Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,SeyedReza Hejazi taghanaki
سيدنادر شتاب بوشهري (استاد راهنما) سيدرضا حجازي طاقانکي (استاد مشاور)
 
STUDENT
Seyyed Mohammadreza Hosseininasab
سيد محمدرضا حسيني نسب

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1389

TITLE

Evaluation, selection, and scheduling of urban road construction projects by a multi-objective integrated approach
One of the most interesting subjects to both traortation authorities and researchers is to select among candidate roads to be added to the existing traortation network . In addition to the road selection, the scheduling of road construction projects are also important. Integration of selecting and scheduling projects into a single model increases the accuracy of results; however it leads to more complexity. In this thesis, an integrated model for selecting, scheduling, and budgeting urban road construction projects is presented as a multi-objective time-dependent bi-level network design problem, which has not been hitherto addressed in the art. The proposed model is more flexible than previous ones in the literature. It is assumed that construction duration of a road is not specified initially and it will depend on technical limitations and budget allocation. Two new measures are presented to assess network design scenarios from the perspectives of user satisfaction over time and spatial equity. These two measures alongside the total travel time constitute the objective functions of upper-level problem. Given the great complexity of the intended problem, at first, a general evolutionary framework is proposed to solve the model, and then, a priori, a posteriori and interactive approaches are presented based on the proposed framework. Each proposed approach is a novel combination of various well-known techniques. The main difficulty in solving the model is due to the large number of subsequent network traffic assignment problems that should be solved which makes the solution process very time-consuming. Therefore, a procedure is proposed to overcome this difficulty by significantly reducing the traffic assignment problem solution time. In order to verify the performance of the proposed approaches, various test problems of different scales are applied to Sioux Falls urban traortation network. Numerical results show that the proposed approaches have acceptable performance in terms of both solution quality and solution time . In order to investigate the applicability of the proposed model and the solution approach on large scale problems, Isfahan city’s traortation network is considered and the proposed methodology is implemented.
چکيده يکي از مسائل پر اهميت در حوزه برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري، ارزيابي و انتخاب پروژه‌هاي ساخت خيابان‌هاي جديد مي‌باشد. موضوع ديگري که در کنار انتخاب پروژه‌ها بايد به آن توجه شود، زمان‌بندي احداث خيابان‌ها در طول دوره برنامه‌ريزي است. به عبارت ديگر بايد مشخص شود که پروژه‌هاي انتخاب شده در چه زماني از دوره برنامه‌ريزي اجرا گردند. يکپارچه‌سازي انتخاب و زمان‌بندي پروژه‌ها در قالب يک مدل تصميم‌گيري موجب افزايش صحت نتايج آن خواهد شد، اما به دليل پيچيده‌تر شدن مسئله، کمتر در ادبيات موضوع مورد توجه قرار گرفته است. در اين رساله يکپارچه‌سازي انتخاب و زمان‌بندي پروژه‌هاي ساخت خيابان‌هاي شهري، که در ذات خود يک مسئله طراحي شبکه چند هدفه مي‌باشد، مورد بررسي قرار گرفته و يک مدل رياضي جديد براي فرمول بندي اين مسئله پيشنهاد گرديده است. يکي از ويژگي‌هاي خاص مدل پيشنهادي در اين رساله، که آن را از ساير مدل‌هاي ارائه شده متمايز مي‌سازد، انعطاف‌پذيري زياد در زمان‌بندي پروژه‌ها و شيوه تخصيص بودجه به آن‌ها مي‌باشد. در مدل پيشنهادي فرض مي‌شود که مدت زمان ساخت يک خيابان در ابتدا مشخص نيست، بلکه با حل مدل و با توجه همزمان به محدوديت‌هاي فني و شيوه تخصيص بودجه به آن تعيين مي‌گردد. بر اين اساس، در مدل پيشنهادي علاوه بر اينکه تعيين مي‌شود که چه خيابان‌هايي براي اضافه شدن به شبکه انتخاب گردند و ساخت هر يک از اين خيابان‌ها در چه سال‌هايي از دوره برنامه‌ريزي صورت پذيرد، ميزان پيشبرد پروژه‌ها در هر سال و بودجه‌اي که بايد به هر پروژه در هر سال تخصيص داده شود نيز تعيين مي‌گردد. همچنين در اين رساله دو شاخص جديد «عدالت فضايي» و «رضايتمندي استفاده کنندگان» براي ارزيابي پروژه‌هاي خياباني توسعه داده شده است. اين دو شاخص در کنار شاخص «مجموع زمان سفر در شبکه» مي‌توانند ارزيابي مناسبي از اثرات احداث خيابان‌هاي جديد بر وضعيت شبکه حمل و نقل ارائه دهند. از اين رو سه شاخص ياد شده، به عنوان توابع هدف در مدل پيشنهادي استفاده شده‌اند. به منظور حل مدل طراحي شبکه چندهدفه پيشنهادي، ابتدا يک چارچوب حل نوآورانه پيشنهاد گرديده است و سپس بر پايه آن سه رويکرد حل پيشين، تبادلي، و پسين توسعه داده شده است. هر کدام از اين رويکردها ترکيبي نوآورانه از چندين الگوريتم مختلف را تشکيل مي‌دهند. از آنجا که حل مدل موردنظر مستلزم حل پياپي مسئله تخصيص ترافيک در شبکه مي‌باشد، رويه‌اي پيشنهاد گرديد که از طريق آن يک جواب اوليه نزديک به بهينه براي مسئله تخصيص ترافيک در هر دوره بدست مي‌آيد. نتايج نشان داد که با استفاده از رويه پيشنهادي، زمان حل مسئله تخصيص ترافيک کاهش قابل توجهي مي‌يابد. براي سنجش عملکرد رويکردهاي حل پيشنهادي، شبکه حمل و نقل شهري سوفالز در نظر گرفته شده و مسائل آزمون متعددي در ابعاد مختلف توليد شده است. نتايج حل اين مسائل نشان‌دهنده آن است که هر سه رويکرد پيشنهادي، چه از جنبه کيفيت جواب و چه از جنبه زمان حل، عملکرد قابل قبولي داشته اند. همچنين به منظور نشان دادن قابليت کاربرد مدل، شاخص‌ها، و رويکردهاي حل پيشنهادي در شبکه‌هاي شهري بزرگ، مدل چندهدفه پيشنهادي براي شبکه خياباني شهر اصفهان پياده‌سازي و حل شده است و در نهايت، نتايج بدست آمده تحليل گرديده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی