Skip to main content
SUPERVISOR
Amirmozafar Amini,Ali Usefi,Ali Rejali
امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما) علی یوسفی (استاد راهنما) علی رجالی (استاد مشاور)
 
STUDENT
ZAHRA ABOLFATHZADEH
زهرا ابوالفتح زاده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Identification and assesments of factors affecting rural women's empowerment (Case study: Villages of Isfahan county)
According to women’s role in family, they could consider as the main member of develop and progress, If a society wants to have a dynamic generation in economic, social and cultural fields needs great strength of women, By using capability and creativity of women in deferent doings could maintain Social Justice, and create a balance resource allocation and distribution of benefits, In order to improving the living conditions of rural women, identifying the effective factors in empowerment rural women is one of the most important subjects that researchers emphasis on it, According to one decade assertion on empowerment of rural women in developing programs, the purpose of this study was evaluation of ability and social-cultural, economic and supportive factors that effect on empowerment of Isfahan’s rural women. Our population for this research was composed of married women located in villages of Isfahan county that had reached legal age, Population of villages was 197975 people that women consisted 83833 people and sample volume was calculated by means of kokran formula (n=222) and sampling procedure of proportional stratified was done, Required information was collected by questionnaire, in the pre-test 80 questionnaire was randomized distributed among rural women, we used KMO statistic and Cronbach’s alpha coefficient for evaluating stability of them, Analyzing the data was done by using two approach, in first to evaluate disability of women by means of Alkier and foster manner and evaluating effective factors was done by logistic regression and in second procedure we used structure equations to evaluate ability and effective factors, Alkir and Foster method in addition to disable women could represent intensity and extent of disability, our results suggests that by considering Cutoff level of disability around 30 percent, amount and intensity of disability among rural women was 28 and 45 % respectively that means 28 % of women in our population at least in 30 % of criterions were disable and moderately their disability intensity is 45 %. Results of regression model shows that academic education, occupation, using media, high social and employment relations, earning higher incomes, health, government support, effect of using various training, believe in equality and existence of credit fund have a significant effect on ability of women. However variables such as primary education, low income and office of communication services have a positive effect on capability and statistically is significant. Modeling of structure equations method is a combination of structural models and measurement models that specify causal structure between hidden and observed variables. Indeed, by means of this model we could evaluate direct and indirect effects and defined interactions between variables, Result in effective factors on empowerment of rural women by this method showed that variables such as education of rural women, parent’s and husband’s education, using various training, media, having health, social and employment relations, occupation, receiving income, believe in equality, government supports, existence of credit funds and office of communication services have a significant and positive effect on empowerment of rural women. Key words : rural women, empowerment, Alkir and Foster method, modeling structure equations, logistic regression, Isfahan county.
زنان با توجه به نقشی که در خانواده ایفا می کنند، می توانند به عنوان محور اصلی پیشرفت و توسعه محسوب شوند. جامعه ای که بخواهد نسلی بارور و پویا در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تربیت کند طبعا نیازمند نیروی عظیم زنان خواهد بود. با بکارگیری توانایی ها و خلاقیت های زنان در امور مختلف می توانیم حافظ عدالت اجتماعی باشیم و در تخصیص منابع و توزیع منافع توسعه توازن بهتری برقرار کنیم. با توجه به حدود یک دهه تاکید بر رویکرد توانمندسازی زنان روستایی در برنامه های توسعه، هدف پژوهش حاضر سنجش توانمندی و ارزیابی عوامل تاثیرگذار اجتماعی _ فرهنگی، اقتصادی و حمایتی در توانمندسازی زنان روستایی شهرستان اصفهان می باشد جامعه آماری این پژوهش را زنان متاهل ساکن روستاهای شهرستان اصفهان که به سن قانونی رسیده اند تشکیل می دهند. جمعیت روستاهای این شهرستان 197975 نفراست که از این تعداد، 83833 نفر را زنان تشکیل می دهند که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران( 222n= ) و با روش نمونه گیری انتساب متناسب طبقه ای انجام شده است. اطلاعات مورد نیاز این مطالعه از طریق پرسشنامه گرداوری شده است، در مرحله پیش آزمون، تعداد 80 پرسشنامه به طور تصادفی بین زنان روستایی توزیع گردید که جهت سنجش روایی و پایایی آن ها از آماره ی KMO و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.به منظور تحلیل داده ها از دو رهیاف جداگانه استفاده شده است، در رهیافت نخست برای سنجش ناتوانی زنان روستایی، از روش آلکایر و فوستر و بررسی عوامل موثر بر آن از رگرسیون لجستیک و در روش دوم برای سنجش توانمندی و عوامل موثر بر آن از روش سیستم معادلات ساختاری استفاده شده است. آلکایر و فوستر روشی است که علاوه بر نشان دادن درصد زنان ناتوان، وسعت و شدت ناتوانی را نیز نشان می دهد نتایج این روش حاکی از آن است که . با در نظر گرفتن سطح آستانه ناتوانی 30 درصد، میزان و شدت ناتوانی در بین زنان روستایی به ترتیب 28 و 45 درصد می باشد یعنی 28 درصد زنان جامعه آماری در حداقل 30 درصد معیارها ناتوان و بطور متوسط شدت ناتوانی آن ها 45 درصد است. نتایج حاصل از مدل رگرسیونی نشان داد که، تحصیلات دانشگاهی، اشتغال، استفاده از رسانه های جمعی، روابط اجتماعی و شغلی بالا، دریافت درآمد بیشتر، سلامتی کامل، حمایت های دولت، تاثیر استفاده از انواع آموزش ها، باور به برابری جنسیتی، و وجود صندوق های اعتباری تاثیر مثبت و معنی دار بر توانمندی رنان دارد. هرچند که متغیر تحصیلات ابتدایی، درآمد پایین و دفاتر خدمات ارتباطی تاثیر مثبت بر توانمندی دارند ولی از نظر آماری معنی دار نمی باشند. متغیر روابط اجتماعی و شغلی پایین و سلامتی کم، تاثیر منفی بر توانمندی دارند و از لحاظ آماری نیز معنی دار نمی باشند. روش مدلسازی معادلات ساختاری ترکیبی از مدل های ساختاری و مدل های اندازه گیری است که ساختار علّی ببین متغیرهای پنهان و روابط بین متغیرهای پنهان و متغیرهای مشاهده شده را مشخص می سازد. در واقع می توان با بهره گیری از این مدل به ارزیابی آثار مستقیم و غیرمستقیم و همچنین تعاملات تعریف شده میان متغیرها پرداخت. نتایج حاصل از بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی زنان روستایی با این روش نشان داد که متغیرهایی چون تحصیلات زن روستایی، تحصیلات همسر و والدین آن ها، استفاده از انواع آموزش ها، استفاده از رسانه های جمعی، داشتن سلامتی و روابط اجتماعی و شغلی، اشتغال، دریافت درآمد، باور به برابری جنسیتی، حمایت های دولت، وجود صندوق های اعتیاری و دفتر خدمات ارتباطی بر توانمندی زنان روستایی تاثیر مثبت و معنی دار دارد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی