فارسی انگیزه به عنوانِ یکی ازناپایدارترین عوامل در یادگیری زبانِ دوم محسوب میشود, که دائما در افراد و بافت ها در حال تغییراست (دورنیه, مک اینتایر, و هنری, 2015). برای به دست آوردن درک بهتری از عوامل مربوط به بافت آموزشی و وضعیت عاطفی, این پژوهش به دنبال مقایسهِ مدل های انگیزشی زبانِ دوم در میان دانشجویانِ ایرانی و کره ای باتوجه به مدل دو در دویِ خودِ راهنمای زبانِ دوم(2018), که نسخه ی گسترش یافته ایی از سامانهِ خود انگیزشی زبانِ دوم (دورنیه,2005, 2009)و مبتنی بر نظریه های خودگسستگی و تمرکز تنظیمی است (هیجینز,1997,1987), می باشد. به این منظور, مدل دو دردویِ خودِ راهنمای زبانِ دوم به عنوانِ یک چهارچوبِ نظری برای برقراری ارتباط بین عواملِ مربوط به بافتِ آموزشی و وضعیت عاطفی با رفتارِ انگیزشیِ فعلی انتخاب شده است. هدف از این پژوهش, از یک طرف تاییدِاعتبارِ مدل دو در دویِ خودِ راهنمای زبانِ دوم در ایران و کره و از طرف دیگربررسی دقیقِ تاثیر بافت می باشد,علاوه بر این با توجه به نتایجِ متناقضِ مطالعاتِ گذشته در خصوص نقش خودِ بایستی, این پژوهش در نظر دارد که خودِ بایستی از منظر"دیگران" را از طریق یک طرح تحقیقاتی غیرآزمایشی مورد بررسی قرار دهد. درمجموع 492 دانشجو, 250 نفر دانشجوی ایرانی و 242 نفر دانشجوی کره ای, پرسشنامه راپر کردند. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری چند گروهی و روش های همبستگی تجزیه و تحلیل شدند. برای تحلیلِ روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب از تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد. علاوه بر این, روش های تحلیلی همبستگی ورگرسیونی نیز به منظور تایید تجربی نتایج اعمال شدند. یافته ها حاکی از آن بود که مدل در هر دو کشور قابل قبول بوده است. تاثیر عوامل مربوط به بافت آموزشی و وضعیت عاطفی بر رویِ هر چهار نوعِ خود مورد بحث قرار گرفت و تعدادی تفاوت بین دو گروه مشخص شد. در بین متغیرها, محیط پیرامون بیشترین تاثیر را بر رویِ خود ها داشت. این موضوع نشان داد که تا چه اندازه محیط و افراد دیگر میتوانند در به وجود آوردن خودها, هویت و انگیزه تاثیر بگذارند.از این پژوهش نتیجه گرفتیم که چنانچه شرایط مناسب در بافت آموزشی و اجتماعی فراهم شود, هر دو نوعِ خود(خودِ مطلوب و خودِبایستی) منجر به بروز رفتار انگیزشی میشوند. همچنین پژوهش حاضر نشان داد که دیدگاههای "فردی" بهترین شاخص برای سنجشِ رفتار انگیزشی فعلی می باشند. و درپایان, تعدادی از پیامد های آموزشی برای معلمان و طراحانِ مطالب درسی ارائه شد. کلیدواژه ها : محیط پیرامون؛ تجربه یادگیری زبان انگلیسی؛ احساسِ سرزنش؛ رفتار انگیزشی فعلی؛ مدل دو در دویِ خودِ راهنمای زبانِ دوم.