Skip to main content
SUPERVISOR
Reza Gafari nadooshan,Mahmoud Farzin
رضا جعفری ندوشن (استاد مشاور) محمود فرزین (استاد راهنما)
 
STUDENT
Saeed Heydari Kebriti
سعید حیدری کبریتی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Hot Stamping Process Analysis of Auto B-pillar Using Two Dimensional Finite Element Method
Hot pressing process is a complicated sheet forming process. In hot pressing process, sheet forming operation is conducted at high temperatures (about 800 to 900 ° C). Forming at high temperatures reduces stresses and with less energy consumption however reating conditions of indie quenching causing the material to become hardened after forming operation. In hot pressing, a hot sheet is placed inside the die and formed and cooled from beginning to end of process. Using hot pressing process, components can be produced with optimized performance against sudden shocks and distortions, such as vehicle crash. This technology can produce structures with high strength, where good energy absorbers are entered into the system. One of the main applications of this process is the production of sensitive components in a vehicle crash. In the present work, the main goal is to obtain main guide lines of hot stamping die design for production of B-pillar. In the hot stamping process, the operation is performed based on controlling the material microstructure. Microstructure percentage of material determines its mechanical properties. To obtain a specific microstructures is performed by controlling the material cooling rate. Material microstructure depends on phase transformation and cooling rates which are very sensitive to the material used for such a process. In this study Boron alloy steels is used which has the characteristic of better control over its phase transformation during the process. In the hot Stamping process, phase control is conducted by controlling the cooling rate of part inside the die. In this project, a thermo-mechanical finite element simulation is performed with ABAQUS software to find the optimum parameters affecting the component mechanical properties, in order to achieve desired conditions. The results of the simulations show that the most effective parameters in controlling cooling rates are pressure contact between the sheet and die and initial temperature of die. To control the contact pressure, three types of die were introduced and their advantages and disadvantages are expressed and finally the best die type is specified in terms of its feasibility and efficiency in order to reach the desired microstructure more accurately. Keywords: Hot Stamping - Phase transformation – indie quenching– Boron steel - Finite element simulation.
فرآیند پرس کاری داغ یکی از پیچیده ترین و سخت ترین فرآیندهای شکل دهی ورق است. در فرآیند پرس کاری داغ عملیاتفرم دهی ورق در دماهای بسیار بالا ( 800 تا 900 درجه ی سانتی گراد)صورت می گیرد. شکل دهی در دماهای بالا راحت و با کمترین میزان مصرف انرژی صورتمی گیرد. در پرس کاری داغ، ورق از ابتدا تا انتهای فرآیند درون قالبقرار دارد. در استفاده از فرآیند پرس کاری داغ می توان قطعاتی با عملکرد بهینه در مقابل ضربات ناگهانی و تغییر شکل های شدید مانند؛ یکحادثه ی تصادف برای یکخودرو، تولید نمود. با استفاده از این تکنولوژی می توان سازه هایی تولید نمود که در عین استحکام بالا، جاذب های خوبی برای انرژی وارد شده به سامانه باشند. یکی از خودرو در ?? کاربردهای اساسی این فرآیند در تولید قطعاتحساسخودرو در شرایط تصادفاست. در کار حاضر نیز هدف، تولید ستون یکشرایط بهینه است. در فرآیند پرس کاری داغ اساسکار بر کنترل ریزساختار ماده استوار است. درصد ریزساختارهای تشکیل دهنده ی ماده است که خواصمکانیکی آن را مشخصمی کند. دست یابی به ریزساختارهای مشخص، با کنترل نرخ سرمایشماده امکان پذیر است. از آن جایی که میزان درصد ریزساختار ماده وابسته به شرایط استحاله ی فازی ماده است، از هر ماده ای برای انجام چنین فرآیندی نمی توان استفاده کرد. در پژوهشحاضر از فولادهای آلیاژی بورن دار استفاده شده استکه قابلیتکنترل فاز در حین انجام فرآیند را دارند. در فرآیند پرس کاری داغ کنترل فاز به وسیله ی کنترل نرخ سرمایشقطعه، درون قالب صورت می گیرد. در این پروژه، یکشبیه سازی اجزاء محدود برای یافتن مقدار مطلوب پارامترهای مؤثر بر خواصمکانیکی، جهت رسیدن به شرایط ،???????????? حرارتی-مکانیکی توسط نرم افزار بهینه انجام شده است. نتایج حاصل از شبی هسازی ها نشان می دهد که مؤثرترین پارامترها در کنترل نرخ سرمایش، فشار تماسی میان ورق و قالبو دمای اولیه ی قالبهستند. برای کنترل فشار تماسی، سه نوع قالبمعرفی و مزایا و معایبهر کدام بیان شده استو در نهایتبهترین آن ها از لحاظ دقتدر رسیدن به ریزساختار مطلوب مشخصشده است . کلمات کلیدی 22??????5 پرس کاری داغ، استحاله ی فازی، سرمایشدرون قالب، فولاد آلیاژی بورن دار، شبیه سازی اجزاء محدود،

ارتقاء امنیت وب با وف بومی