Skip to main content
SUPERVISOR
Nader Karimi,Shadrokh Samavi
نادر کریمی (استاد راهنما) شادرخ سماوی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi Ahmadi
مهدی احمدی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
Image retargeting is an image processing task to make images of arbitrary sizes capable of being displayed on screens with different sizes. This work should be done so that high-level visual information and low-level features such as texture remain as intact as possible to the human visual system, while the output image may have different dimensions. Thus, simple methods such as scaling and cropping are not adequate for this purpose. In recent years, researchers have tried to improve the existing methods and introduce new ones. However, a specific method cannot be utilized to retarget all images. In other words, different images require different retargeting methods. Image retargeting has a close relationship to image saliency detection which is relatively a new image processing task. Earlier saliency detection methods were based on local and global but low-level image information. These methods are called bottom-up methods. On the other hand, newer methods are top-down and mixed methods. In this thesis, after reviewing the existing methods in both saliency detection and retargeting, we introduce the proposed methods in both of them. In saliency detection, the concept of image context and a saliency detection method based on semantic segmentation are introduced. The proposed saliency detection method is mixed bottom-up and top-down. After saliency detection, a modified version of an existing retargeting method is utilized to retarget the images. The results suggest that the proposed image retargeting pipeline has a good performance compared to other tested methods. Also, the subjective evaluations on the Pascal dataset can be used as a dataset to image retargeting quality assessment. Keywords: Image Retargeting, Human Visual System, Semantic Segmentation, Neural Networks, Saliency Detection.
تغییر اندازه تصویر فرایندی است که در طی آن، تصویر روی یک نمایشگر با ابعاد جدید نمایش داده می‌شود. این کار به گونه‌ای انجام می‌شود که در عین حال که تصویر خروجی ممکن است نسبت طول به عرض بیشتر و یا کمتر از تصویر اصلی داشته باشد، اطلاعات بصری سطح بالا و ویژگی‌های سطح پایینی مانند بافت، از نظر سیستم بینایی انسان تا جای ممکن بی نقص به نظر برسد. از این رو روش‌هایی نظیر تغییر مقیاس یا برش تصویر کافی نبوده و برای این منظور مناسب نیستند. در سال‌های اخیر شاهد توجه روزافزون محققین به بهبود روش‌های موجود و معرفی روش‌های جدید در این زمینه هستیم. با این حال صرفا استفاده از یک روش ثابت نمی‌تواند به صورت عمومی برای همه تصاویر به کار گرفته شود. در واقع تصاویر مختلف برای تغییر اندازه به روش‌های متفاوتی نیاز دارند. تغییر اندازه تصویر ارتباط بسیار نزدیکی با تشخیص برجستگی تصویر دارد که آن نیز به نوبه خود یک شاخه نسبتا جدید در پردازش تصویر حساب می‌شود. روش‌های اولیه در زمینه تشخیص برجستگی، به اطلاعات محلی و سراسری موجود در تصویر یا مجموعه‌ای از تصاویر ولی با دید از پایین می‌پرداختند. از طرف دیگر، در سال‌های اخیر توجه روش‌های تشخیص برجستگی از حالت دید از پایین به سمت دید از بالا و دید ترکیبی رفته است. در این پایان‌نامه، پس از معرفی مهمترین روش‌هایی که در تشخیص برجستگی و در تغییر اندازه تصویر وجود دارند به روش‌های پیشنهادی در هر دو زمینه پرداخته می‌شود. در قسمت تشخیص برجستگی، پس از معرفی مفهوم محتوا، روشی با دیدگاه ترکیبی و مبتنی بر بخش‌بندی معنایی تصویر معرفی می‌شود. پس از تشخیص برجستگی، در بخش تغییر اندازه تصویر از یکی از روش‌های نسبتا جدید در این حوزه، با تغییرات مناسب استفاده می‌شود. نتایج حاکی از آن است که روش ارائه شده برای تغییر اندازه تصویر، در مقایسه با سایر روش‌های بررسی شده عملکرد خوبی دارد. همچنین، نتایج مقایسه‌های کیفی صورت گرفته روی تعدادی از تصاویر مجموعه داده پاسکال، می‌تواند به عنوان یک مجموعه داده برای ارزیابی کمّی تصاویر تغییر اندازه یافته استفاده شود. کلمات کلیدی: تغییر اندازه تصویر، سیستم بینایی انسان، بخش‌بندی معنایی،‌ شبکه عصبی، تشخیص برجستگی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی