Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Shayan Daneshvar
شایان دانشور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
The freight traortation system plays an important and influential role in the national economy, which also systematically influences numerous parts of society. To the better achievement of efficient freight planning, we want to model a sustainable rail-based intermodal hub location problem based on the network planner perspectives and cargo owner preferences. In this thesis, we present the objective function as the network planner environmental perspective and specific constraints reflecting cargo owner preferences for choosing different modes of traortation. Cargo owner preferences comprise two primary criteria of time and cost for shipping cargoes via different traortation modes. Stated preference (SP) data is used to reflect cargo owner preferences into a time-cost graph. According to the cargo owner mode choice reflection on the time-cost graph, we estimate a mathematical line and seven bounds to distinguish cargo owner reaction to time and cost. As stated by the budget levels, our network planner can perform different approaches like building new hubs and also new links to consider these approaches impacts on the freight planning structure within the hub-based network. Budget levels and economy of scale change impacts on the produced and also, traortation mode shares are analyzed. Our proposed model is solved precisely by the GAMS software for chosen candidate nodes of Iran rail-road network.
حمل‌ونقل بار نقش بسیار کلیدی در اقتصاد جوامع مختلف بازی می‌کند و به‌طور سامانمند بر روی تمام اعضای جامعه به شکل مستقیم و غیرمستقیم تأثیر می‌گذارد. برای برنامه‌ریزی کاراتر حمل‌ونقل بار در پایان‌نامه پیش‌ رو، هدف، در نظر گرفتن هم‌زمان رویکرد برنامه‌ریز شبکه و معیارهای تصمیم‌گیری انتخاب وسیله‌‌ی صاحبان بار درون دو مدل مکان‌یابی هاب است. در ایران دولت به‌عنوان برنامه‌ریز شبکه وظیفه‌ی برنامه‌‌ریزی و مدیریت و توسعه‌ی زیرساخت‌های اصلی حمل‌ونقل ریلی را بر عهده دارد. معیار اصلی برنامه‌ریز شبکه در این پژوهش، رویکرد حداقل سازی میزان آلودگی کربن دی‌اکسید تولیدی با طراحی بهینه شبکه‌ی هاب‌ها در زیرساخت ریلی- جاده‌ای کشور است. رویکرد به حداقل رساندن آلودگی دارای دو عنصر نهفته است: 1- افزایش سهم استفاده از گونه‌ی ریلی، 2- کاهش هزینه کل حمل‌ونقل. در مسئله‌ی مکان‌یابی هاب‌ عوامل مختلفی ازجمله برنامه‌ریز، صاحب بار (مشتری)، اپراتور هاب، حمل‌کننده‌ی بار و... درون شبکه ایفای نقش می‌کنند. در پژوهش کنونی سعی بر این است که علاوه بر در نظر گرفتن معیار دولت، معیارهای اصلی صاحبان بار که شامل زمان و هزینه است به‌طور هم‌زمان درون مدل‌ مکان‌یابی هاب‌ دیده شود. برای مدل‌سازی ریاضی زمان و هزینه حمل‌ونقل از داده‌های سال 97 بار شبکه ریلی- جاده‌ای ایران استفاده‌شده است. دو مدل برای مکان‌یابی هاب در شبکه‌ی ریلی جاده‌ای ایران ارائه خواهد شد که در اولین مدل معیارهای زمان و هزینه هردو به‌طور هم‌زمان دیده‌شده‌اند و مدل دوم، فقط شامل هزینه‌ی حمل‌ونقل با توجه به حساسیت قیمتی صاحبان بار نسبت به گونه‌ی حمل‌ونقلی است. مدل اول به‌صورت برنامه‌ریزی عدد صحیح صفر و یک خطی و مدل دوم به‌صورت برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط غیرخطی است که با روشی ابتکاری خطی سازی می‌گردد. مدل‌ها برای گره‌‌های منتخب با روش دقیق، حل‌شده است. نتایج برگرفته‌شده از مدل اول شامل تأثیر افزایش سطوح بودجه‌ای دولت بر میزان آلودگی و همچنین سهم بار هرگونه حمل‌ونقلی است. در مدل دوم نیز آنالیزهای تأثیر افزایش سطوح بودجه بر روی آلایندگی و مکان هاب‌ها در نظر گرفته‌شده است و علاوه بر این با توجه به حساسیت صاحبان بار نسبت به قیمت حمل‌ونقل، تأثیرات تغییرات حساسیت قیمتی بر روی میزان کربن دی‌اکسید تولیدی و جانمایی هاب‌ها به‌عنوان تحلیل مازاد بررسی‌شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی