Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,Naser MollaverdiIsfahani
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما) ناصر ملاوردی اصفهانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mohammed Pooyanmehr
محمد پویان مهر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387
Process of forecasting trips is one of the most applicable sectors of traortation planning. According to efficient information and accurate analysis, such processes can be used as an efficient attribute during future developments. Data required to forecast trips is stored in a matrix called Origin-Destination matrix. In fact, this matrix consists of the origin-destination data of the traortation network which can be obtained via two direct and indirect methods. Direct methods to construct origin-destination matrix obtain the data directly from origin of the trip, destination of the trip, and during of the trip by asking questions from passengers or observing trips being made. Since construction of the origin-destination matrix using direct methods is so much costly and time consuming, hence implementation of such methods is not reasonable. Indirect methods try to estimate origin-destination matrix for the current year on the basis of existing matrices of some years before using existing traffic volume of some network links and mathematical methods. These methods are mostly in the form of mathematical programming problems. Since 70s up to now, indirect methods have been enormously developed. In this research, estimation methods of Origin-destination matrices were considered by counting traffic of some of the links. Then, one of the most applicable methods called Spiess’s gradient was chosen from the set of methods being considered. Also in this research a model is proposed to estimate demand matrix by counting traffic of some of the links. This model incorporates the idea of partial allocation. Partial allocation method allocates origin-destination matrix to the traortation network while the presented estimation technique of this research operates in a reverse manner. In the presented technique, a matrix is estimated in each stage in order to reproduce the volume of the counted links, gradually. Since number of unknowns (number of elements of the origin-destination matrix) are more than knowns (number of counted links), then one can find lots of matrices capable to reproduce volume of the counted links when being allocated to the network. Also there exists an old matrix for this network and such a matrix includes the total framework of the trips being made between origin and destination. Hence, confinement of the estimated matrix to the old one can be a logical assumption. In the proposed method the estimated matrix can be confined to the old matrix by defining some goals in such a way that a unique and reliable matrix can be achieved. Also this method can utilize additional information such as amount of trips being made and absorbed in each region. .
فرایند پیش بینی سفر یکی از پرکاربرد ترین قسمت های برنامه ریزی حمل و نقل است. این فرایند در برنامه ریزی حمل و نقل با توجه به اطلاعات موثر و آنالیز دقیق می تواند بعنوان یک شاخص پیش بینی برای توسعه آینده بکار گرفته شود. اطلاعات مورد نیاز جهت پیش بینی سفر در ماتریسی به نام ماتریس مبداء- مقصد ذخیره می شود. در واقع این ماتریس اطلاعات مبداء-مقصد شبکه حمل و نقل را در بر دارد و با استفاده از دو روش مستقیم و غیر مستقیم بدست می آید. روش های مستقیم جمع آوری اطلاعات جهت تشکیل ماتریس مبداء-مقصد، اطلاعات را به صورت مستقیم در مبداء سفر، مقصد سفر و در حین انجام سفر با سوال از مسافران و یا مشاهده انجام سفر ها به دست می آورند. از آنجایی که بدست آوردن ماتریس مبداء-مقصد با استفاده از روش های مستقیم بسیار پرهزینه و و زمانبر است، بنابراین استفاده از این روش ها همواره مقرون بصرفه نیست. روش های غیر مستقیم سعی بر آن دارند که ماتریس های مبداء-مقصد بدست آمده از روش های مستقیم برای سال های گذشته را با داشتن حجم ترافیک تعدادی از کمان های شبکه و با استفاده از روش های ریاضی برای سال جاری تخمین بزنند. این روش ها بصورت مسائل برنامه ریزی ریاضی مطرح می شوند. از دهه 70 میلادی تا به امروز روش hy; های غیر مستقیم بسیاری توسعه پیدا کرده اند. در این پژوهش روش های تخمین ماتریس مبداء-مقصد با استفاده از شمارش ترافیک تعدادی از کمان ها مورد بررسی قرار گرفتند، و از میان آن ها یکی از پرکاربردترین روش ها تحت عنوان روش گرادیان اسپایس انتخاب شد. همچنین در این پژوهش مدلی جهت تخمین ماتریس تقاضا با استفاده از شمارش ترافیک تعدادی از کمان ها ارائه گردید. این مدل از ایده روش تخصیص جزیی استفاده می کند. روش تخصیص جزیی ماتریس مبداء-مقصد را به صورت جزیی و به مرور به شبکه حمل و نقل تخصیص می دهد، در حالی که روش تخمین ارائه شده در این پژوهش عکس روش تخصیص جزیی عمل می کند، به گونه ای که در هر مرحله ماتریسی را تخمین می زند که حجم کمان های شمارش شده را به مرور بازتولید کند. از آنجایی که در تخمین ماتریس تقاضا با استفاده از شمارش ترافیک تعدادی از کمان ها، تعداد مجهولات (تعداد المان های ماتریس مبداء-مقصد) بیشتر از تعداد معلومات (تعدادکمان های شمارش شده) می باشد، بنابراین می توان تعداد زیادی ماتریس یافت که درصورت تخصیص به شبکه، حجم کمان های شمارش شده را به خوبی بازتولید کنند. همینطور از آنجایی که ماتریس قدیمی برای این شبکه وجود دارد و این ماتریس ساختار کلی سفر های بین مبداء-مقصد ها را در بر دارد بنابرای مقید ماندن ماتریس تخمین زده شده به ماتریس قدیمی یک فرض منطقی می باشد. در روش پیشنهادی می توان با تعریف اهدافی ماتریس تخمین زده شده را به ماتریس قدیمی مقید کرد به گونه ای که ماتریس منحصر به فرد و قابل اعتمادی بدست آید. همچنین روش پیشنهادی قادر به استفاده از اطلاعات اضافی شبکه نظیر مقادیر تولید و جذب سفر هر ناحیه می باشد. این اطلاعات به مدل پیشنهادی در تخمین دقیقتر ماتریس تقاضا کمک شایانی می کنند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی