Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Zeinal Hamadani,Sayed Nader Shetab bushehri
علی زینل همدانی (استاد مشاور) سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Moloud Haji Moradi
مولود حاجی مرادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Estimation A Travel Mode Choice Model For City Of Esfahan
Abstarct It goes without saying that, in urban traortation planning, recognizing the factors that influence the travel mode choice and their level of effectiveness are of utmost importance. This insight leads to comprehensive traffic analysis in urban networks by traortation planners which brings about taking proper traffic policies in short-term and also planning for required urban traortation facilities in long-term. Hence, being a significant part of traffic analysis process, the travel mode choice determines the contribution of various vehicles in different operational situations of urban traortation network. In the second phase of comprehensive traortation investigation, a model was built for Isfahan city which was lubricated with the collected data from the first phase of that survey. In the aforementioned model, only two main parameters of "travel time by vehicle" and "car ownership" were studied. One of the most undeniable factors that might affect the decision type of urban traortation users regarding their travel mode choice is the significant increase in fuel price during recent years; furthermore, the heaviness of traffic in the central region of Isfahan results in even and odd plan for private vehicles which influences the behavior of the passengers absorbed to this area. According to what is reviewed above, it seems that a general review in travel mode choice model for Isfahan is essential. The main purpose of this research is to propose travel mode choice models in accordance with destination for Isfahan city in which in addition of the two effective factors "travel time by vehicle" and "car ownership", a third item "travel cost by vehicle" has been also considered; on the other hand, the structure of the model has been also revised so that the effect of even and odd plan in central part of the city is considered. Building the model, traortation data extracted from Isfahan traortation survey in 1391 has been utilized
در برنامه ریزی حمل ونقل شهری، شناخت عوامل تاثیرگذار بر انتخاب گونه سفر مسافران و میزان تاثیر آن عوامل از اهمیت فراوانی برخوردار است. این شناخت باعث تحلیل دقیق ترافیک در شبکه حمل ونقل شهری توسط برنامه ریزان حمل ونقل و ارایه سیاست های ترافیکی صحیح در کوتاه مدت و برنامه ریزی تسهیلات حمل ونقلی مورد نیاز شهر در بلندمدت می شود. با این توصیف انتخاب وسیله سفر بخش مهمی از روند تحلیل ترافیک شهری است که تعیین کننده سهم وسایل نقلیه مختلف در شرایط مختلف بهره برداری از شبکه ی حمل ونقل شهری است. در فاز دوم مطالعات جامع حمل ونقل اصفهان یک مدل انتخاب وسیله نقلیه برای شهر اصفهان ساخته شد. مدل یاد شده با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در فاز اول این مطالعات پرداخت گردید. در این مدل تنها از دو عامل "زمان سفر با وسیله نقلیه" و "مالکیت وسیله نقلیه" به عنوان عوامل تاثیرگذار استفاده شده بود. افزایش چشمگیر قیمت سوخت در سال های اخیر عاملی است که ممکن است بر رفتار استفاده کنندگان از شبکه حمل ونقل شهری اثر گذاشته و انتخاب وسیله سفر توسط آن ها را تحت تاثیر قرار داده باشد. همچنین شلوغی ترافیکی در ناحیه مرکزی شهر اصفهان باعث شده که طرح زوج و فرد وسایل نقلیه شخصی در این ناحیه به اجرا درآمده و رفتار مسافرین جذب شده به این ناحیه را در انتخاب وسیله سفر متاثر از خود ساخته باشد. با توجه به مطالب یاد شده در بالا به نظر می رسد مدل انتخاب وسیله نقلیه شهر اصفهان باید مورد بازنگری قرار گیرد. هدف از این پژوهش، ساخت مدل انتخاب وسیله نقلیه ای برای شهر اصفهان است که در آن علاوه بر استفاده از دو عامل " زمان سفر با وسیله نقلیه" و "مالکیت وسیله نقلیه" به عنوان عوامل تاثیرگذار، از عامل "هزینه سفر با وسیله نقلیه" هم تاثیر پذیرد. هم چنین ساختار مدل انتخاب وسیله به گونه ای تصحیح می گردد که اثرات طرح زوج و فرد وسایل نقلیه شخصی در ناحیه مرکزی شهر اصفهان در آن ملحوظ شود. مدل یاد شده به کمک اطلاعات حمل ونقلی که مستخرج از یک نمونه جمع آوری شده از شهروندان شهر اصفهان در سال 1391 می باشد، پرداخت گردید.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی