Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Fallah valokolaei
علی فلاح ولوکلائی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Estimation of Origin-destination Matrix Using Bayesian networks with Network Links Traffic Counts (Case Study: Isfahan Transportation Network)
The analysis and design of traortation systems require the estimation of present demand and the forecasting of future demand. These estimates and forecasts can be obtained using a variety of information sources and statistical procedures. Information about Trip demand i The study area Can be save in origin destination matrix. The components of this matrix shows the number of trips between the area of the region. Information of this matrix can be earned in two ways, direct and indirect. Direct methods For data collection includes questionnaire, interview and observation methods, from the entire population. In the last few decades, Due to time and cost too much to gather information for people traveling in an area in directed method, indirect methods of estimating travel demand matrix has been of interest to researchers. Some of these methods Using traortation network links traffic counts adjast and update an initial origin destination matrix. On of the directed method is statistical infrence that includes maximum liklihood, generalised least square, and bayesian infrence approachs. In this study, one of the statistical approach, called Bayesian inference, for using in large traortation network is researched. Methods that is used for large traortation network have a common feature, and all of this method using a bilevel structure. In upper level of these problems, origin Destination matrix is estimated, and in a lower level, origin destination matrix is assigned to Traortation network. In this thesis for upper level a computational structure for Estimation of origin destination matrix using bayesian network is applied that can estimated origin destination matrix for large traortation network in a short time, and in a lower level problem trip demand matrix estimated in each iteration assigned to traortation network. In this research For traortation operations in large traortation network we used traortation software EMME/3. Then for evaluation of proposed model, method is tested for Sioux falls network And its results with using statistical software is compared with spiess gradiant method. Finally method is tested on Isfahan Traortation network. Keywords: Origin-destination matrix, traffic assignment, Bayesian Networks, Bi-level algorithm
تحلیل و طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل نیازمند تخمین تقاضای سفر فعلی و پیش بینی تقاضای سفر آینده است. این تخمین ها و پیش بینی ها می‌توانند به کمک تنوعی از منابع اطلاعاتی و روند های آماری بدست آیند. اطلاعات مربوط به تقاضای سفر منطقه مورد نظر در ماتریسی به نام ماتریس مبدأ-مقصد ذخیره می شود. در واقع مؤلفه‌های این ماتریس تعداد سفر های بین ناحیه‌ای در این منطقه را نشان می دهد. اطلاعات مربوط به این ماتریس به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم قابل دستیابی است. روش های مستقیم جمع آوری اطلاعات شامل روش های پرسشنامه ای، مصاحبه ای و مشاهده از کل جامعه آماری می باشند. با توجه به صرف وقت و هزینه بسیار زیاد برای جمع آوری اطلاعات سفر افراد یک منطقه به روش مستقیم، در چند دهه گذشته روش های غیر مستقیم تخمین ماتریس تقاضای سفر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. بعضی از این روش ها با استفاده از حجم ترافیک کمان های شبکه حمل‌ونقل و به کمک مدل های برنامه ریزی ریاضی به اصلاح و بروز رسانی یک ماتریس مبدأ-مقصد قدیمی می پردازند. یکی از این روش های غیر مستقیم استنباط آماری می باشد که شامل رویکرد های درستنمایی بیشینه، حداقل مربعات عمومی و استنباط بیزی می‌باشند. در این پژوهش یکی از روش های رویکرد آماری به نام استنباط بیزی، برای کاربرد در شبکه های حمل‌ونقل بزرگ مورد تحقیق قرار گرفته است. روش hy;هایی که برای تخمین ماتریس تقاضای سفر شبکه های حمل‌ونقل بزرگ به کار می روند دارای یک ویژگی مشترک می باشند، و آن اینست که تمام این روش ها دارای یک ساختار دو سطحی می باشند، در سطح بالایی این مسئله، یک ماتریس مبدأ-مقصد تخمین زده می شود، و در مسئله سطح پایینی ماتریس تقاضای سفر یاد شده به شبکه حمل‌ونقل تخصیص داده می شود. در این پایان نامه یک ساختار محاسباتی مناسب برای مسئله سطح بالایی یعنی مسئله تخمین ماتریس مبدأ-مقصد به کمک شبکه های بیزی و با استفاده از حجم جریان ترافیک کمان های شبکه حمل‌ونقل بکار گرفته شد، این ساختار قادر به تخمین ماتریس مبدأ-مقصد برای شبکه های حمل و نقل بسیار بزرگ در زمان های کوتاه بود و در مسئله سطح پایینی ماتریس تقاضای سفر ایجاد شده در هر تکرار به شبکه حمل و نقل تخصیص می یافت. در این پژوهش برای عملیات حمل ونقلی بر روی شبکه های حمل ونقل بزرگ از نرم افزار حمل ونقل استفاده شد. سپس برای ارزیابی کارایی روش پیشنهاد شده، روش بر روی شبکه حمل ونقل سایوکس فالز آزمایش شد و نتایج آن با نتایج حاصل از روش گرادیان اسپایس به کمک تحلیل های آماری مقایسه گردید. و در انتها روش ارائه شده بر روی شبکه حمل ونقل شهر اصفهان به اجرا در آمد. کلمات کلیدی: 1- ماتریس مبدأ-مقصد 2-تخصیص ترافیک 3-شبکه های بیزی 4- الگوریتم دو سطحی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی