Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,SeyedReza Hejazi taghanaki
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما) سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Seyyed Mohammadreza Hosseininasab
سید محمدرضا حسینی نسب

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1389

TITLE

Evaluation, selection, and scheduling of urban road construction projects by a multi-objective integrated approach
One of the most interesting subjects to both traortation authorities and researchers is to select among candidate roads to be added to the existing traortation network . In addition to the road selection, the scheduling of road construction projects are also important. Integration of selecting and scheduling projects into a single model increases the accuracy of results; however it leads to more complexity. In this thesis, an integrated model for selecting, scheduling, and budgeting urban road construction projects is presented as a multi-objective time-dependent bi-level network design problem, which has not been hitherto addressed in the art. The proposed model is more flexible than previous ones in the literature. It is assumed that construction duration of a road is not specified initially and it will depend on technical limitations and budget allocation. Two new measures are presented to assess network design scenarios from the perspectives of user satisfaction over time and spatial equity. These two measures alongside the total travel time constitute the objective functions of upper-level problem. Given the great complexity of the intended problem, at first, a general evolutionary framework is proposed to solve the model, and then, a priori, a posteriori and interactive approaches are presented based on the proposed framework. Each proposed approach is a novel combination of various well-known techniques. The main difficulty in solving the model is due to the large number of subsequent network traffic assignment problems that should be solved which makes the solution process very time-consuming. Therefore, a procedure is proposed to overcome this difficulty by significantly reducing the traffic assignment problem solution time. In order to verify the performance of the proposed approaches, various test problems of different scales are applied to Sioux Falls urban traortation network. Numerical results show that the proposed approaches have acceptable performance in terms of both solution quality and solution time . In order to investigate the applicability of the proposed model and the solution approach on large scale problems, Isfahan city’s traortation network is considered and the proposed methodology is implemented.
یکی از مسائل پر اهمیت در حوزه برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری، ارزیابی و انتخاب پروژه‌های ساخت خیابان‌های جدید می‌باشد. موضوع دیگری که در کنار انتخاب پروژه‌ها باید به آن توجه شود، زمان‌بندی احداث خیابان‌ها در طول دوره برنامه‌ریزی است. به عبارت دیگر باید مشخص شود که پروژه‌های انتخاب شده در چه زمانی از دوره برنامه‌ریزی اجرا گردند. یکپارچه‌سازی انتخاب و زمان‌بندی پروژه‌ها در قالب یک مدل تصمیم‌گیری موجب افزایش صحت نتایج آن خواهد شد، اما به دلیل پیچیده‌تر شدن مسئله، کمتر در ادبیات موضوع مورد توجه قرار گرفته است. در این رساله یکپارچه‌سازی انتخاب و زمان‌بندی پروژه‌های ساخت خیابان‌های شهری، که در ذات خود یک مسئله طراحی شبکه چند هدفه می‌باشد، مورد بررسی قرار گرفته و یک مدل ریاضی جدید برای فرمول بندی این مسئله پیشنهاد گردیده است. یکی از ویژگی‌های خاص مدل پیشنهادی در این رساله، که آن را از سایر مدل‌های ارائه شده متمایز می‌سازد، انعطاف‌پذیری زیاد در زمان‌بندی پروژه‌ها و شیوه تخصیص بودجه به آن‌ها می‌باشد. در مدل پیشنهادی فرض می‌شود که مدت زمان ساخت یک خیابان در ابتدا مشخص نیست، بلکه با حل مدل و با توجه همزمان به محدودیت‌های فنی و شیوه تخصیص بودجه به آن تعیین می‌گردد. بر این اساس، در مدل پیشنهادی علاوه بر اینکه تعیین می‌شود که چه خیابان‌هایی برای اضافه شدن به شبکه انتخاب گردند و ساخت هر یک از این خیابان‌ها در چه سال‌هایی از دوره برنامه‌ریزی صورت پذیرد، میزان پیشبرد پروژه‌ها در هر سال و بودجه‌ای که باید به هر پروژه در هر سال تخصیص داده شود نیز تعیین می‌گردد. همچنین در این رساله دو شاخص جدید «عدالت فضایی» و «رضایتمندی استفاده کنندگان» برای ارزیابی پروژه‌های خیابانی توسعه داده شده است. این دو شاخص در کنار شاخص «مجموع زمان سفر در شبکه» می‌توانند ارزیابی مناسبی از اثرات احداث خیابان‌های جدید بر وضعیت شبکه حمل و نقل ارائه دهند. از این رو سه شاخص یاد شده، به عنوان توابع هدف در مدل پیشنهادی استفاده شده‌اند. به منظور حل مدل طراحی شبکه چندهدفه پیشنهادی، ابتدا یک چارچوب حل نوآورانه پیشنهاد گردیده است و سپس بر پایه آن سه رویکرد حل پیشین، تبادلی، و پسین توسعه داده شده است. هر کدام از این رویکردها ترکیبی نوآورانه از چندین الگوریتم مختلف را تشکیل می‌دهند. از آنجا که حل مدل موردنظر مستلزم حل پیاپی مسئله تخصیص ترافیک در شبکه می‌باشد، رویه‌ای پیشنهاد گردید که از طریق آن یک جواب اولیه نزدیک به بهینه برای مسئله تخصیص ترافیک در هر دوره بدست می‌آید. نتایج نشان داد که با استفاده از رویه پیشنهادی، زمان حل مسئله تخصیص ترافیک کاهش قابل توجهی می‌یابد. برای سنجش عملکرد رویکردهای حل پیشنهادی، شبکه حمل و نقل شهری سوفالز در نظر گرفته شده و مسائل آزمون متعددی در ابعاد مختلف تولید شده است. نتایج حل این مسائل نشان‌دهنده آن است که هر سه رویکرد پیشنهادی، چه از جنبه کیفیت جواب و چه از جنبه زمان حل، عملکرد قابل قبولی داشته اند. همچنین به منظور نشان دادن قابلیت کاربرد مدل، شاخص‌ها، و رویکردهای حل پیشنهادی در شبکه‌های شهری بزرگ، مدل چندهدفه پیشنهادی برای شبکه خیابانی شهر اصفهان پیاده‌سازی و حل شده است و در نهایت، نتایج بدست آمده تحلیل گردیده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی