Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Tamannaei,Hossein Hagh shenas
محمد تمنایی (استاد راهنما) حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad hosein Dehshiri parizi
محمدحسین ده شیری پاریزی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
The aim of this study is to evaluate the side friction demand factor in loop ramps of the interchange facilities. The substantial exclusivity of these types of the ramps is the existence of the horizontal curves, simultaneously with the longitudinal grades. In our study, we have employed CarSim and TruckSim software packages, as the simulation tools. Vehicles used in simulation are: Hatchback and Sedan (as passenger cars), and Truck (as heavy vehicle). Simulation is performed for two various types of loops, including Curve-Curve-Curve (C-C-C) and Spiral-Curve-Spiral (S-C-S), in two different conditions (braking, and no-braking). The results of the study show that the side friction demand factor values recommended by AASHTO Green book (as a main geometric design guideline) are skimp and uncertain. For condition of no-braking, these differences in uphill and downhill states are 24% and 18%, respectively. For braking condition, the difference between simulation results and AASHTO values, in uphill and downhill are 124% and 135%, respectively. Based on the regression analysis of the simulation results, the side friction demand factor models are achieved for different conditions. The findings of the study verify the necessity of revising friction demand values, especially for design of interchange loop ramps.
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تقاضای ضریب اصطکاک در گردراهه های تسهیلات تبادل (تقاطع های غیرهمسطح) است. در متدولوژی پیشنهادی پژوهش از نرم افزارهای CarSim و TruckSim جهت اجرای شبیه سازی بهره گرفته شده است. خودروهای مورد استفاده در شبیه سازی عبارتند از: هاچ بک، سدان (به عنوان خودروهای سواری) و تریلر (به عنوان خودروی سنگین). شبیه سازی برای دو نوع متفاوت گردراهه (SCS و CCC) در دو حالت مختلف (با ترمزگیری و بدون ترمزگیری) انجام شده است. به علاوه، در پژوهش حاضر، با استفاده از تحلیل رگرسیون نتایج شبیه سازی، مدل های مناسب جهت تقاضای ضریب اصطکاک برای حالات مختلف به دست آمده اند. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده آن است که مقادیر تقاضای اصطکاک پیشنهادی آشتو و آیین نامه 415 ایران، دست پایین و در جهت خلاف اطمینان می باشند. این تفاوت در حالت عدم ترمزگیری و شرایط سربالایی و سرازیری، به ترتیب 24% و 18% و در حالت ترمزگیری و شرایط سربالایی و سرازیری، به ترتیب 124% و 135% است. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که تقاضای اصطکاک وسایل نقلیه سنگین بیش از وسایل نقلیه سواری است. این میزان تفاوت، در حالت عدم ترمزگیری بین 27% تا 52% و در حالت ترمزگیری بین 49% تا 62% می باشد. از نتایج این پژوهش به منظور بازنگری در مقادیر ضریب اصطکاک موردنیاز جهت طراحی گردراهه ها در تقاطع های غیرهمسطح می توان استفاده نمود. اصلاح مقادیر آیین نامه ها بر مبنای نتایج پژوهش حاضر، می تواند سبب افزایش ایمنی عبور و مرور از گردراهه ها و کاهش تلفات و خسارات رانندگی گردد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی