Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Ebrahimi,Ahmad Ghaderi
محمد ابراهیمی (استاد مشاور) احمد قادری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Javad Soltani Gerdfaramarzi
جواد سلطانی گردفرامرزی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
Direct torque control (DTC) is one method to control ac motors, and has been taken into consideration in recent years due to the numerous benefits. In conventional method of DTC, stator flux vector trajectory always follows a circular path, while the stator flux and torque remain within a hysteresis band by selecting the appropriate voltage vectors. In several applications, due to the limited supply voltage, a six step motor control is required at high speed. However with a conventional DTC, due to its inherent characteristics of the switching and the unavailability of the reference voltage, the six-step mode required at high speeds is not possible. In this thesis at first a new method is proposed for the continuous control of the interior permanent-magnet synchronous motors (IPM) using the DTC and the effectiveness of this approach in improving the performance of the electric cars has been examined. In proposed scheme, the over-modulation control is achieved by changing the trajectory of the reference flux from circular to hexagonal path. In this way, the change of the output inverter voltage wave from the high switching frequency to the six step mode would be in a smooth and continuous transition. Using the six-step voltage, constant torque region expands and the capabilities of the torque increases in the flux weakening region. In the proposed method also the continuous transmission of control from six-step mode to the high-frequency switching is possible. The simulation results and comparison with the results of the hysteresis DTC drive, confirms the dynamic improvement and stable torque performance. The performance of the proposed drive is also examined in an electric vehicle application. Simulation results show the effects of the proposed method in improving the maximum cruising speed, gradeability, braking capability, acceleration and efficiency. Keywords: Direct Torque Control, IPM Motor, Overmodulation, Electric Vehicle
روش کنترل مستقیم گشتاور یکی از روش‌های کنترل موتور‌های ac است که در سال‌های اخیر به علت مزایای متعدد مورد توجه قرار گرفته است. دراین پایان نامه روشی جدید برای کنترل پیوسته موتورهای سنکرون مغناطیس دائم داخلی با استفاده از روش DTC ارائه شده و میزان تأثیر این روش در ارتقای عملکرد خودروی الکتریکی مورد بررسی قرار گرفته است.در روش معمولDTC، مسیر بردار شار استاتور با انتخاب بردارهای ولتاژ مناسب همیشه مسیر دایره‌ای را در محدوده مجاز هیسترزیس دنبال می‌کند. در بسیاری از کاربردها به علت محدودیت ولتاژ منبع تغذیه در سرعت‌های بالاکنترل شش پله‌ای موتور الزامی است ولی به دلیل خصوصیات ذاتی کلیدزنی اینورتر در روشDTCو همچنین در دسترس نبودن ولتاژ مرجع امکان عملکرد ولتاژ استاتور در حالت شش‌پله‌ای وجود ندارد. در این پایان‌نامه، یک روش جدید برای عملکرد فرامدولاسیون اینورتر در درایو DTCموتورهای IPM با تغییر مکان‌هندسی شار ازحالت دایره‌ای به شش‌ضلعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این روش، تغییر شکل موج ولتاژ خروجی اینورتر ازسوئیچ زنی فرکانس بالا به شش‌پله‌ای به‌صورت یک انتقال نرم و پیوسته خواهد بود. با استفاده از ولتاژ شش‌پله‌ای، ناحیه گشتاور ثابت بسط یافته و قابلیت‌های گشتاور در ناحیه تضعیف ‌شار نیز افزایش می‌یابد. همچنین در روش پیشنهادی انتقال پیوسته کنترل از حالت سوئیچ زنی فرکانس بالابه شش پله ای و بالعکس امکان پذیر می‌باشد.نتایج شبیه‌سازی و مقایسه آن با عملکرد درایوDTCهیسترزیس، بهبود قابلیت‌های دینامیکی و پایدار گشتاور را تأیید می‌کند.همچنین عملکرد درایو پیشنهادی در یک خودرو الکتریکی نیز موزد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج شبیه‌سازی نشان دهنده تأثیر روش پیشنهادی در بهبودبیشینه سرعت ، قابلیت صعود،قابلیت ترمز، شتاب خودرو و کاهش تلفات اهمی جریان نسبت به عملکرد خودرو با درایو DTC معمولی است. کلمات کلیدی : 1- کنترل مستقیم گشتاور 2-موتور IPM 3-فرامدولاسیون 4-خودروی الکتریکی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی