Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi
علي شاهنده نوک آبادي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Meisam Ghafari dizaji
ميثم غفاري ديزجي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389
Hub location problem is of new issues and branch of location problems, which is presented in recent decades. Hub location problem is flow traortation from the origin to the destination. In the network hub instead of a direct connection between both the origin and destination, flow are traorted through the hubs. In this study, a network hub and spoke are designed for air traort, where the sum of the travel times and waiting times at hubs is considered simultaneously. To calculate the waiting time at hubs, each hubs is considered as open Jackson network, including four components of M/M/c queuing systems, consisting; landing, unloading areas, loading areas and take off. Flow passing through each hub are separated to input and output flows from them. Optimum arrival rate to each hub and then the average waiting time at each hub is done with the location of hubs and allocation non-hub simultaneously. The proposed model is a mixed integer nonlinear programming. Due to the complexity of the model, the exact solution will be found a long time, so metaheuristic methods including genetic and particle swarm optimization algorithms is used to solve the proposed model. Also, the performance of the metaheuristic algorithms is compared. In this study also is used fuzzy approach to proposed model. The demand between nodes is considered as fuzzy variables. This problem is modeled with chance-constrained programming. For solving chance-constrained programming is used fuzzy simulation based genetic algorithm.
چکيده مسائل مکان يابي هاب از مسائل جديد و از دسته مسائل طراحي شبکه در زمينه مکان يابيمي باشد که در دهه هاي اخير مطرح شده است. مسئله مکان يابي هاب انتقال جريان از مبدأها به مقصدها است که به جاي ارتباط مستقيم ميان آنها، جريان از طريق هاب ها منتقل مي شود. در اين پژوهش يک شبکه هاب و کمان براي حمل و نقل هوايي طراحيمي شود که در آن، مجموع زمان هاي سفر و زمان هاي انتظار در هاب ها به طور همزمان درنظر گرفته مي شود. جهت محاسبه زمان انتظار در هاب ها، هر هاب به صورت يک شبکه باز جکسون متشکل از چهار جزء؛ باندهاي فرود، محل‌هاي تخليه، محل‌هاي بارگيري و باندهاي پرواز درنظر گرفته شده است. جريان هاي گذرنده از هر هاب، به جريان هاي ورودي و جريان هاي خروجي از آن تفکيک شده است. مقدار بهينه نرخ ورود به هر هاب و به دنبال آن متوسط زمان انتظار در هر هاب، هم زمان با مکان يابي هاب ها و تخصيص نقاط غير هاب صورت مي گيرد. مدل پيشنهادييک مدل برنامه ريزي غير خطي عدد صحيح بوده که به دليل پيچيدگي مدل، حل دقيق آن بسيار زمان بر مي باشد، بنابراين از روش‌هاي فرا ابتکاري شامل الگوريتم ژنتيک و الگوريتم بهينه سازي تجمع ذرات براي حل مدل پيشنهادي استفاده شده و عملکرد آن ها، نسبت به يکديگر مقايسه مي گردد. در اين تحقيق همچنين از رويکرد فازي براي مدل سازي مسئله مکان يابي هاب استفاده شده، به اين صورت که تقاضا بين نقاط بصورت فازي درنظر گرفته مي شود و مسئله مورد نظر با استفاده از برنامه ريزي محدوديت-شانس مدل شده است. سپس براي حل مدل برنامه ريزي محدوديت-شانس ارائه شده از شبيه سازي فازي بر پايه الگوريتم ژنتيک ترکيبي استفاده مي شود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی