Skip to main content
SUPERVISOR
Abbas Hemmat
عباس همت (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mojtaba Nouri
مجتبی نوری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1382

TITLE

An Instrumentation System for Measuring Tractor (MF-285) Field Performance for Mapping Spatial Variation in Tractor and Tillage Implement Performance Parameters
Tractor instrumentation, supervision and collection of variations of their working performance data, can considerably improve their efficiency. Implementing measurement systems on tractors has two main advantages: 1. It can improve the performance of the tractor by obtaining an optimum loading capacity according to the appropriate size of the devices and different working conditions of it (Changing the tractor’s gear) 2. It can also be useful in research works for estimating performance variables such as tractive and economic efficiency of tractors. In this research, a Messy-Ferguson 285 tractor is equipped with sensors to measure fuel consumption, engine speed, procession speed, tire slippage, and draft of implements. A GPS (global positioning system) receiver system is also installed on the tractor. In order to collect and display data from the sensors, a data acquisition system is utilized. Appropriate methods are used to calibrate the sensors and also a three-point hitch dynamometer. To perform field experiments, a piece of land (160m 24m) is meshed to (10m 3m) pieces and the soil strength is measured in 128 points by a penetro-meter. Soil humidity and texture is also obtained at these points. Next, the instrumented tractor is driven on the experiment field in 8 routes such that it moved on all the 128 points. Spatial variation maps of all the parameters are plotted using ILWIS and Surfer software programs. The path where the tractor is driven slowly is distinguishable by looking at the fuel consumption and draft force maps in view of the fact that energy consumption In the regions under the shadow of the trees where the soil
تجهیز تراکتور ها به ابزارهای اندازه گیری و نظارت و ثبت تغییرات پارامترهای عملکردی آنها، بازده استفاده از ماشین را بالا میبرد. استفاده از تراکتورهای مجهز به سیستمهای اندازه گیری از دو جهت سودمند است: 1- کاربری بهتر تراکتور شامل بارگذاری بهینة تراکتور از طریق انتخاب اندازه مناسب ادوات با توجه به توان تراکتور و یا تغییر در شرایط کاری تراکتور(تغییر در سرعت پیشروی تراکتور)، 2- در زمینة کارهای تحقیقاتی شامل ارزیابی عملکرد کششی و همچنین اقتصادی تراکتور. در تحقیق حاضر یک تراکتور مسی فرگوسن 285 به حسگرهای اندازه گیری مصرف سوخت، دور موتور، سرعت پیشروی، بکسوات، مقاومت کششی و گیرندة سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) تجهیز شد. از یک سیستم جمعآوری و ثبت اطلاعات بمنظور نمایش و ثبت مقادیر اندازهگیری شدة حسگرها استفاده شد.تمامی حسگرها و همچنین دستگاه دینامومتر اتصال سه نقطه ای با روش های مناسب واسنجی گردید. برای انجام آزمایشهای مزرعه ای یک زمین 24×160 متری شبکه بندی (3×10 متر) شد و در 128 نقطة آن مقدار مقاومت به نفوذ خاک، توسط نفوذ سنج اندازهگیری شد همچنین مقدار رطوبت ونوع بافت خاک نیز مشخص شد. سپس تراکتور تجهیز شده به ابزارهای اندازهگیری، در زمین مورد آزمایش به صورتی حرکت داده شد که در هشت مسیر و از روی نقاط فروسنجی شده عبور کند. نقشه های تغییرپذیری مکانی هرکدام از پارامترها در نرم افزارهای ILWIS و Surfer تهیه شد. با بررسی نقشه های مصرف سوخت و توان کششی، مسیری که در آن تراکتور با سرعت کمتر حرکت کرده بود کاملاً متمایز بود که به علت کمتر بودن انرژی مصرفی در واحد زمان در این مسیر ونتیجتاً مصرف سوخت در آن میباشد. در نواحی از زمین که به علت سایه اندازی درختان رطوبت خاک بیشتر بود، مقدار مقاومت کششی و همچنین بکسوات کمتر بود. به علت انتخاب دور موتور و دندة مناسب، نقشة تغییرپذیری مکانی دور موتور تغییرات زیادی را در کل مزرعه نشان نمیداد. از نتایج بدست آمده مشخص است که دستگاه به درستی کار میکند ولی برای زمین مرجع کردن دقیق تر اطلاعات بهتر است از یک گیرندة DGPS با نرخ بروز شدن بیشتر استفاده کرد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی