Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدي علينقيان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mansooreh Naderipoor
منصوره نادري پور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
Traortation dedicates remarkable part of national gross production in every country and a large part of emissions occurs in this sector. For this reason, in recent years many attempts have been made to reduce emissions by vehicles. One of the traortation problems is vehicle routing problem that different constraints can be imposed on it and get closer to the real world. In this thesis, time dependent vehicle routing problem is taken in to consideration and emissions optimization of vehicle routing is studied by considering factors such as vehicle load, velocity, road gradient and urban traffic congestion. Due to importance of various alternative paths between two nodes in the proposed problem, also, the assumption of multi alternative graph is considered. Then, according to the mentioned assumptions, a mixed integer non-linear mathematical model is presented to reduce travel time and emissions considering multiple alternative graph. Considering the issue that the proposed problem is NP-hard, in order to optimally solve the proposed model, the complete enumeration technique is used for small-scale instances. Using large-scale instances, results of three suggested methods including Gaussian firefly, improved firefly and particle swarm optimization Algorithms are compared. Results shows that, improved firefly algorithm in terms of computational and quality of solutions has better performance than other suggested algorithms. Furthermore, proposed model causes major reduction in emissions by vehicles. Finally in order to investigate the effectiveness of the proposed model, a case study in Isfahan was considered; results show about 41% reduction in fuel consumption
چکيده حمل‌ونقل بخش قابل توجهي از توليد ناخالص ملي هر کشوري را به خود اختصاص مي‌دهد و بخش بزرگي از توليد آلاينده‌ها در اين حوزه رخ مي‌دهد. به همين دليل در سال‌هاي اخير تلاش زيادي براي کاهش آلاينده‌هاي توليد شده توسط وسائط نقليه صورت گرفته است. از جمله مسائل مطرح در زمينه‌ي حمل‌ونقل، مسئله‌ي مسيريابي وسائط نقليه‌ مي‌باشد که مي‌توان محدوديت‌هاي مختلفي را بر روي اين مسئله اعمال و آن را به جهان واقع نزديک‌تر کرد. در اين پايان‌نامه مسيريابي وسائط نقليه‌ي وابسته به زمان مورد توجه قرار گرفته و با در نظر گرفتن عواملي همچون بار، سرعت وسيله‌ نقليه، شيب جاده و ترافيک شهري به بهينه‌سازي توليد آلاينده‌ها در مسيريابي وسائط نقليه پرداخته شده است. به دليل تأثير در نظر گرفتن آلترناتيوهاي مختلف مسيرهاي بين دو گره در رسيدن به جواب‌هاي مطلوب در مسئله‌ي مسيريابي وابسته به زمان، در اين پژوهش علاوه بر موارد فوق فرض وجود گراف چند آلترناتيوي نيز در نظر گرفته شده است. در ادامه با توجه به عوامل ذکر شده يک مدل رياضي غير خطي عدد صحيح مختلط به منظور کاهش زمان سفر توأم با کاهش آلاينده‌هاي توليد شده با در نظر گرفتن گراف چندآلترناتيوي ارائه گرديده است. با توجه به NP-hard بودن مسئله‌ي مطرح شده به منظور حل بهينه‌ي مدل پيشنهادي از روش دقيق شمارش کامل در ابعاد کوچک استفاده شده است. سپس از سه روش حل شامل الگوريتم کرم شب‌تاب گاوسي، الگوريتم کرم شب‌تاب پيشنهادي و الگوريتم بهينه‌سازي انبوه ذرات به منظور حل مدل در ابعاد بزرگ استفاده گرديده است. با توجه به نتايج حاصله، الگوريتم کرم شب‌تاب پيشنهادي از نظر محاسباتي و کيفيت جواب‌ها از عملکرد بهتري نسبت به ساير الگوريتم‌هاي بررسي شده برخوردار مي‌باشد. همچنين مدل ارائه شده موجب کاهش عمده‌ در ميزان آلاينده‌هاي توليد شده توسط وسائط نقليه گرديده است. درنهايت به منظور بررسي تأثير مدل پيشنهادي يک مطالعه موردي در شهر اصفهان مورد بررسي قرار گرفت، نتايج نشان‌دهنده‌ي کاهش 41% در ميزان سوخت مصرف شده مي‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی