Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi
علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Meisam Ghafari dizaji
میثم غفاری دیزجی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389
Hub location problem is of new issues and branch of location problems, which is presented in recent decades. Hub location problem is flow traortation from the origin to the destination. In the network hub instead of a direct connection between both the origin and destination, flow are traorted through the hubs. In this study, a network hub and spoke are designed for air traort, where the sum of the travel times and waiting times at hubs is considered simultaneously. To calculate the waiting time at hubs, each hubs is considered as open Jackson network, including four components of M/M/c queuing systems, consisting; landing, unloading areas, loading areas and take off. Flow passing through each hub are separated to input and output flows from them. Optimum arrival rate to each hub and then the average waiting time at each hub is done with the location of hubs and allocation non-hub simultaneously. The proposed model is a mixed integer nonlinear programming. Due to the complexity of the model, the exact solution will be found a long time, so metaheuristic methods including genetic and particle swarm optimization algorithms is used to solve the proposed model. Also, the performance of the metaheuristic algorithms is compared. In this study also is used fuzzy approach to proposed model. The demand between nodes is considered as fuzzy variables. This problem is modeled with chance-constrained programming. For solving chance-constrained programming is used fuzzy simulation based genetic algorithm.
مسائل مکان یابی هاب از مسائل جدید و از دسته مسائل طراحی شبکه در زمینه مکان یابیمی باشد که در دهه های اخیر مطرح شده است. مسئله مکان یابی هاب انتقال جریان از مبدأها به مقصدها است که به جای ارتباط مستقیم میان آنها، جریان از طریق هاب ها منتقل می شود. در این پژوهش یک شبکه هاب و کمان برای حمل و نقل هوایی طراحیمی شود که در آن، مجموع زمان های سفر و زمان های انتظار در هاب ها به طور همزمان درنظر گرفته می شود. جهت محاسبه زمان انتظار در هاب ها، هر هاب به صورت یک شبکه باز جکسون متشکل از چهار جزء؛ باندهای فرود، محل‌های تخلیه، محل‌های بارگیری و باندهای پرواز درنظر گرفته شده است. جریان های گذرنده از هر هاب، به جریان های ورودی و جریان های خروجی از آن تفکیک شده است. مقدار بهینه نرخ ورود به هر هاب و به دنبال آن متوسط زمان انتظار در هر هاب، هم زمان با مکان یابی هاب ها و تخصیص نقاط غیر هاب صورت می گیرد. مدل پیشنهادییک مدل برنامه ریزی غیر خطی عدد صحیح بوده که به دلیل پیچیدگی مدل، حل دقیق آن بسیار زمان بر می باشد، بنابراین از روش‌های فرا ابتکاری شامل الگوریتم ژنتیک و الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات برای حل مدل پیشنهادی استفاده شده و عملکرد آن ها، نسبت به یکدیگر مقایسه می گردد. در این تحقیق همچنین از رویکرد فازی برای مدل سازی مسئله مکان یابی هاب استفاده شده، به این صورت که تقاضا بین نقاط بصورت فازی درنظر گرفته می شود و مسئله مورد نظر با استفاده از برنامه ریزی محدودیت-شانس مدل شده است. سپس برای حل مدل برنامه ریزی محدودیت-شانس ارائه شده از شبیه سازی فازی بر پایه الگوریتم ژنتیک ترکیبی استفاده می شود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی