Skip to main content
SUPERVISOR
Amir Rashidi,Mohammad Ebrahimi
امیر رشیدی (استاد راهنما) محمد ابراهیمی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Sattavi
محمد ستاوی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Efficiency Improvement and Torque Ripple Reduction of Single-phase Induction Motors using Two-phase Inverters
Single-phase induction motors have a variety of applications that are widely used in domestic and industrial applications. Start-capacitor single-phase induction motor is one of these motors which is widely used in evaporative coolers. The special structure of this electric motor complicates its control to a high extent. Another issue is the efficiency of this type of motor, which is lower than other counterparts. Several single-phase motors are manufactured in the country and are directly connected to the power grid. Therefore, replacement of this motor implies a high CAPEX and is fix possible. Considering the increasing importance of energy consumption in recent years, providing a suitable way to improve the efficiency of these motors is of particular importance. Despite much research in machine design, the performance of these motors is not favorable yet. These motors are mainly produced in two-speed arrangement and there are three windings in the stator which are called fast, slow and auxiliary windings. In this motor, the auxiliary winding is in series with a capacitor running and all are parallel to the fast-winding. This winding after start-up, exits the circuit via a centrifugal suited. Therefore, this motor operates on a single winding at steady state. This results in a high torque ripple and low efficiency in the steady state. On the other hand, because the diameter of the winding is low, it is not dosiqned to withstand high current, and if the swich fails to operate the winding will be damaged. In this study, the main idea is to improve motor efficiency and reduce torque ripple using a two-phase inverter that works in unbalanced mode. In the proposed method, efficiency of the motor is optimized while the auxiliary winding of the motor is preserved from any damage. With this control method, no more winding is required and the centrifugal switch and capacitor no longer exist. It is also capable of working at different speeds. The motor used in this study is manufactured by Motogen, one of local the most common electric machine many factorers in the market. The proposed drive set is simulated both in the Simulink-Matlab software and in the Maxwell software to analyze the finite element of the motor and investigate the simulated motor core losses. Simplorer software has also been used to simulate the proposed drive control system for these motors. Incarpoation of both softwares shows precise motor performance as well as the effect of inverter switching on core losses. key words : Single-phase induction motor, Two phase inverter, Efficiency, Two-phase induction motor, Ripple Torque
موتورهای القایی تک‌فاز دارای انواع مختلفی هستند که در مصارف خانگی و صنعتی کاربرد زیادی دارند. ازجمله این موتورها، موتور القایی تک‌فاز با خازن راه‌انداز است که در مصارف خانگی (کولرآبی) کاربرد فراوان دارد. ساختمان خاص این موتور کنترل آن را پیچیده‌ می‌کند. مسئله‌ی دیگر راندمان این نوع موتور است که به نسبت موتورهای دیگر پایین است. تعداد زیادی از این موتورها در کشور تولید و تعداد زیادی نیز به شبکه برق متصل هستند. ازاین‌رو به فکر جایگزین بودن برای این موتور مستلزم صرف هزینه‌های بالا است. با توجه به بالا رفتن اهمیت مصرف انرژی در چند سال اخیر، ارائه‌ی روشی مناسب جهت بهبود راندمان این موتورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باوجود تحقیقات زیاد انجام‌شده، هنوز عملکرد این موتورها مطلوب نیست. این موتورها عمدتاً به‌صورت دو سرعته تولید می‌شوند. به این منظور دارای سه سیم‌پیچ در استاتور هستند. این سیم‌پیچ‌ها به ترتیب سیم‌پیچ دور تند، دور کند و کمکی نام دارند. در این موتور سیم‌پیچ کمکی با یک خازن سری شده و به‌صورت موازی باسیم پیچ دور تند قرار می‌گیرد و پس از راه‌اندازی، توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج می‌شود. بنابراین این موتور در حالت دائم فقط با یک سیم‌پیچ کار می‌کند. این مسئله سبب ریپل گشتاور بالا و راندمان پایین این موتور در حالت دائم می‌شود. از طرف دیگر چون قطر سیم‌پیچ کمکی کم است توانایی تحمل هر جریانی را ندارد و در صورت عمل نکردن کلید گریز از مرکز آسیب می‌بیند. در این تحقیق ایده‌ی اصلی بهبود راندمان موتور و کاهش ریپل گشتاور با استفاده از اینورتر دوفاز است که به‌صورت نامتعادل کار می‌کند. درروش ارائه‌شده هم راندمان بهینه‌شده و هم سیم‌پیچ کمکی موتور آسیب نمی‌بیند. با این روش کنترلی دیگر نیازی به سیم‌پیچ دور کند و کلید گریز از مرکز و خازن راه‌انداز نیست. همچنین این موتور قادر به کار کردن در سرعت‌های مختلف است. موتوری که در این تحقیق موردبررسی و روش موردنظر بر روی آن اجرا می‌شود ساخت شرکت موتوژن است که از رایج‌ترین موتورهای موجود در بازار است. مجموعه درایو پیشنهادشده هم در نرم‌افزار سیمولینک-متلب و هم در نرم‌افزار Maxwell جهت تحلیل المان محدود این موتور و بررسی تلفات هسته موتور شبیه‌سازی‌شده است. همچنین از نرم‌افزار Simplorer جهت شبیه‌سازی سیستم کنترل درایو پیشنهادی برای این موتورها استفاده‌شده است. با کوپل کردن این دو نرم‌افزار عملکرد موتور به‌صورت دقیق و همچنین تأثیر سوئیچینگ اینورتر بر تلفات هسته نشان داده‌شده است. کلمات کلیدی: موتور القایی تک‌فاز، اینورتر دوفاز، راندمان، موتور القایی دوفاز، ریپل گشتاور.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی