Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki
مرتضی راستی برزکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Masoud Nematpour sojasee
مسعود نعمت پورسجاسی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

A game theoretic approach for pricing and determining service level and green degree of cars in the import supply chain of green and non-green cars with considering government intervention policies
owadays, many cars and some related parts are imported to Iran. It is necessary to propose proper policies for importing cars from foreign countries or assembling them domestically. This necessity is due to paying attention to the needs of current residents of Iran, without threatening the lives of future residents. In this research, for the first time, we investigate pricing policies, and the determination of service levels and the degree of greenness in a supply chain who imports cars and the required parts for assembling of cars in the destination country. Our analysis is conducted in two problems. In the first problem, we investigate financial and environmental payoffs of the government from the import of green and non-green cars
سالیانه تعداد قابل‌توجهی از انواع خودرو و قطعات آن به منظور رفع بخشی از نیازهای جامعه وارد کشور می­شود، ارائه یک سیاست‌گذاری مناسب در راستای توسعه پایدار برای واردات خودرو و یا مونتاژ آن در داخل کشور، می­تواند نیازهای حال حاضر جامعه را رفع نماید بدون آنکه توانایی نسل‌های آینده را برای رفع نیازهای خود به خطر اندازد. در این پژوهش برای اولین بار در قالب دو مسئله، به قیمت­گذاری، تعیین سطح خدمات و درجه سبز بودن خودروی سبز و غیرسبز در زنجیره تأمین واردات خودرو و قطعات آن پرداخته شده است. در مسئله اول به منظور حداکثرسازی مجموع منافع اقتصادی و زیست­محیطی دولت از واردات خودروی سبز و خودروی غیرسبز، سیاست‌گذاری حمایت از خودروی سبز با وضع تعرفه گمرکی کمتر، دنبال شده و مسئله موردنظر در سه سناریو مورد بررسی قرار می­گیرد. در سناریو اول، خودروی سبز به صورت مستقیم و خودروی غیرسبز به واسطه خرده فروش غیررسمی به مشتریان عرضه می­شود. اما در سناریوهای دوم و سوم در چارچوب قراردادهای حق امتیازی متفاوت، نمایندگی رسمی برای خودروی غیرسبز شکل می­گیرد و به قیمت گذاری خودروی غیرسبز و ارائه خدمات برای آن می­پردازد. در ادامه، مسئله اول با استفاده از رویکرد نظریه بازی تحت سه سناریو حل شد و سپس با تحلیل حساسیت بر روی برخی از پارامترهای مهم مسئله، تعدادی نتایج مدیریتی به­دست آمد. به عنوان مثال افزایش نسبت تعرفه گمرکی خودروی سبز به خودروی غیرسبز، موجب می­شود تا قیمت تمام شده خودروی سبز افزایش و قیمت خرده فروشی خودروی سبز جهت حفظ سهم بازار کاهش یابد. در مسئله دوم، برای هر دو خودروی سبز و خودروی غیرسبز، نمایندگی رسمی در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن این موضوع که خودروی غیرسبز خارجی می­تواند د

ارتقاء امنیت وب با وف بومی