Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mansooreh Naderipoor
منصوره نادری پور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
Traortation dedicates remarkable part of national gross production in every country and a large part of emissions occurs in this sector. For this reason, in recent years many attempts have been made to reduce emissions by vehicles. One of the traortation problems is vehicle routing problem that different constraints can be imposed on it and get closer to the real world. In this thesis, time dependent vehicle routing problem is taken in to consideration and emissions optimization of vehicle routing is studied by considering factors such as vehicle load, velocity, road gradient and urban traffic congestion. Due to importance of various alternative paths between two nodes in the proposed problem, also, the assumption of multi alternative graph is considered. Then, according to the mentioned assumptions, a mixed integer non-linear mathematical model is presented to reduce travel time and emissions considering multiple alternative graph. Considering the issue that the proposed problem is NP-hard, in order to optimally solve the proposed model, the complete enumeration technique is used for small-scale instances. Using large-scale instances, results of three suggested methods including Gaussian firefly, improved firefly and particle swarm optimization Algorithms are compared. Results shows that, improved firefly algorithm in terms of computational and quality of solutions has better performance than other suggested algorithms. Furthermore, proposed model causes major reduction in emissions by vehicles. Finally in order to investigate the effectiveness of the proposed model, a case study in Isfahan was considered; results show about 41% reduction in fuel consumption
حمل‌ونقل بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی هر کشوری را به خود اختصاص می‌دهد و بخش بزرگی از تولید آلاینده‌ها در این حوزه رخ می‌دهد. به همین دلیل در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای کاهش آلاینده‌های تولید شده توسط وسائط نقلیه صورت گرفته است. از جمله مسائل مطرح در زمینه‌ی حمل‌ونقل، مسئله‌ی مسیریابی وسائط نقلیه‌ می‌باشد که می‌توان محدودیت‌های مختلفی را بر روی این مسئله اعمال و آن را به جهان واقع نزدیک‌تر کرد. در این پایان‌نامه مسیریابی وسائط نقلیه‌ی وابسته به زمان مورد توجه قرار گرفته و با در نظر گرفتن عواملی همچون بار، سرعت وسیله‌ نقلیه، شیب جاده و ترافیک شهری به بهینه‌سازی تولید آلاینده‌ها در مسیریابی وسائط نقلیه پرداخته شده است. به دلیل تأثیر در نظر گرفتن آلترناتیوهای مختلف مسیرهای بین دو گره در رسیدن به جواب‌های مطلوب در مسئله‌ی مسیریابی وابسته به زمان، در این پژوهش علاوه بر موارد فوق فرض وجود گراف چند آلترناتیوی نیز در نظر گرفته شده است. در ادامه با توجه به عوامل ذکر شده یک مدل ریاضی غیر خطی عدد صحیح مختلط به منظور کاهش زمان سفر توأم با کاهش آلاینده‌های تولید شده با در نظر گرفتن گراف چندآلترناتیوی ارائه گردیده است. با توجه به NP-hard بودن مسئله‌ی مطرح شده به منظور حل بهینه‌ی مدل پیشنهادی از روش دقیق شمارش کامل در ابعاد کوچک استفاده شده است. سپس از سه روش حل شامل الگوریتم کرم شب‌تاب گاوسی، الگوریتم کرم شب‌تاب پیشنهادی و الگوریتم بهینه‌سازی انبوه ذرات به منظور حل مدل در ابعاد بزرگ استفاده گردیده است. با توجه به نتایج حاصله، الگوریتم کرم شب‌تاب پیشنهادی از نظر محاسباتی و کیفیت جواب‌ها از عملکرد بهتری نسبت به سایر الگوریتم‌های بررسی شده برخوردار می‌باشد. همچنین مدل ارائه شده موجب کاهش عمده‌ در میزان آلاینده‌های تولید شده توسط وسائط نقلیه گردیده است. درنهایت به منظور بررسی تأثیر مدل پیشنهادی یک مطالعه موردی در شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت، نتایج نشان‌دهنده‌ی کاهش 41% در میزان سوخت مصرف شده می‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی