Skip to main content
SUPERVISOR
Hamed Tarkesh Esfahani,Jamshid Parvizian
حامد ترکش اصفهانی (استاد مشاور) جمشید پرویزیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Korank Beheshti
علی کورنک بهشتی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387
School Bus Routing Problem (SBRP) is one of the most applicable problems in Operations Research. This problem aims in finding an effectual schedule for school bus systems. In this schedule, each bus picks students up from diverse stations and takes them to their destination school in such a way that wide variety of constraints such as maximum capacity of each bus, maximum staying time of each student i bus, and appropriate delivery times hold. In this research, it is tried to perform some developments in the model consisting some real constraints and then an effective algorithm is proposed to solve the model. To do this, the problem is solved via two phases. During the first phase, using intelligent water drop algorithm, initial solutions population is achieved and in second phase initial solutions are conducted to optimal or near optimal solutions. During this phase, in order to have an appropriate conduction to optimality, some algorithms in the field of main and local search are defined. When designing the main search algorithm, we have utilized combinatorial approaches such as Electromagnetism-Genetic algorithm. Also when designing local search algorithms we have benefited iterated swap procedure (ISP) and some philosophies such as theory of constraint (TOC). Finally, the proposed method is run on a case study, a sample problem, and some other testing samples. Computational results demonstrate that the proposed approach has higher capabilities in contrast with other existing methods .
مساله مسیریابی اتوبوس مدرسه یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین مسائل در حوزه ی تحقیق در عملیات است. این مساله به دنبال جستجوی یک برنامه ی کارا برای ناوگان اتوبوس رانی مدارس است. در این برنامه هر اتوبوس، دانش آموزان را از ایستگاه های مختلف سوار کرده و به مدارس مقصد تحویل می دهد، به طوری که انواع محدودیت های مختلف از قبیل حداکثر ظرفیت هر اتوبوس، حداکثر زمان ماندن دانش آموز در اتوبوس و زمان مطلوب تحویل به مدارس رعایت گردد. در این تحقیق سعی خواهد شد ابتدا توسعه هایی بر روی مدل مساله، شامل برخی فرضیات واقعی، طراحی شده و سپس الگوریتمی کارا برای حل مساله طراحی شود. به این منظور مساله در دو فاز حل می شود. در فاز اول با استفاده از الگوریتم سقوط قطرات آب، جمعیت جواب های اولیه تشکیل می شود و در فاز دوم جمعیت جواب های اولیه به سمت جواب بهینه یا نزدیک به بهینه هدایت می شوند. در این فاز، برای هدایت مناسب جواب ها، الگوریتم هایی در دو حوزه ی الگوریتم های جستجوی اصلی و الگوریتم های جستجوی محلی تعریف می شوند. در طراحی الگوریتم جستجوی اصلی از الگوریتم ترکیبی الکترومغناطیس-ژنتیک کمک گرفته می شود. در طراحی الگوریتم های جستجوی محلی نیز، از روش تعویض تکراری و فلسفه هایی نظیر تئوری محدودیت ها استفاده می شود. در پایان، این روش بر روی یک مطالعه ی موردی، یک مساله نمونه حل شده و تعدادی مسائل نمونه آزموده شده است. نتایج نشان می دهد که این روش از کارایی نسبتاً بالایی نسبت به سایر روش ها برخوردار است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی