Skip to main content
SUPERVISOR
Alireza Safianian,Saeed Pourmanafi,Sima Fakheran
علیرضا سفیانیان (استاد راهنما) سعید پورمنافی (استاد مشاور) سیما فاخران اصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Shekoufeh Nematollahi
شکوفه نعمت الهی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Incorporating Vulnerability Analysis into Systematic Conservation Planning in Eastern part of Isfahan Province
Despite the large global biodiversity conservation efforts, there are many threats including land-use/cover changes, climate change, habitat fragmentation, and anthropogenic activities that can increase the potential vulnerability of a natural protected area. In recent years, the concept of vulnerability has been applied at different spatial scales and in different disciplines, such as Environmental Impact Assessment and conservation planning. This research proposes an integrated use of GIS–based Analytic Hierarchy Process (AHP) for vulnerability assessment of Eastern part of Isfahan province (including Naien, Khoor and Biabanak counties, Abassabad wild life refuge, and Siahkouh national park), which are among the most important habitats for Asiatic Cheetah ( Acinonyxjubatusvenaticus) and Houbara bustard ( Chlamydotis undulate ). The vulnerability modeling is useful to identify the most vulnerable areas, requiring specific protection to enhance the natural features, as well as the prevention of natural and human risks. For identifying the important criteria in vulnerability modeling at landscape scale, data collection was done during the field visits and information obtained from interview with local experts and different references. The identified criteria were divided into two main groups including 1) natural criteria (such as drought index, wind erosion and sensitive habitats), and 2) anthropogenic criteria (such as roads, industries and human settlements). For ecological impact assessment of the roads in the study area, the Spatial Road Disturbance Index (SPROADI) was applied. Results obtained through quantifying the landscape Index (SPROADI) showed that the degree of disturbance by roads network is between 0 and 54.53 and about 10 percent of the study area is affected by roads. Our results also revealed that 22 percent of Abassabad wildlife refuge and 6 percent of Siahkouh national park and wide range of suitable habitats for Asiatic Cheetah are affected by roads, which presents a conservation concern for this critically endangered species. Then, the vulnerability maps of each criterion were created and criteria importance was obtained with poll from experts. The results showed that anthropogenic criteria are more important comparing natural criteria and roads sub criteria is more important comparing other sub criteria in vulnerability of the study area. The final map was obtained by overlaying the normalized layer using WLC (weighted linear combination) method and the study area was ranked into different dir=rtl Key words : Vulnerability Assessment, SPROADI, Drought, Road Network, Environmental Risk, Conservation Strategy
با وجود تلاش های بسیار جهانی در راستای حفاظت از تنوع زیستی، تغییرات کاربری و پوشش اراضی، تغییرات اقلیمی، تکه تکه شدن زیستگاه ها و فعالیت های انسانی، از جمله تهدیداتی است که می توانند باعث افزایش آسیب پذیری مناطق طبیعی شوند. در سال های اخیر، مفهوم آسیب پذیری در مقیاس های مختلف مکانی و در شاخه های مختلف از جمله ارزیابی اثرات زیست محیطی و برنامه ریزی حفاظت بکارگرفته شده است. این پژوهش، با استفاده ترکیبی از سیستم اطلاعات جغرافیایی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، به ارزیابی مکانی تهدیدات تنوع زیستی و مدل سازی آسیب پذیری در مقیاس کلان، در شرق استان اصفهان (شامل شهرستان های نائین و خور و بیابانک و مناطق حفاظت شده عباس آباد، سیاهکوه و مناطق شکار ممنوع کلاته، خارو و انارک)، که از زیستگاه های مهم برای یوزپلنگ آسیایی، هوبره آسیایی و دیگر گونه های مهم محسوب می شود، پرداخته است. مدل سازی آسیب پذیری در راستای شناسایی نواحی بشدت آسیب پذیر که نیازمند حفاظت ویژه برای ارتقاء خصوصیات طبیعی و پیشگیری از مخاطرات طبیعی و انسانی می باشند، کاربرد دارد. به منظور مدل سازی آسیب پذیری در مقیاس سیمای سرزمین، مهم ترین عوامل در آسیب پذیری منطقه مورد مطالعه از طریق بازدید میدانی و با استفاده از نظر کارشناسان محلی و با مرور منابع، شناسایی شدند. عوامل تأثیرگذار در آسیب پذیری منطقه مطالعه به دو دسته عوامل طبیعی (شامل شاخص خشکسالی، فرسایش بادی و زیستگاه های حساس) و انسانی (شامل جاده ها، تراکم صنایع و معادن، تراکم استقرارگاه های انسانی) تقسیم شدند. در این مطالعه، به منظور ارزیابی اثرات اکولوژیک جاده بر روی زیستگاه های موجود در شرق استان اصفهان، از شاخص مکانی آشفتگی جاده ای (SPROADI) استفاده گردید. نتایج حاصل نشان داد که، مقادیر شدت آشفتگی در دامنه 0 تا 53/54 می باشد و نزدیک به 10 درصد از مساحت منطقه مورد مطالعه تحت تأثیر شبکه جاده ها قرار دارد. همچنین، نتایج حاصل نشان داد که 22 درصد از پناهگاه حیات وحش عباس آباد و 2 درصد از پارک ملی سیاهکوه و گستره وسیعی از زیستگاه مطلوب یوزپلنگ آسیایی تحت تأثیر جاده ها قرار گرفته اند، که نشان دهنده یک هشدار برای این گونه ی بشدت در معرض خطر می باشد. سپس، نقشه آسیب پذیری مربوط به هریک از معیارها تهیه شد و اهمیت هریک از معیارها با استفاده از نظر کارشناسی تعیین شد. نتایج حاصل از این بخش، نشان داد که معیار عوامل انسانی نسبت به معیار عوامل طبیعی و زیرمعیار آشفتگی جاده ای نسبت به دیگر زیرمعیارها، عامل بالاترین میزان آسیب پذیری در منطقه مطالعه هستند. نقشه نهایی از رویهم گذاری لایه های استانداردشده با استفاده از روش ترکیب خطی وزنی (WLC) بدست آمد و منطقه مطالعه در کلاس های آسیب پذیری کم تا خیلی زیاد رتبه بندی شد. نقشه آسیب پذیری مناطق حفاظت شده طبیعی از رویهم گذاری نقشه نهایی آسیب پذیری با شبکه مناطق حفاظت شده بدست آمد. نتایج حاصل نشان داد که، سطوح بالای آسیب پذیری در پناهگاه حیات وحش عباس آباد (نزدیک به 10 درصد) و پارک ملی سیاهکوه دیده می شود. نقشه سازی آسیب پذیری منطقه مورد مطالعه و نمایش مکانی آن می تواند در بدست آوردن اطلاعات اساسی و تعیین استراتژی های حفاظتی مؤثر کاربرد داشته باشد. به علاوه، نتایج حاصل از این مطالعه می تواند، در پایش های آسیب پذیری سیمای سرزمین در طول زمان، مؤثر باشد. واژگان کلیدی : ارزیابی آسیب پذیری، SPROADI، خشکسالی، شبکه جاده ها، مخاطرات زیست محیطی، استراتژی حفاظتی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی