Skip to main content
SUPERVISOR
وحید عابدین پور (استاد مشاور) سعید پورمنافی (استاد راهنما) علیرضا سفیانیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Somaye Sharifi
سمیه شریفی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Evaluation of ecotourisme Potential and capabilities in village of Vaneshan using SWOT Analysis
Tourism and its related activities today are one of the largest parts of industry and global exports. Rural tourism has many different forms and types. Ecotourism has many forms and types, including rural tourism. Villages due to a variety of natural and historical phenomena have a great potential for attracting tourists. Vaneshan Village in Golpayegan City in west of Isfahan Province in terms of its natural, historical and cultural study was to identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats of attractions has a great potential for tourism development. The purpose of this opportunities and threats we used interview with experts and those acting in ecotourism along with tourism in the Vaneshan Village and to present appropriate and efficient strategies for tourism development. To identify strengths, weaknesses, internal factors (strengths and weaknesses), and external factors (opportunities and reviewing related documents, and finally screened them to most important threats) toward ecotourism development in the region. After obtaining results from SWOT analytical model strengths, models most important strategies were selected. Results of the SWOT model weaknesses, opportunities and threats were weighted. In the next step, strategies consistent with the conditions of the region were devised. Finally using QSPM and AHP showed that total weight of internal and external factors were 2.64 and 2.94, internal and external factors based on AHP was obtained results similar to respectively, revealing that given the principals of strategic management the strategic position of the region is in the first quarter, and accordingly SWOT. Results of prioritizing the strategies based on QSPM showed that among invasive strategies (SO) were considered. Weighting the importance of the that, in addition to creating tourism center in Vaneshan, designing plans for the 12 designated strategies creating tourism center in Vaneshan, and design practical plan for improving cultural attitudes to attract tourists were Vaneshan Village. Results of prioritizing the strategies based on AHP also revealed highlighted as the most important strategies for tourism development in the reclamation, preservation and restoration of cultural and historical region. attractions is the most important priority of tourism development in the Keywords: Rural tourism, SWOT model, Ecotourism, Intangible and tangible cultural heritage, Strategic management
گردشگری و فعالیت­های وابسته به آن امروزه بزرگترین بخش صنعت و صادرات جهانی را شامل می­شود. گردشگری روستایی دارای اشکال مختلف و انواع گوناگونی است که از جمله آنها اکوتوریسم یا طبیعت­گردی است. روستاها با دارا بودن تنوعی از پدیده­های طبیعی و تاریخی فراوان، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارند. روستای وانشان در شهرستان گلپایگان در غرب استان اصفهان یکی از مناطق مستعد برای توسعه اکوتوریسم است که ‌به لحاظ دارا بودن جذابیت­های طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارای‌ قابلیت­های‌گردشگری ‌فراوانی است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری منطقه گرشگری وانشان و ارائه راهبردهای مناسب و کارآمد به انجام رسیده است. برای شناسا?? نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهد?دها از مصاحبه با کارشناسان و فعا?ن حوزه گردشگری در کنار مطالعه اسناد و متون مرتبط استفاده شد که در نها?ت پس از غربال­گری مهم­ترین عوامل داخلی (قوت و ضعف) و خارجی (فرصت و تهدید) پیشروی توسعه گردشگری منطقه شناسایی شد. پس از کسب اطلاعات مورد نیاز با استفاده از مدل تحلیلی SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای گردشگری منطقه وزن­دهی گردید. در مرحله بعد راهبرد­های همسو با شرایط منطقه و وضع موجود ارائه شد. در نهایت با استفاده از ماتریس برنامه­ریزی استراتژیک QSPM و مدل تحلیل سلسله مراتبی AHP در محیط نرم افزار Expert Choice راهبرد­های برتر از میان راهبرد ­های مورد نظر انتخاب گردید. نتایج بدست آمده از مدلSWOT وامتیاز نهایی به دست آمده از آن، نشان داد که امتیاز نهایی عوامل داخلی (قوت و ضعف) برابر 64/2 وامتیاز نهایی عوامل خارجی (فرصت و تهدید) برابر با 94/2 است که طبق اصول مدیریت استراتژیک، موقعیت استراتژیک منطقه مورد مطالعه در ناحیه اول نمودار تعیین گردید که متناسب با آن، راهبرد­های تهاجمی و یا توسعه­ای (SO) انتخاب شد. وزن­دهی اهمیت عوامل داخلی و خارجی بر اساس روش AHP نیز نتایجی مشابه با SWOT ارائه کرد. نتایج اولویت­بندی راهبرد ­ها بر اساس روش QSPM نشان داد که از بین 12 راهبرد تدوین شده راهبرد­های ایجاد محور گردشگری با مرکزیت وانشان و ایجاد نگرش و برنامه عملی برای فرهنگ­سازی در جهت گردشگر پذیری به عنوان مهم­ترین راهبرد­های توسعه گردشگری روستای وانشان می­توانند مورد توجه قرار گیرند. نتایج اولویت­بندی راهبرد ها به روش AHP نیز نشان داد که علاوه بر راهبرد ایجاد محور گردشگری با مرکزیت وانشان، راهبرد طرح­ریزی برنامه­های احیاء، حفاظت و مرمت جاذبه­های فرهنگی و تاریخی منطقه مهم­ترین اولویت توسعه گردشگری منطقه است. کلمات کلیدی: گردشگری روستایی، مدلSWOT، اکوتوریسم، میراث فرهنگی ناملموس و ملموس، آداب و رسوم، صنایع دستی،

ارتقاء امنیت وب با وف بومی