Skip to main content
SUPERVISOR
Rohallah Hashemi,Mohsen Mohammadi
روح اله هاشمی (استاد راهنما) محسن محمدی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Alireza Khangholi
علیرضا خانقلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی شیمی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
Asphaltene precipitation and sedimentation is one of the main problems in the oil industry, which attracted the attention of many researchers. Precipitation and sedimentation of Asphaltenes can lead to many problems, such as closing the reservoir's pores, and also the ability to change the wettability of the reservoir from hydrophilic to hydrophobic. Therefore, understanding the factors affecting the formation of Asphaltene sediments can help us to prevent these problems. In the past, factors such as changes in pressure, temperature, and crude oil composition have been studied and the effects of these parameters on the Asphaltene stability are almost clear. However, during the advanced methods of EOR and injecting smart water, an emulsion of water-oil is formed, whose effect on the stability of Asphaltenes is still unknown and unclear. Despite the incompatibility of water and oil, these two can form emulsions and affect the deposition of Asphaltene. Therefore, the study of two-phase flow of oil and water on the Asphaltene Precipitation phenomenon is very important. In this study, the effect of low Brine and silica nanofluid on the Asphaltene precipitation onset point has been investigated using indirect method. First, the effects of emulsion water in two volumes of 25% and 50% on the stability of asphaltene have been investigated. Then, samples of emulsified water with NaCl, KHCO 3 , Na 2 SO 4 , CaCl 2 and MgCl 2 salts in 5000 ppm and 15000 ppm of concentrations in two volumes of 25% and 50%, were prepared. Then, the effect of each of the samples on the stability of Asphaltene in crude oil has been investigated. Finally, the effect of the presence of 0.1 Wt% nanosilica and brine were investigated to better understand their mechanism of Asphaltene stability or instability in 5000 ppm of salt and 25 Vol% of them. In general, this study was conducted with the presence and absence of water.
ته‌نشینی و رسوب آسفالتین یکی از مشکلات اصلی در صنایع نفت است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. رسوب و ته‌نشینی آسفالتین‌ها می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات فراوانی مانند بستن حفره‌های سنگ مخزن و همچنین تغییر قابلیت ترشوندگی سنگ مخزن از آب‌دوستی به نفت دوستی شود. بنابراین درک عوامل مؤثر بر تشکیل رسوبات آسفالتین می‌تواند به ما برای جلوگیری از این مشکلات کمک نماید. در گذشته عواملی نظیر تغییرات فشار، دما و ترکیب نفت خام مورد مطالعه قرار گرفته است و اثرات این پارامترها بر پایداری آسفالتین تقریباً روشن است. بااین‌حال، در طی روش‌های پیشرفته ازدیاد برداشت و تزریق آب‌های هوشمند، امولسیون آب-نفت تشکیل شده که تأثیر آن بر پایداری آسفالتین هنوز ناشناخته و تاریک است. باوجود امتزاج ناپذیری آب و نفت این دو می‌توانند تشکیل امولسیون داده و بر رسوب آسفالتین تأثیر بگذارند. لذا بررسی جریان دو فازی نفت و آب بر پدیده نشست آسفالتین بسیار مهم است. در این مطالعه اثر حضور آب کم‌نمک و همچنین نانوسیال سیلیکا بر آستانه رسوب آسفالتین به کمک روش غیرمستقیم بررسی شده است. ابتدا اثرات حضور آب امولسیونی در دو درصد حجمی 25% و 50% بر پایداری آسفالتین بررسی شده است. سپس نمونه‌هایی از آب‌های امولسیونی با نمک‌های NaCl, KHCO 3 , Na 2 SO 4 , CaCl 2 و MgCl 2 در غلظت‌های ppm 5000 و ppm 15000 و در دو درصد حجمی 25% و 50% آب-نفت به‌صورتی که آب‌نمک‌ها در نفت به شکل امولسیونی درآمده باشند تهیه شده است. سپس اثر هریک از نمونه‌های تهیه شده بر پایداری آسفالتین در نفت خام مورد بررسی قرار گرفته است. درنهایت اثر هم‌زمان حضور نانوسیال سیلیکا 1/0 % وزنی و آب کم‌نمک برای درک بهتر مکانیسمشان بر پایداری یا ناپایداری آسفالتین در غلظت ppm 5000 و در 25% حجمی از آب نمک‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در مجموع این مطالعه با حضور و بدون حضور آب مورد بررسی قرار گرفته است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی