Skip to main content
SUPERVISOR
Hamed Tarkesh Esfahani,Jamshid Parvizian
حامد ترکش اصفهاني (استاد مشاور) جمشيد پرويزيان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Korank Beheshti
علي کورنک بهشتي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387
School Bus Routing Problem (SBRP) is one of the most applicable problems in Operations Research. This problem aims in finding an effectual schedule for school bus systems. In this schedule, each bus picks students up from diverse stations and takes them to their destination school in such a way that wide variety of constraints such as maximum capacity of each bus, maximum staying time of each student i bus, and appropriate delivery times hold. In this research, it is tried to perform some developments in the model consisting some real constraints and then an effective algorithm is proposed to solve the model. To do this, the problem is solved via two phases. During the first phase, using intelligent water drop algorithm, initial solutions population is achieved and in second phase initial solutions are conducted to optimal or near optimal solutions. During this phase, in order to have an appropriate conduction to optimality, some algorithms in the field of main and local search are defined. When designing the main search algorithm, we have utilized combinatorial approaches such as Electromagnetism-Genetic algorithm. Also when designing local search algorithms we have benefited iterated swap procedure (ISP) and some philosophies such as theory of constraint (TOC). Finally, the proposed method is run on a case study, a sample problem, and some other testing samples. Computational results demonstrate that the proposed approach has higher capabilities in contrast with other existing methods .
چکيده مساله مسيريابي اتوبوس مدرسه يکي از قديمي ترين و پرکاربردترين مسائل در حوزه ي تحقيق در عمليات است. اين مساله به دنبال جستجوي يک برنامه ي کارا براي ناوگان اتوبوس راني مدارس است. در اين برنامه هر اتوبوس، دانش آموزان را از ايستگاه هاي مختلف سوار کرده و به مدارس مقصد تحويل مي دهد، به طوري که انواع محدوديت هاي مختلف از قبيل حداکثر ظرفيت هر اتوبوس، حداکثر زمان ماندن دانش آموز در اتوبوس و زمان مطلوب تحويل به مدارس رعايت گردد. در اين تحقيق سعي خواهد شد ابتدا توسعه هايي بر روي مدل مساله، شامل برخي فرضيات واقعي، طراحي شده و سپس الگوريتمي کارا براي حل مساله طراحي شود. به اين منظور مساله در دو فاز حل مي شود. در فاز اول با استفاده از الگوريتم سقوط قطرات آب، جمعيت جواب هاي اوليه تشکيل مي شود و در فاز دوم جمعيت جواب هاي اوليه به سمت جواب بهينه يا نزديک به بهينه هدايت مي شوند. در اين فاز، براي هدايت مناسب جواب ها، الگوريتم هايي در دو حوزه ي الگوريتم هاي جستجوي اصلي و الگوريتم هاي جستجوي محلي تعريف مي شوند. در طراحي الگوريتم جستجوي اصلي از الگوريتم ترکيبي الکترومغناطيس-ژنتيک کمک گرفته مي شود. در طراحي الگوريتم هاي جستجوي محلي نيز، از روش تعويض تکراري و فلسفه هايي نظير تئوري محدوديت ها استفاده مي شود. در پايان، اين روش بر روي يک مطالعه ي موردي، يک مساله نمونه حل شده و تعدادي مسائل نمونه آزموده شده است. نتايج نشان مي دهد که اين روش از کارايي نسبتاً بالايي نسبت به ساير روش ها برخوردار است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی