Skip to main content
SUPERVISOR
بهروز شاه قلی (استاد مشاور) فرامرز هندسی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maryam Ataei kachooei
مریم عطائی کچوئی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
Vehicular Ad Hoc Networks (VANETs) are a subset of Mobile Ad Hoc Networks (MANETs) in which each node with another node, in the presence of a communication path, exchanges information. The existence of V2V and V2I communications for these networks is considered. Vehicular ad hoc networks have unique features such as high node mobility, variable topology, frequently disconnecting, and temporary network fragmentation, which distinguishe these networks from mobile networks. And so we need special routing protocols for these networks. In many applications of vehicular ad hoc networks, such as traffic control, entertainment, and the transmission of advertising messages, there is a need for the transfer of information to a wide area and a group of vehicles in a special region that the geocast routing protocol can support this connection. Therefore, improvements in the performance of these protocols have been highly considered. One of the key challenges of this protocol is how to send information to the destination region. Most of the geocast routing protocols flood the message to the destination, which have high overhead. unreliable packet delivery and therefore low packet delivery ratio is also a problem of these protocols. Some methods for improving protocol overhead issue use unicast protocols to send information to the destination region, but the number of delivery packets decrease and delay increase. Although protocol overhead is an important issue, the problem of delay and packet delivery ratio are also very important in these protocols. Therefore, in this research, the OLSR protocol, which is an Optimised Link State Routing protocol, is used to send the message to the destination region, which reduces the delay and have significant delivery ratio, but despite the overhead of this protocol is less than flooding methods, compared to the unicast protocols such as AODV, OLSR has high overhead. To overcome this problem, improving the OLSR protocol by local setting of control message intervals for each nodes has been suggested (Tuned-OLSR). The rateless coding method has also been used to improve the reliability and increase packet delivery ratio. Simulation results show that with increasing number of vehicles and consequently increasing road density, Tuned-OLSR protocol has a good performance. In fact, in the high density of vehicles, OLSR and Tuned-OLSR protocol send more packets with less delay than unicast protocols such as AODV. Although OLSR protocol, compared to Tuned-OLSR protocol, send more packets to the destination region with less delay, but has high overhead. In Tuned-OLSR by local setting control message intervals, this overhead is significantly reduced. Also, according to the simulation results, it is expected that in the highest number of vehicles, Tuned-OLSR protocol, compared to OLSR protocl, will send more packets with less delay, and the overhead will also increase with a slower slope. Keywords : Vehicular Ad Hoc Networks, Geocast routing, OLSR ‌routing protocol, Rateless coding.
شبکه‌های اقتضایی خودرویی زیرمجموعه‌ای از شبکه‌‌های اقتضایی سیار هستند که در آن‌ها هر گره با گره دیگر در صورت وجود مسیر ارتباطی، تبادل اطلاعات می‌کند. وجود ارتباطات خودرو با خودرو و خودرو با زیرساخت برای این شبکه‌ها مدنظر است. شبکه‌های اقتضایی خودرویی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند تحرک بالای گره‌ها، توپولوژی بسیار متغیر، قطعی مکرر و تکه‌تکه شدن موقتی شبکه هستند که این ویژگی‌ها باعث تمایز این شبکه‌ها نسبت به شبکه‌های اقتضای سیار می‌شود و درنتیجه ما نیاز به پروتکل‌های مسیریابی متناسب با این شبکه‌ها داریم. در بسیاری از کاربردهای شبکه‌های اقتضایی خودرویی مانند کنترل ترافیک، سرگرمی و انتقال پیام‌های تبلیغاتی، نیاز به انتقال اطلاعات به منطقه وسیع‌تر و گروهی از خودروها در یک منطقه‌ی مشخص وجود دارد که پروتکل مسیریابی منطقه‌پخشی می‌تواند این نوع ارتباط را پشتیبانی کند. از این ‌رو، بهبود عملکرد این پروتکل‌ها بسیار موردتوجه واقع شده است. یکی از چالش‌های مهم در این پروتکل‌ها، نحوه ارسال اطلاعات تا منطقه مقصد است. اغلب پروتکل‌های منطقه‌پخشی برای ارسال اطلاعات به منطقه مقصد از روش سیل‌آسا استفاده می‌کنند که سربار زیادی دارد، همچنین مشکل عدم اطمینان به تحویل بسته در منطقه مقصد و درنتیجه کاهش نرخ تحویل پیام نیز از مشکلات این پروتکل‌ها است. برخی روش‌ها برای بهبود مسئله سربار پروتکل، از پروتکل‌های تک‌پخشی برای ارسال اطلاعات به منطقه مقصد استفاده می‌کنند که سربار کمتری دارند، ولی تعداد بسته‌های تحویلی در این پروتکل‌ها کاهش و تأخیر نیز افزایش می‌یابد. هرچند سربار پروتکل مسئله مهمی است، اما مسئله تأخیر و نرخ تحویل بسته نیز در این پروتکل‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. بدین منظور در این تحقیق برای ارسال پیام به منطقه مقصد از پروتکل OLSRکه یک پروتکل وضعیت پیوند بهبود یافته است، استفاده می‌شود که تأخیر را کاهش می‌دهد و نرخ تحویل بسته خوبی دارد، اما با وجود اینکه سربار این پروتکل از روش‌های سیل‌آسا کمتر است، همچنان درمقایسه با پروتکل‌های برحسب تقاضا مانند AODVسربار زیادی دارد. به‌منظور کاهش اثر این مشکل، بهبود پروتکل OLSRبا تنظیم محلی بازه‌های زمانی ارسال پیام‌های کنترلی برای هر گره پیشنهاد شده است... کلمات کلیدی: شبکه‌های اقتضایی خودرویی، مسیریابی منطقه‌پخشی، پروتکل مسیریابی OLSR، کدگذاری بدون نرخ

تحت نظارت وف ایرانی