Skip to main content
SUPERVISOR
AmirMehdi Halabian,Hamid Hashemalhosseini,Lohrasb Faramarzi
امیرمهدی حلبیان (استاد مشاور) حمید هاشم الحسینی (استاد راهنما) لهراسب فرامرزی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Reza Zarifpoor
رضا ظریف پور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
application to Esfahan subway stations. Reza Zarifpour R.Zarifpour@yahoo.com 8 th March, 2009 Department of Mining Engineering Isfahan University of Technology , Isfahan 84156-83111, Iran Degree: M.Sc. Language: Farsi Dr. Hamid Hashemolhoseini Dr. Lohrasb Faramarzi In the grouting process, grout is injected in to the pore structure of soil and rock. In this method specification of structure is improved. Because of grouting, permeability of formation and formability of structures decrease. Moreover, y this method strength of formation increase. Impermeating of Shohada subway station soil has been done by sleeve grouting method. Steel pipes with 100 mm diameter, are being used in sleeve grouting method. According to previous investigations, grouting hasn’t had a special effect in decrease of the soil permeability of this subway station. The aim of this study is to investigate the effect of grouting processes on improvement of soil strength and on decrease of lateral earth pressure on retaining wall of subway station. A numerical model was made according to data of the subway station. Effect of grouting and installation of grouting pipes on increase of strength of soil and on decrease of lateral earth pressure was investigated. Liao (1990) and parish’s (1983) methods was used to calculate soil lateral force. Parish method is according to soil lateral force in active condition. In this method the force on the wall is obtained from multiple of force in active condition to a safety factor for example 1.1, 1.2, and 1.3. . Key Words Lateral Earth Force- Retaining wall- Grouting- Subway Stations
تزریق روشی است که در آن ماده تزریق شونده به خلل و فرج و درز و شکاف تشکیلات سنگی و خاکی تزریق می شود.این کار موجب بهبود ویژگی های تشکیلات می گردد، به طوری که در اثر آن نفوذپذیری لایه ها کم، مقاومت لایه ها زیاد و تغییر شکل پذیری تشکیلات کم می شود. به منظور ناتراواسازی خاک ایستگاه متروی شهدا از روش تزریق با مانشت استفاده شده است که تزریق دوغاب با این روش اصولا با استفاده از لوله های فولادی با قطری در حدود 100 میلیمتر صورت می گیرد. طبق مطالعات انجام گرفته در این ایستگاه تزریق دوغاب تاثیر زیادی در کاهش تراوایی خاک نداشته است. هدف از این تحقیق بررسی اثر عملیات تزریق دوغاب در افزایش مقاومت خاک و به تبع آن کاهش نیروی جانبی وارد بر دیواره نگهبان ایستگاه متروی شهدا می باشد. به این منظور یک مدل عددی شامل سه لایه خاک با استفاده از داده های مربوط به ایستگاه شهدا ساخته شد و تاثیر تزریق دوغاب و نصب لوله های تزریق در افزایش مقاومت خاک وکاهش فشار جانبی خاک مورد بررسی قرار گرفت. برای محاسبه نیروی جانبی خاک از روش لیائو(1990) وپریش (1983) استفاده شده است. لیائو از میانگین نیروی جانبی خاک در شرایط سکون و محرک به عنوان نیروی وارد بر دیواره استفاده می کند. نتایج به دست آمده با استفاده از این روش حاکی از آن است که نیروی جانبی خاک در ایستگاه متروی شهدا فقط در اثر نصب لوله های تزریق در حدود 21% کاهش یافته است.این کاهش نیرو با افزایش چسبندگی خاک در اثر تزریق دوغاب به حدود 60% هم می رسد. روش پریش بر مبنای نیروی جانبی خاک در شرایط محرک است به این صورت که نیروی وارد بر دیوار از حاصلضرب نیرو در حالت محرک در ضریبی مانند (1/1، 2/1، 3/1)بدست می آید. با استفاده از این روش نیروی جانبی خاک در اثر نصب لوله های تزریق 42 % کاهش نشان داده است. به منظور بررسی تاثیر پارامترهای مختلف تزریق از جمله چسبندگی خاک، زاویه اصطکاک خاک،آرایش گمانه های تزریق و...در کاهش نیروی جانبی خاک آنالیز حساسیت بر روی این پارامترها در مدل عددی متشکل از یک لایه خاک که مشخصات آن مشابه لایه سوم خاک محدوده ایستگاه متروی شهدا بودصورت گرفت که موثر ترین پارامتر در کاهش نیروی جانبی وارد بر دیواره، چسبندگی خاک تشخیص داده شد. کلمات کلیدی: نیروی جانبی خاک- سازه های نگهبان- ناتراواسازی- تزریق- ایستگاه های مترو

ارتقاء امنیت وب با وف بومی