh Najafabadi
داود هرندی زاده نجف آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
: The economic losses caused by atmospheric corrosion are tremendous. Atmospheric corrosion has been reported to account for more failures in terms of cost and tonnage than any other type of material degradation processes. Mechanisms of atmospheric corrosion involved all solid, liquid and gas states of materials. These mechanisms have been ruled not only by the inherent properties of material but also by the environmental parameters and properties of surface electrolyte. Although the economic aspect of this process is a great encouraging force for research about it, the theoretical complexity of atmospheric corrosion mechanisms cause a lot of it’s aspects remain unknown. As the first step in the present study, the influences of some of the most effective environmental parameters have been studied by some field tests in Bandar Turkaman and Isfahan atmospheres. These studies illustrate that atmospheric corrosivity of Bandar Turkaman can be Isfahan as C 2 , according to ISO 9223. Then the protection ability of the rust layers which formed on ST 37 steel, and its variation with exposure time and atmospheric properties, have been studied using XRD,SEM,EDX and electrochemical techniques. The results of these evaluations show that protect ability of rust layers which formed in Isfahan is grater than for Bandar Turkaman. To estimate the effect of cold work on the first stage of atmospheric corrosion, electrochemical tests have been done on bare carbon steel samples with different percentage of cold work. The results show that in the range of zero to 50% cold work, the corrosion rate around 33% of cold work is minimum. At last to determine the effect of cold work on the process of atmospheric corrosion, rust layers which formed on samples with different percentage of cold work during 6 month exposure, have been studied. It was observed that the permeability and conductivity of rust layers which formed on the sample with 23% cold work is more than other samples, which indicate that this sample will be corroded faster than others after complete formation of rust layers. This finding is in good agreement with the results of weight loss evaluation of samples after 6 month of exposure. Key words: Atmospheric corrosion, Cold work, Carbon steel
خوردگی اتمسفری گسترده‌ترین و فراوان‌ترین نوع خوردگی است. تمامی موادی که با اتمسفر تماس دارند، حتی در محیطهای خشک بیابانی، تحت تاثیر این نوع خوردگی دچار زوال می‌شوند. پارامترهای موثر بر خوردگی اتمسفری از شرایط کلان آب و هوایی تا خصوصیات لایه چند میکرونی الکترولیت سطحی گسترده است و مکانیزمهای کنترل کننده این پدیده هر سه فاز جامد، مایع و گاز را در بر می‌گیرد. اهمیت این پدیده در تحمیل هزینه‌های گزاف خوردگی به صنایع در کنار پیچیدگی مکانیزمها و عوامل موثر در آن زمینه ساز تحقیقات بسیار گسترده جهانی در این خصوص بوده است. بااینحال هنوز جنبه‌های زیادی از این پروژه مشخص نشده است. در پژوهش حاضر ابتدا از طریق آزمونهای میدانی به بررسی اثر برخی از پارامترهای شاخص اتمسفری بر نرخ خوردگی پرداخته شد. در این بخش از پروژه مقدار خورندگی اتمسفری اصفهان و بندر ترکمن بر اساس استاندارد ISO9223 تعیین گردید. سپس به مقایسه میزان حفاظت کنندگی محصولات خوردگی تشکیل شده بر سطح نمونه‌های نصب شده در اصفهان و بندر ترکمن پرداخته و مشخص گردید که لایه‌های زنگ تشکیل شده در بندر ترکمن حفاظت کمتری ازفولاد درحال خوردگی انجام می‌دهند. سپس به بررسی اثر کارسرد بر فولاد عاری از زنگ پرداخته شد تا اثر کارسرد بر مراحل اولیه خوردگی اتمسفری تعیین گردد. با انجام آزمونهای پلاریزاسیون تافل و اسپکتروسکوپی امپدانس جریان متناوب، مشخص شد که در محدوده صفر تا پنجاه درصد کارسرد، کمترین نرخ خوردگی در مراحل اولیه در کارسرد 33% مشاهده می‌شود. مطالعات میدانی در اتمسفر اصفهان و بندر ترکمن نشان دادند که تاثیرپذیری نرخ خوردگی از کارسرد زیر لایه با گذشت زمان و ضخیم شدن لایه زنگ، کاهش خواهد یافت. برای بررسی اثر کارسرد بر پیشرفت خوردگی، آزمونهای الکتروشیمیایی بر روی نمونه‌هایی که به مدت مشخص در محیط آزاد در معرض خوردگی بودند، انجام شد. نتایج این آزمونها نشان دادند که زنگ تشکیل شده بر نمونه 23% بیشترین هدایت الکتریکی و نفوذپذیری یونی را دارد و بنابراین بایستی بالاترین نرخ خوردگی را از خود نشان دهد. بررسی تغییرات نرخ خوردگی در نمونه‌های کارسرد شده قرار گرفته در معرض اتمسفر و بررسی مورفولوژی زنگ تشکیل شده بر سطح این نمونه‌ها توسط میکروسکوپ الکترونی، این پیشبینی را تایید نمودند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی