Skip to main content
SUPERVISOR
Mahmood Monir-vaghefi,Ahmad Saatchi
سيدمحمود منيرواقفي (استاد راهنما) احمد ساعت چي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Davoud Harandizadeh Najafabadi
داود هرندي زاده نجف آبادي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
: The economic losses caused by atmospheric corrosion are tremendous. Atmospheric corrosion has been reported to account for more failures in terms of cost and tonnage than any other type of material degradation processes. Mechanisms of atmospheric corrosion involved all solid, liquid and gas states of materials. These mechanisms have been ruled not only by the inherent properties of material but also by the environmental parameters and properties of surface electrolyte. Although the economic aspect of this process is a great encouraging force for research about it, the theoretical complexity of atmospheric corrosion mechanisms cause a lot of it’s aspects remain unknown. As the first step in the present study, the influences of some of the most effective environmental parameters have been studied by some field tests in Bandar Turkaman and Isfahan atmospheres. These studies illustrate that atmospheric corrosivity of Bandar Turkaman can be Isfahan as C 2 , according to ISO 9223. Then the protection ability of the rust layers which formed on ST 37 steel, and its variation with exposure time and atmospheric properties, have been studied using XRD,SEM,EDX and electrochemical techniques. The results of these evaluations show that protect ability of rust layers which formed in Isfahan is grater than for Bandar Turkaman. To estimate the effect of cold work on the first stage of atmospheric corrosion, electrochemical tests have been done on bare carbon steel samples with different percentage of cold work. The results show that in the range of zero to 50% cold work, the corrosion rate around 33% of cold work is minimum. At last to determine the effect of cold work on the process of atmospheric corrosion, rust layers which formed on samples with different percentage of cold work during 6 month exposure, have been studied. It was observed that the permeability and conductivity of rust layers which formed on the sample with 23% cold work is more than other samples, which indicate that this sample will be corroded faster than others after complete formation of rust layers. This finding is in good agreement with the results of weight loss evaluation of samples after 6 month of exposure. Key words: Atmospheric corrosion, Cold work, Carbon steel
چکيده خوردگي اتمسفري گسترده‌ترين و فراوان‌ترين نوع خوردگي است. تمامي موادي که با اتمسفر تماس دارند، حتي در محيطهاي خشک بياباني، تحت تاثير اين نوع خوردگي دچار زوال مي‌شوند. پارامترهاي موثر بر خوردگي اتمسفري از شرايط کلان آب و هوايي تا خصوصيات لايه چند ميکروني الکتروليت سطحي گسترده است و مکانيزمهاي کنترل کننده اين پديده هر سه فاز جامد، مايع و گاز را در بر مي‌گيرد. اهميت اين پديده در تحميل هزينه‌هاي گزاف خوردگي به صنايع در کنار پيچيدگي مکانيزمها و عوامل موثر در آن زمينه ساز تحقيقات بسيار گسترده جهاني در اين خصوص بوده است. بااينحال هنوز جنبه‌هاي زيادي از اين پروژه مشخص نشده است. در پژوهش حاضر ابتدا از طريق آزمونهاي ميداني به بررسي اثر برخي از پارامترهاي شاخص اتمسفري بر نرخ خوردگي پرداخته شد. در اين بخش از پروژه مقدار خورندگي اتمسفري اصفهان و بندر ترکمن بر اساس استاندارد ISO9223 تعيين گرديد. سپس به مقايسه ميزان حفاظت کنندگي محصولات خوردگي تشکيل شده بر سطح نمونه‌هاي نصب شده در اصفهان و بندر ترکمن پرداخته و مشخص گرديد که لايه‌هاي زنگ تشکيل شده در بندر ترکمن حفاظت کمتري ازفولاد درحال خوردگي انجام مي‌دهند. سپس به بررسي اثر کارسرد بر فولاد عاري از زنگ پرداخته شد تا اثر کارسرد بر مراحل اوليه خوردگي اتمسفري تعيين گردد. با انجام آزمونهاي پلاريزاسيون تافل و اسپکتروسکوپي امپدانس جريان متناوب، مشخص شد که در محدوده صفر تا پنجاه درصد کارسرد، کمترين نرخ خوردگي در مراحل اوليه در کارسرد 33% مشاهده مي‌شود. مطالعات ميداني در اتمسفر اصفهان و بندر ترکمن نشان دادند که تاثيرپذيري نرخ خوردگي از کارسرد زير لايه با گذشت زمان و ضخيم شدن لايه زنگ، کاهش خواهد يافت. براي بررسي اثر کارسرد بر پيشرفت خوردگي، آزمونهاي الکتروشيميايي بر روي نمونه‌هايي که به مدت مشخص در محيط آزاد در معرض خوردگي بودند، انجام شد. نتايج اين آزمونها نشان دادند که زنگ تشکيل شده بر نمونه 23% بيشترين هدايت الکتريکي و نفوذپذيري يوني را دارد و بنابراين بايستي بالاترين نرخ خوردگي را از خود نشان دهد. بررسي تغييرات نرخ خوردگي در نمونه‌هاي کارسرد شده قرار گرفته در معرض اتمسفر و بررسي مورفولوژي زنگ تشکيل شده بر سطح اين نمونه‌ها توسط ميکروسکوپ الکتروني، اين پيشبيني را تاييد نمودند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی