Skip to main content
SUPERVISOR
AmirMehdi Halabian,Hamid Hashemalhosseini,Lohrasb Faramarzi
اميرمهدي حلبيان (استاد مشاور) حميد هاشم الحسيني (استاد راهنما) لهراسب فرامرزي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Reza Zarifpoor
رضا ظريف پور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
application to Esfahan subway stations. Reza Zarifpour R.Zarifpour@yahoo.com 8 th March, 2009 Department of Mining Engineering Isfahan University of Technology , Isfahan 84156-83111, Iran Degree: M.Sc. Language: Farsi Dr. Hamid Hashemolhoseini Dr. Lohrasb Faramarzi In the grouting process, grout is injected in to the pore structure of soil and rock. In this method specification of structure is improved. Because of grouting, permeability of formation and formability of structures decrease. Moreover, y this method strength of formation increase. Impermeating of Shohada subway station soil has been done by sleeve grouting method. Steel pipes with 100 mm diameter, are being used in sleeve grouting method. According to previous investigations, grouting hasn’t had a special effect in decrease of the soil permeability of this subway station. The aim of this study is to investigate the effect of grouting processes on improvement of soil strength and on decrease of lateral earth pressure on retaining wall of subway station. A numerical model was made according to data of the subway station. Effect of grouting and installation of grouting pipes on increase of strength of soil and on decrease of lateral earth pressure was investigated. Liao (1990) and parish’s (1983) methods was used to calculate soil lateral force. Parish method is according to soil lateral force in active condition. In this method the force on the wall is obtained from multiple of force in active condition to a safety factor for example 1.1, 1.2, and 1.3. . Key Words Lateral Earth Force- Retaining wall- Grouting- Subway Stations
چکيده تزريق روشي است که در آن ماده تزريق شونده به خلل و فرج و درز و شکاف تشکيلات سنگي و خاکي تزريق مي شود.اين کار موجب بهبود ويژگي هاي تشکيلات مي گردد، به طوري که در اثر آن نفوذپذيري لايه ها کم، مقاومت لايه ها زياد و تغيير شکل پذيري تشکيلات کم مي شود. به منظور ناتراواسازي خاک ايستگاه متروي شهدا از روش تزريق با مانشت استفاده شده است که تزريق دوغاب با اين روش اصولا با استفاده از لوله هاي فولادي با قطري در حدود 100 ميليمتر صورت مي گيرد. طبق مطالعات انجام گرفته در اين ايستگاه تزريق دوغاب تاثير زيادي در کاهش تراوايي خاک نداشته است. هدف از اين تحقيق بررسي اثر عمليات تزريق دوغاب در افزايش مقاومت خاک و به تبع آن کاهش نيروي جانبي وارد بر ديواره نگهبان ايستگاه متروي شهدا مي باشد. به اين منظور يک مدل عددي شامل سه لايه خاک با استفاده از داده هاي مربوط به ايستگاه شهدا ساخته شد و تاثير تزريق دوغاب و نصب لوله هاي تزريق در افزايش مقاومت خاک وکاهش فشار جانبي خاک مورد بررسي قرار گرفت. براي محاسبه نيروي جانبي خاک از روش ليائو(1990) وپريش (1983) استفاده شده است. ليائو از ميانگين نيروي جانبي خاک در شرايط سکون و محرک به عنوان نيروي وارد بر ديواره استفاده مي کند. نتايج به دست آمده با استفاده از اين روش حاکي از آن است که نيروي جانبي خاک در ايستگاه متروي شهدا فقط در اثر نصب لوله هاي تزريق در حدود 21% کاهش يافته است.اين کاهش نيرو با افزايش چسبندگي خاک در اثر تزريق دوغاب به حدود 60% هم مي رسد. روش پريش بر مبناي نيروي جانبي خاک در شرايط محرک است به اين صورت که نيروي وارد بر ديوار از حاصلضرب نيرو در حالت محرک در ضريبي مانند (1/1، 2/1، 3/1)بدست مي آيد. با استفاده از اين روش نيروي جانبي خاک در اثر نصب لوله هاي تزريق 42 % کاهش نشان داده است. به منظور بررسي تاثير پارامترهاي مختلف تزريق از جمله چسبندگي خاک، زاويه اصطکاک خاک،آرايش گمانه هاي تزريق و...در کاهش نيروي جانبي خاک آناليز حساسيت بر روي اين پارامترها در مدل عددي متشکل از يک لايه خاک که مشخصات آن مشابه لايه سوم خاک محدوده ايستگاه متروي شهدا بودصورت گرفت که موثر ترين پارامتر در کاهش نيروي جانبي وارد بر ديواره، چسبندگي خاک تشخيص داده شد. کلمات کليدي: نيروي جانبي خاک- سازه هاي نگهبان- ناتراواسازي- تزريق- ايستگاه هاي مترو

ارتقاء امنیت وب با وف بومی