Skip to main content
SUPERVISOR
GholamReza Zarei,Hasan Jalali
غلامرضا زارعی (استاد مشاور) حسن جلالی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Rahil Rasti
راحیل راستی

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Identity Construction in Bio statements and Acknowledgments of Research Articles: The Role of Discipline, Gender and Status
Identity is an integral part of human beings, as it is implied in every kind of activity and interaction among individuals. The purpose of the current study was to investigate identity construction in two different written genres: bio statements and acknowledgments, across various disciplines, genders and statuses. In order to fulfill the objectives of this study, 700 articles were gathered from well-known journals, written by native speakers of English, Iranian authors, in international and domestic journals. Also, some interviews were conducted with 30 professors from two state universities in Iran to elicit their opinions about bio statements and acknowledgments. To analyze the texts, a framework presented by Hyland and Tse (2012), was used for the moves in bio statements, and Halliday’s systemic functional linguistic (SFL) was employed for processes. A different framework for moves in acknowledgments was put to use. However, the processes used to analyze acknowledgments were the same. Both genres were analyzed through recursive reading to identify various moves and processes, as statistical frequency was calculated, one-way ANOVA was run to confirm the result, and also to compare the number of moves and processes used by different groups of authors to show if there were any significant differences. The results showed that there were differences in the ways natives, nonnatives (IAIJs) and Iranians (IADJ) presented themselves through different moves and processes, showing that native authors of English talked more about their academic persona and presented themselves in detail. Regarding different factors, discipline played a major role in the ways authors chose moves and processes in both genres. Status influenced the authors’ choices in depicting an academic persona; also, there were significant differences in all moves and processes used by different authors in academic status. Although there were no significant differences in the use of moves and processes by genders, both male and female authors were influential in differentiating identities. Keywords: Identity in writing, bio statement, acknowledgment, status, move, discipline.
هویت بخشی جدایی نا پذیر ازانسان می باشد که در هر نوع فعالیت و تعامل بین افراد وجود دارد. هدف از این تحقیق بررسی هویت سازی در گونه های نوشتاری شرح حال و قدردانی در مقالات تحقیقی با در نظر گرفتن تأثیر نظام علمی، جنسیت و درجه می باشد. به منظور دستیابی به اهداف این مطالعه، 700 مقاله ی نوشته شده به وسیله نویسندگان انگلیسی زبان(خارجی) و نویسندگان فارسی زبان(ایرانی) در مقالات بین المللی و داخلی از وبسایت های شناخته شده جمع آوری شده است. همچنین مصاحبه با 30 نفر از استادان در دودانشگاه دولتی در ایران ، به منظور بیان نظرات آنها در مورد گونه های نوشتاری شرح حال و قدردانی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل متون، یک طرح ارائه شده توسط هایلند وتس (2012)برای حرکت ها( Moves) در گونه نوشتاری شرح حال ونظریه SFL)) هلیدی برای فرآیندها (processes) استفاده شده است. یک طرح مختلف دیگر برای حرکت ها در گونه نوشتاری قدردانی استفاده شد. اما به منظور بررسی آنها از طریق فرآیند ها ،همان نظریه (SFL) به کار گرفته شد.هر دو گونه از طریق خواندن بازگشتی برای شناسایی حرکت ها و فرآیندها ی مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. زمانی که فرکانس های آماری محاسبه شدند ، آنالیز واریانس یک طرفه ، برای تصدیق نتایج، و همچنین برای مقایسه تعداد حرکت ها و فرآیندهای مورد استفاده توسط گروه های مختلف نویسندگان , برای نشان دادن اینکه تفاوت های قابل توجه ای وجود دارند یا ندارند استفاده شد. نتایج نشان دادند که نویسندگان مختلف هویت خود را به روش های مختلفی ارائه می دهند. نتیجه گرفته می شود که نویسندگان بومی انگلیسی بیشتر در مورد هویت دانشگاهی و جزئیات آن صحبت کردند . با توجه به عوامل مختلف، نظام علمی نقش مهمی در نحوه انتخاب حرکت ها و فرآیندها توسط نویسندگان در دو گونه نوشتاری داشت. علاوه بر این درجه های علمی بر روی هویت سازی افراد تأثیر داشت و تفاوت معناداری در تمام حرکت ها و فرآیندها ی مورد استفاده توسط نویسندگان در درجه های علمی مختلف مشاهده شد. اگرچه در استفاده از حرکت ها و فرآیندها توسط جنسیت های مختلف تفاوت معناداری وجود نداشت، هر دو جنسیت مرد و زن بر روی تمایز ایجاد کردن در هویت سازی نویسندگان تأثیرگزار بوداند. کلید واژه ها: هویت در نوشتن، شرح حال، قدردانی، درجه ، حرکت، نظام علمی.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی