Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi,Morteza Rasti barzaki
علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما) مرتضی راستی برزکی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Seyedeh zahra Mojaver astaneh
سیده زهرا مجاوراستانه

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

A game theoretic approach for pricing new and refurbished products and determining their warranty periods in a closed-loop supply chain
Refurbished products, due to their lifecycle, have the least harmful effects on the environment, but the consumer willingness to buy these products is low. To promote the use of refuerbished products, different tools such as appropriate pricing and product warranty can be used. This thesis investigates the pricing decisions and determines the warranty period for new and refurbished products. The focus of this study is on a closed-loop supply chain with a manufacturer and a collector that offers new, refurbished, and recycled products. The manufacturer manufactures new-brand product and refurbishes returned items, while the collector purchases used product from the consumer and sells it to the manufacturer or will be recycled and will be sold in a second market. In the first issue the consumer's preferences over the refurbished product and the new product is not considered, while in the second issue it is assumed that the consumer has a different preference for purchasing of a new product than the refurbished product. In fact, if two types of products have the same price, consumers would prefer to buy a new product. In this study, for the first time, it is assumed that the difference in the warranty period of these two products affects on the customer's preference for the purchase of the product. After solving the problem by game theory, the optimal product prices and the optimal warranty periodes for both products are determined. The purchase price of the returned product from the consumer and the amount of collector's effort to collect the used products are also determined. Finally, parametric analysis and numerical examples are provided
محصولات بازسازی شده محصولاتی هستند که به دلایل مختلفی به تولیدکننده یا فروشنده بازگردانده شده‌اند و بعد از بررسی، در صورت نیاز ترمیم شده و به فروش می‌رسند. تفاوت اصلی بین محصول بازسازی‌شده و محصول دست دوم این است که محصولات بازسازی‌شده بعد از بازسازی مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد صحیح آن‌ها اعتبارسنجی می‌شود در نتیجه عاری از عیب هستند. محصولات بازسازی‌شده به دلیل چرخه عمرشان کمترین تأثیرات نامطلوب را بر روی محیط زیست می‌گذارند، اما پذیرش این محصولات و اعتماد به آن‌ها از سوی مصرف‌کنندگان با تأمل مواجه است. برای ترویج استفاده از محصولات بازسازی‌شده از ابزارهای متفاوتی ازجمله قیمت‌گذاری مناسب و وارانتی محصول می‌توان استفاده کرد. در این پایان‌نامه به بررسی تصمیمات قیمت‌گذاری و تعیین مدت‌زمان وارانتی محصول نو و بازسازی‌شده، پرداخته‌شده است. تمرکز این مطالعه، بر روی زنجیره تأمین حلقه بسته‌ای دارای یک تولیدکننده و یک جمع‌آوری‌کننده می‌باشد که محصول نو، بازسازی‌شده و بازیافتی را ارائه می‌دهد. تولیدکننده محصول نو را تولید و محصول بازگشتی را بازسازی می‌کند و به فروش می‌رساند درحالی‌که جمع‌آوری‌کننده با خرید محصول بازگشتی از مصرف‌کننده و فروش آن به تولیدکننده و یا بازیافت آن و فروش به بازار دوم سود کسب می‌کند. لازم به ذکر است به‌منظور بیان بهتر مسئله و برای شروع در مسئله اول ترجیح متفاوتی برای مصرف‌کننده نسبت به محصول بازسازی‌شده و محصول نو در نظر گرفته نشده است، در ادامه و در مسئله دوم فرض شده است که مصرف‌کننده دارای ترجیح متفاوتی برای خرید محصول نو نسبت به محصول بازسازی‌شده است. درواقع درصورتی‌که دو نوع محصول دارای ویژگی‌های اساسی یکسان، ازجمله قیمت مشابه باشند مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد محصول نو را بخرد. در این مطالعه برای اولین بار فرض شده است که اختلاف مدت‌زمان وارانتی دو محصول نو و بازسازی‌شده بر ترجیح مشتری جهت خرید محصول تأثیرگذار است. پس از حل مسئله از طریق نظریه بازی‌ها مقدار بهینه برای قیمت محصول نو و بازسازی‌شده و مدت‌زمان وارانتی بهینه برای هر دو محصول جهت حداکثر سازی سود تولیدکننده و قیمت خرید محصول استفاده‌شده از مصرف‌کننده و میزان تلاش جمع‌آوری‌کننده جهت گردآوری محصولات استفاده‌شده با هدف حداکثرسازی سود جمع‌آوری‌کننده تعیین‌شده است. در انتها با بیان یک مثال عددی بر روی مسائل تحلیل پارامتریک انجام گرفته است. با بررسی نمودارها و با استفاده از تحلیل پارامتریک مشخص شد در صورتی که آگاهی زیست محیطی مصرف‌کنندگان کم باشد، ایجاد اختلاف در دوره وارانتی دو محصول تاثیر زیادی بر سود تولیدکننده خواهد داشت در صورتی که با افزایش آگاهی زیست محیطی مصرف‌کنندگان استفاده از این ابزار تاثیرکمتری بر افزایش سود تولیدکننده خواهد داشت. با توجه به پیچیدگی فرآیند بازیافت، سرمایه‌گذاری جمع‌آوری‌کننده برای گردآوری بیش‌تر محصولات بازگشتی از افزایش سرمایه‌گذاری بر بازیافت تاثیر بیش‌تری بر افزایش سود جمع‌آوری‌کننده خواهد داشت. همچنین با بررسی سطح رفاه مصرف‌کننده که وابسته به قیمت و مدت‌زمان وارانتی در نظر گرفته شده بود، تحلیل‌هایی ارائه شد و تحلیل‌های بیش‌تری بر روی قیمت‌های تعادلی محصول نو وبازسازی‌شده و مدت‌زمان وارانتی انجام شد و نتایج آن ارائه شد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی